کد خبر: ۶۶۳۴

حکیم مهر - بر اساس تفاهم نامه امضاء شده فیمابین مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق اسلامی ( ایکریک) از خانواده سازمان همکاری های اسلامی (OIC) و موسسه تحقیقات شیلات ایران، این موسسه برای پژوهش و تشخیص فنی و تخصصی ملاک های شرعی حلیت و حرمت آبزیان و فرآورده های آن ایکریک را یاری خواهد نمود .

این تفاهم نامه شهریورماه سالجاری در محل موسسه تحقیقات شیلات ایران توسط مدیران دو مرکز، دکتر مطلبی و دکتر فخاری به امضاء رسید.

راست به چپ : دکتر مطلبی - دکتر فخاری

موسسه شیلات ایران اعلام کرد : نظر به لزوم رعایت حلیت و حرمت در مصرف آبزیان و فرآورده های آن در استاندارد غذای حلال سازمان همکاری اسلامی و با توجه به ملاک های حلیت و حرمت آبزیان در شرع مقدس و فقه اهل البیت علیهم السلام و با توجه به مسائل فنی و تخصصی برای تشخیص حرمت و حلیت آبزیان و فرآورده های آن و با توجه به وظائف قانونی موسسه تحقیقات شیلات ایران برای فرآوری، بهداشت و تولید فرآورده های شیلاتی و توان علمی این موسسه برای پژوهش و تشخیص فنی و تخصصی ملاک های شرعی حلیت و حرمت آبزیان و فرآورده های آن، این تفاهنامه همکاری بین موسسه تحقیقات شیلات ایران و مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق اسلامی ( ایکریک) از خانواده سازمان همکاری های اسلامی (OIC) منعقد گردید.

موضوعات این همکاری عبارتند از:

1. همکاری های کارشناسی و عملی در فرآیند ارزیابی حلیت فرآورده های غذائی و غیرغذائی در مراکز فرآوری محصولات آبزی در داخل کشور، صادرات و واردات فرآورده های شیلاتی

2. همکاری در نصب برچسب حلال برروی محصولات صادراتی و وارداتی فرآورده های آبزیان

3. همکاری در فعالیت های پژوهشی، آموزشی و برگزاری کارگاه های آموزشی و هرگونه همکاری بین المللی به منظور اسقرار استاندارد حلال فرآورده های آبزیان در سازمان کنفرانس اسلامی

4. همکاری علمی و اجرائی در تهیه و چاپ کتب، نشریات اطلس و راه اندازی موزه و سایت اینترنتی مربوط به حلیت آبزیان و فرآورده های آن

5. همکاری علمی و کارشناسی در راه اندازی آزمایشگاه تخصصی تشخیص فنی ملاک حلیت آبزیان

در ماده دوم این تفاهم نامه تعهدات موسسه تحقیقات شیلات اینگونه بیان شده است :

موسسه توان علمی و کارشناسی خود را در برنامه های اجرائی ، پژوهشی، آموزشی و تولید، واردات، صادرات و فرآورده های آبزی حلال و نصب برچسب حلال جهانی بر روی فرآورده های آبزی، موسسه ایکریک را یاری نموده و امکانات علمی و پژوهشی خود را در اختیار خواهد گزارد .

در ماده سوم ، ایکریک نیز متعهد شده است که از توان علمی و اجرائی موسسه برای ارزیابی روند تولید فرآورده های آبزی حلال و اعطای گواهی نامه حلال جهانی به کارخانجات تولید فرآورده های آبزیان و نصب آن بر روی محصولات وارداتی و صادراتی، انجام پروژه های تحقیقاتی مورد نیاز، برگزاری نمایشگاهی و کارگاه های آموزشی مرتبط استفاده می نماید.

در پایان چنانچه در اجرای تعهدات نیاز به عقد قرارداد مشخص باشد این قرارداد با توافق طرفین منعقد و اجرایی می گردد.

 

نظر شما
ادامه