کد خبر: ۶۷۹۲۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
در راستای اجرایی شدن طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در حوزه کشاورزی:
«دکتر محمدرضا صفری» رئیس سازمان نظام دامپزشکی گفت: دولت می‌بایست تسهیلاتی را در اختیار واحدهای درمانگاهی، آزمایشگاه و داروخانه دامپزشکی قرار دهد که بتواند در این نوسان قیمتی برای ارائه خدمات نقدینگی داشته باشد ...
 
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: وزیر جهاد کشاورزی با نمایندگان سه تشکل نظام صنفی کشاورزی، نظام مهندسی کشاورزی و نظام دامپزشکی دیدار کرد تا از اجرایی شدن طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دولتی در حوزه کشاورزی خبر دهد و اقدامات لازم برای زمینه‌سازی این رویداد را تشریح کند.

به گزارش حکیم مهر، در این دیدار «دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد» به دنبال این بود که در تشکل‌های صنفی آمادگی ایجاد کند تا زمانی که ارز دولتی حذف می‌شود، قیمت نهاده‌ها بالا نرود و تشکل‌های صنفی به کمک دولت بیایند و تولیدکننده‌ها را توجیه کنند و آماده شوند که از استرس جلوگیری شود و قیمت‌ها به شکل کاذب بالا نرود.

وزیر جهاد کشاورزی در این جلسه ضمن درخواست از این سه تشکل برای داشتن آمادگی لازم و همچنین همکاری به منظور اجرایی شدن این تصمیم، گفت: «تولیدکنندگان باید توجیه شوند که چگونه این پروسه را همراهی کنند تا حذف ارز دولتی باعث استرس و افزایش قیمت‌ها نشود.»

وی ضمن ارائه تمهیدات لازم برای ۳ بخش واحدهای بزرگ تولیدی، واحدهای متوسط مثل مرغداری‌های کوچک و همچنین واحدهای روستایی، تصریح کرد: «باید شرایطی فراهم شود که واحدهای بزرگ به راحتی بتوانند تسهیلات بانکی بگیرند و تا ۳ ماه آینده مقررات دست و پاگیر این بخش می‌بایست حذف شود. واحدهای متوسط  نیز می‌بایست تسهیلات خود را از طریق شرکت‌های پشتیبانی امور دام یا مادر تخصصی دریافت کنند، چراکه این واحدهای متوسط با برخی مشکلات بانکی مواجه هستند و نمی‌توانند وام، قسط و  تسهیلات بگیرند، لذا تسهیلات لازم باید از طریق شرکت پشتیبانی به صورت نهاده‌ها در اختیار آنها قرار گیرد. درنهایت برای واحدهای روستایی تسهیلات ۴ درصد در قالب دامدار کارت در نظر گرفته شده است. دامدار کارت یک کارت ۵۰ میلیون تومانی است که به صورت تسهیلات ۴ درصدی است در اختیار دامدارهای روستایی قرار می‌گیرد.»

ساداتی‌نژاد خاطرنشان کرد: «دولت و وزارت جهاد کشاورزی به دنبال کاهش تبعات حذف ارز دولتی و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها هستند. اگر ارز دولتی حذف شود، برای تولید کننده خیلی بهتر است و باعث می‌شود رانت و... حذف شود، ظرفیت‌های تولید خود را نشان ‌دهند، راندمان تولید بالا ‌رود و میزان مصرف ۳۰ درصد کم ‌شود.»

در ادامه رئیس سازمان نظام دامپزشکی ضمن گلایه از اینکه در گذشته چنین جلساتی تشکیل نشده بود، گفت: «ما در جلسات دوره‌های قبلی نیز نقطه نظراتی داشتیم.»

 «دکتر محمدرضا صفری» افزود: «هزینه‌های بهداشتی ۴ درصد هزینه‌های تولید را شامل می‌شود و نباید افزایش قیمت ارز باعث شود که دامدار از این هزینه‌ها چشم‌پوشی کند. لذا دولت می‌بایست تسهیلاتی را در اختیار واحدهای درمانگاهی، آزمایشگاه و داروخانه دامپزشکی قرار دهد که بتواند در این نوسان قیمتی برای ارائه خدمات نقدینگی داشته باشد.»

 در ادامه «دکتر مسعود عربشاهی» رئیس نظام دامپزشکی استان قم گفت: «باید این آمادگی از قبل باشد که اگر ارز دولتی حذف شد، به واحدهای خدمات دامپزشکی فشار وارد نشود. چرا که به هر حال قیمت واکسن بالا می‌رود و دامدار دچار مشکل می‌شود و نمی‌تواند واکسن تهیه کند و مسائل مختلف از جمله بیماری‌ها و... پیش می‌آید.»

سپس «دکتر سعید بهرامی» رئیس نظام دامپزشکی استان آذربایجان غربی گفت: «اگر ما در حوزه خدمات دامپزشکی به ویژه بحث باقی مانده‌ها پشتیبانی نشویم، مشکلاتی برای مصرف کننده و بحث صادرات و ... ایجاد می‌شود.»

در ادامه «دکتر غلامرضا قلمکاری» رئیس نظام دامپزشکی استان اصفهان گفت: «لازم است که آزمایشگاه‌ها تحت حمایت قرار گیرند تا بتوانیم بعد از حذف ارز دولتی، همچنان خدمات آزمایشگاهی را ارائه دهیم.»

سپس «دکتر نگین مظفری» رئیس نظام دامپزشکی کردستان گفت:‌ «در دامداری‌های روستایی بحث هویت دام باید انجام شود که بحث صادرات و... نظام داشته باشد و از قاچاق جلوگیری شود. همچنین کارت دامدار روستایی باید توام با یک نظام باشد که از خرید و فروش کارت جلوگیری شود.»

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
0
7
معادله خیلی ساده است گرانی ارز مساوی گرانی نهاده و در نتیجه محصول با قیمت بالاتر. حالا اینها چی را مدیریت کنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
بجای ارز ۴۲۰۰ تومانی ارز چند ده هزارتومانی به تولید کننده میدیم بعد مدیریت می‌کنیم قیمت نهاده‌ها و خدمات بالا نرود! حالا شما متوجه نمی‌شی تقصیر ماست؟! تازه ارز آوری هم می‌کنیم! می‌گی چطوری؟ خب این مدیریت رو به کشورهای دیگر صادر می‌کنیم!
نظر شما
ادامه