کد خبر: ۶۷۸۱۸
تعداد نظرات: ۹ نظر

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: در صورت جهش ویروس بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به نوع مشترک بیماری بین انسان و دام، این بیماری می تواند بسیار مهلک و کشنده تر از بیماری کرونا باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، «دکتر بهلول تکلوی» در حاشیه جلسه ستاد کنترل و پیشگیری از بیماری آنفلوانزای پرندگان اظهار کرد: در صورت جهش ویروس بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به نوع مشترک بیماری بین انسان و دام، این بیماری می تواند بسیار مهلک و کشنده تر از بیماری کرونا باشد که در حال حاضر با اپیدمی آن در جامعه مواجه هستیم.

وی خواستار برگزاری جلسات منظم ستاد استانی با هدف آماده باش صد در صدی برای مقابله با این بیماری، تشکیل ستاد شهرستانی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در راستای بالا بردن ضریب حساسیت در نقاط مختلف استان و هم افزایی و همکاری بین بخشی دستگاه ها در جمع آوری زنده فروشی مرغ در برخی از شهرستانهای مرزی استان شد.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: نمونه هایی از بروز این بیماری حدود دو ماه پیش در طیور روستایی و بومی قره آغاج و ملالار شهرستان انگوت مشاهده شد که با تشخیص به موقع در آزمایشگاه پی سی آر دامپزشکی که اوایل سال در استان راه اندازی شد با واکنش سریع و اقدام به موقع عملیات معدوم سازی و بهداشتی انجام شد و  توانستیم بیماری را در نطفه خفه کرده و از گسترش آن به سایر واحدهای اپید میولوژیک جلوگیری کنیم.

 

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
0
0
چقدر علمی و مستدل!
سبکرو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
2
2
جناب دکتر تکلوی عزیز
بهتر نبود جنابعالی و همکارانتون در سایراستانها زمان تصمیم گیری نابخردانه سازمان دامپزشکی دردوسال پیش برای واکسیناسیون آنفولانزا علی رغم مخالفت متخصصین دلسوز طیور با اونها همراه می شدید و مقابل تصمیم و دستور دونفر یعنی معاون بهداشت و پیشگیری و مدیرکل دفتر طیور سازمان که نتیجه ش بخطر انداختن سرمایه کشور و نابودی صنف و وابستگی بیشتر بود ،وایمستادید تا این فاجعه بقول شما جهش رخ نده ؟ الان بفکر افتادید ؟از چه هراس داشتید ؟ .................؟ من بی سواد با خوندن چندتا مقاله منوجه اشتباه واکسیناسیون شدم ، چطور شما که حتما امتیازو برتری داشتی که مدیرکل بشی با دسترسی فراوان به اخبار و گزارشات و مقالات او آی ای متوجه نشدید . کاش لااقل الان مصاحبه نمی کردید ................. . یا حق .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
واکسیناسیون باعث جهش می شود!؟ احیانا شما جز اون افرادی نیستید که در خصوص کرونا اعتقاد دارید نباید واکسن تزریق کرد و مردم هم از بین رفتند ایراد ندارد. تا قبل از واکسیناسیون دوستانی که از آنها دفاع می کنید حتی حاضر نبودند اسم آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را بیاورند می گفتند عامل تنفسی ناشناخته ای آمد مرغدار را بدبخت کرد و تمام شد. همین سال گذشته استان خراسان جنوبی که واکسیناسیون نشده بود تمام سرمایه مرغداران از دست رفت. الان کشور چین بیش از یک میلیارد واکسن تزریق می کند آن باعث جهش نمی شود؟ OIE کجا با واکسیناسیون مخالفت کرده چرا نظرات و تصورات شخصی خود را به مراجع علمی نسبت می دهید. خدا را شکر ۳ سالی هست که مرغدار و مردم به خاطر واکسیناسیون آرامش دارند و هنوز سال ۹۶ از یاد نرفته که صنعت طیور تخم گذار بدون واکسن نابود شد.
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
واکسیناسیون تصمیم شجاعانه آقای دکتر رفیعی پور بود که عده ای می خواستند به اسم خودشان ثبت کنند. آن متخصصین طیور هم فکر کنم اکثرشان یک روز هم پایشان را از اتاق بیرون نگذاشته بودند که ببینند این ویروس چه بر سر مرغداران می آورد. اینکه واکسن باعث پاندمی می شود از کجا آورده اید. پاندمی یا در اثر نزدیکی بین ویروس ها در طبیعت و آلودگی چند حیوان مختلف روی می دهد یا در آزمایشگاه و فضاهایی که انسان ها ویروس ها را بدون رعایت الزامات و استاندارد تکثیر می دهند فرار می کند و پاندمی می دهد. تلاش شبانه روزی پرسنل سازمان چه در کنترل ویروس در طبیعت چه انجام واکسیناسیون و کنترل بیماری در مرغداری ها قابل تقدیر است
سبکرو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
0
1
عزیز برادر ای کاش اونقد شجاعت داشتی تا خداقل اسم خودت رو می نوشتی . اول ؛ کرونا با آنفولانزا زمین تا اسمان متفاوته ۲- تنها کشوری که اقدام به واکسیناسون کرد قبل از ایران چین هست . فراموش نکن کرونا از کجا دراومد ۳- واکسیناسیون آنفولانزا تحمیل دکتر ماکنعلی و اکبرشاهی به دکتر رفیعی پور بود .۴-برادر یا خواهر عزیز . مورد اخیر مزغ مادر سراوان در‌گیلان ، سه بار واکسن زده . ۵- مرحوم دکتر وصفی مرندی تو اتاقش مونده بود ؟ دکتر سیگارودی تو اتاقش مونده بود ؟ زحمات کارکنان سازمان دامپزشکی در کنترل بیماری آنفولانزا خصوصا در معدوم کردن مرغ ها قابل ستایشه . ۶- بنده سه دز واکسن کرونا زدم پس مخالف نیستم . ۷- کسی باشما دعوا نداره .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
۱. آنفلوآنزا با کرونا تفاوتش در حال حاضر این است که آن انسان را درگیر می کند و دیگری طیور و این قابلیت را دارد که از طیور به انسان هم سرایت کند. واکسیناسیون طیور صنعتی برای کارگران مرغداری یک مزیت که داشته حفاظت از جان آنهاست.
۲. خیر دهها کشور حتی آمریکا اقدام به واکسیناسیون قبل از ایران کرده اند و می کنند. آمریکا یک ذخیره ۲۰ میلیون دوزی واکسن سالیانه در اختیار دارد که اگر شرایط از کنترل خارج شد استفاده نماید. ویروس کرونا نیز فرضیه اصلی شیوعش از آزمایشگاه ووهان چین است و روند غیر استاندارد کار و تکثیر ویروس و ربطی به واکسیناسیون ندارد و هیچ گونه واکسیناسیونی تاکنون باعث پاندمی نشده بلکه آن را کنترل کرده.
۳. هیچکس نمی تواند نظری را به کسی تحمیل نماید اگر مخالف بودند زیر دست خودشان را برکنار می کردند.
۴. سال گذشته خراسان جنوبی که واکسیناسیون انجام نشده بود تقریباً تمامی مرغداری های تخم گذار استان درگیر و بیش از یک میلیون قطعه مرغ تخم گذار معدوم و خسارات سنگینی وارد شد در حالیکه در استان گیلان با آن تراکم بیماری گسترش نیافت. هدف اصلی واکسن پیشگیری از گسترش بیماری است نه اینکه یک فارم استثنا درگیر نشود.
۵. خوب بود آن زمان هم که فقط اعلام می شد عامل ناشناخته تنفسی مرغ تخم گذار را از بین برده واکنش محکم نشان داده می شد البته زحمت معدوم سازی مرغ آن هم ۳۰ الی ۴۰ میلیون قطعه خیلی زیاد است هم مرغ دار بیچاره می شد هم پرسنل سازمان شب و روز نداشتند و گزارش کمبود گونی می دادند.
۶. اینکه شما برای حفاظت از جان خود و خانواده ۳ دوز واکسن زده اید قابل تقدیر است پس لطفا به مرغ دار نیز حق بدهید که با واکسن از سرمایه خودش و زندگی خانواده اش محافظت نماید و اگر یک مورد خاص درگیر شد دولت پول و گونی کافی برای خسارت و تمرکز بر کنترل بیماری داشته باشد.
۷. امیدواریم هیچ کسی دعوا نداشته باشد و حتی اگر نسبت به یک موضوعی قبلا نگاه منفی داشتیم با دیدن اثرات مثبت ۴ ساله آن زندگی و سرمایه مرغدار را وارد دعوای شخصی درون سازمانی نکنیم.
سبکرو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
1
1
همکارمحترم لطفا اسم اون کشورهایی که واکسن زدند رو معرفی کنید ؟
چرا هروقت اسم واکسن های نوپدید میاد تنهاکشوری که تو ذهنمون میاد چینه ؟
میشه بفرمایی چرا اسپانیا حاضر نشد به ایران واکسن بده ؟
این رو که قطعا می دونید واکسیناسیون در بیماری های نوپدید که انتقال بیماری براحتی با پرندگان مهاجر امکان پذیره بااین سبک از واکسیناسیون ،احتمال جهش رو افزایش می ده برادرمن . برای همین دنیا مخالف واکسیناسیونه .
کارگران مرغداری با واکسیناسیون گله خودشون مصون از بیماری بودن ؟ حرف خنده داری هست .اگر اینطور باشه گله ای که ۳ بار واکسن زده و آنفولاتزا گرفته ، باید کارگراش هم بگیرند .
واکسیناسیون با ابن روش نصفه نیمه ،باعث موتاسیون میشه عزیز دل برادر . کما اینکه قطعا تغییر سویه داده. والا با سه بار واکسن زدن نباید بیماری میگرفت . واکسیناسبون آب در هاون کوبیدن بود همکارعزیز . درمورد دومخالفی که حداقل بنده یادمه نظرتون عوض شد ؟ خداروشکر مم درون سازمان دامپزشکی نیستم بلکه وصله نچسب بخش خصوصی هستم . همون زمان هم با علم اندک خودمون و باشاگردی فرهیختگان این صنف مخالفتمون رو اعلام کردیم . رعایت بیوسکیوریتی ازهمه چیز برتر بود . بجای اینکه واکسن رو تحمیل کنن و پول رو سرازیر جیب فرصت طلبان ، و چقدنیرو دامپزشکی روخسته از معدوم سازی. اصول بیوسکوریتی ، استفاده از ضدعفونی مناسب و نظارت مستمر با ایجاد انگیزه در کارکنان زحمت کش استانها بهتر می شد بیماری رو‌کنترل کرد . ما باید بپذیریم که آنفولانزاهست و توی همین شرایط با اصول علمی پرورش طیو ر داشته باشبم . مورد مشکوک گزارش شده فقط بسنده شده با اینکه همه تلف شدن و حتی یک تمونه بافتی هم نگرفتن عزیز برادر. اگر بقول شما تو دوسال گذشته بیماری نبوده یک درصداحتمال نمیدین که بیماری گزارش نشده ؟ مثل خیلی بیماریهای دیگه . ازجمله بروسلوز ، هاری ، پی پی آر ، نیوکاسل و …لطفا از اتاقتون بیایید بیرون و وارد فارم ها بشید .
پایان پاسخ های پینک پنگی .
سبکرو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
0
1
آخرین مطلب. درگیری کم دراستان گیلان‌مثل اکثر بیماری ها بجز کوکسیدیوزیس بخاطر رطوبت بالای منطقه است . نه واکسیناسیون . فراموش نکنید سال ۹۸ سن کشتار مرغ مادر ‌ وتخمگذار رو علی رغم واکسیناسیون و بعداز شیوع آنفولانزا دستوری پایین آورد سازمان . درزمان معاونت بهداشت و پیشگیری آن مرد که رفت . اگر اونقد به واکسن اعتقاد داشت سازمان چرا دستور اعزام به کشتارگاه داد ؟
ضمنا همون زمان که بحث بیماری شدید تنفسی ناشناخته بود هم بنده و همکاران منتقد سازمان بودیم و ربطی به مدیریت شخص خاصی نبود ، عین انتقادات شیوع آنفولانزا در میانکاله و خلیج گرگان که ابتدا سم و بعد بوچولیسم معرفی کردند و همه رو بی سواد دونستند . ضمنا یکی از مهمترین علل شیوع پایین آنفولانزا کاهش شدید ظرفیت جوجه ریزی ه برادر ناشناخته . کاش خودتان را معرفی می کردید . حداقل بصورت خصوصی .hsbokroo@gmail.com
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
0
0
همکار عزیز، دهها کشور دیگر نظیر مصر، اندونزی، تایلند، فرانسه، مکزیک، آمریکا، روسیه.... از واکسن آنفلوآنزای فوق حاد برای طیورشان استفاده کرده یا در حال استفاده یا ذخیره ملی برای بروز بحران دارند و چندین شرکت در دنیا این واکسن را می سازند که از اروپا آمریکا و چین و روسیه هم وارد کشور شده. اسپانیا چه نقشی این وسط دارد و آیا تولید کننده واکسن است؟
واکسیناسیون آنفلوآنزای فوق حاد ارتباطی با جهش مرتبط با ایجاد پاندمی ندارد. جهش منجر به پاندمی یا در فضای نزدیک چند حیوانی یا توسط خطای عمدی یا سهوی انسان در محیط فاقد الزامات امنیت زیستی و عدم رعایت دستورالعمل های OIE روی می دهد.
سال گذشته به سازمان بیشترین انتقاد شد که چرا در استان مرزی خراسان جنوبی برنامه واکسیناسیون انجام نشده. چه توجیهی به جز واکسن می تواند تفاوت سال ۹۹ و ۹۶ باشد که سال ۹۹ بیماری فقط در استان واکسن نزده باقی ماند اما سال ۹۶ تمام کشور درگیر شد. چرا بیماری به خراسان رضوی و گلستان که تحت واکسیناسیون بود گسترش نیافت؟
منبع شما مبنی بر رطوبت گسترش ویروس را کم می کند چیست. اتفاقا رطوبت باعث حفظ و گسترش ویروس ها می شود و محیط خشک ویروس ها را از بین می برد.
آنچه یک دیدگاه انتقادی را غنا می بخشد بررسی دیدگاه اولیه و شواهد بعدی آن است. خوب است شما مجددا بررسی در این خصوص انجام دهید.
در نهایت ریسک قطع واکسن و مرگ و میر که هر ۳ سال صنعت را فلج می کرد با این قیمت و کمبود نهاده های دامی در شرایطی که حتی با کمبود گونی مواجهه خواهیم شد بسیار خطیر است و امیدوارم رو کم کردن رییس قبلی سازمان مبنای وارد آوردن خسارت به مملکت قرار نگیرد و حداقل ۲ الی ۳ انبار بزرگ گونی و آهک قبلش برای معدوم سازی ۳۰-۴۰ میلیون مرغ تخم گذار و مادر مانند سال‌های که این موضوع را انکار می کردند آماده نمایند. پایان.
نظر شما
ادامه