کد خبر: ۶۵۲۱۳
تعداد نظرات: ۲۶ نظر

حکیم مهر: مهمترین وظیفه یک پزشک شناخت بیماری با توجه به علایم و نشانه‌ها و اظهارات بیمار است. کاری که با توجه به علایم مشابه و مشترک برای بیماری‌های مختلف و همچنین تنوع بیماری‌ها بسیار دشوار می‌باشد. اما با این وجود کار یک پزشک در مقایسه با دام پزشک سهل‌تر است چرا که در شناخت و معالجه بیماری‌ انسانی، می‌تواند از خود بیمار کمک بگیرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران، کنکور سراسری ۱۴۰۰ با حضور بیش از یک میلیون داوطلب در تیرماه برگزار شد، حالا داوطلبان منتظر اعلام نتایج و انتخاب رشته تحصیلی خود در مقطع کارشناسی هستند. در این میان اصلی ترین دغدغه این روزهای داوطلبان و خانواده ها انتخاب یک رشته آینده دار و مناسب برای بازار کار است. خبرنامه دانشجویان ایران به همین بهانه به معرفی رشته های موجود در دوره کارشناسی کرده است.

بررسی بازار کار و آینده شغلی رشته دامپزشکی

پیش از انتخاب رشته مورد علاقه برای تحصیل ، آگاهی از بازار کار و آینده شغلی آن می توانددر تصمیم گیری بسیار تاثیرگذار باشد. بنابراین در خصوص بازار کار رشته دامپزشکی لازم است بدانید که فارغ‌ التحصیلان‌ رشته دامپزشکی‌ می‌توانند در مراکز مختلفی‌ از جمله‌ شرکت‌های‌ تولید دارو و فرآورده‌های‌ دامی‌، شرکت‌های‌ تولید مواد غذایی‌ با فرآورده‌های‌ دامی‌، سازمان‌ دامپزشکی‌، مؤسسه‌ تحقیقات‌ و تولید واکسن‌ رازی‌، واحدهای‌ دامپروری‌ دولتی‌ و خصوصی‌ و آزمایشگاه‌های‌ تشخیص‌ بیماری‌ های‌ دامی‌ و بیماری‌های‌ انسانی‌ ،شرکت‌های‌ تولید دارو و فرآورده‌های‌ دامی‌ ، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تحقیقات و ترویج کشاورزی، اشتغال به کارهای درمانی در بخش های طیور، آبزیان، دامهای بزرگ، دریافت مجوز و تأسیس داروخانه دامپزشکی ، راه اندازی مـراکـز مشـاوره و دامـداری و طیور، فعالیت در کارخانه های مواد غذایی مانند سوسیس و کالباس سازی ، و … مشغول به کار شوند.

همچنین فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی می توانند برای تاسیس کلینیک دامپزشکی اقدام نمایند و به معالجه حیوانات بیمار بپردازند.

توانایی های مورد نیاز و قابل توصیه

مهمترین وظیفه یک پزشک شناخت بیماری با توجه به علایم و نشانه‌ها و اظهارات بیمار است. کاری که با توجه به علایم مشابه و مشترک برای بیماری‌های مختلف و همچنین تنوع بیماری‌ها بسیار دشوار می‌باشد. اما با این وجود کار یک پزشک در مقایسه با دام پزشک سهل‌تر است چرا که در شناخت و معالجه بیماری‌ انسانی ، می‌تواند از خود بیمار کمک بگیرد.

اما یک دام پزشک در معالجه بیماری حیوانات تنها با بررسی و پژوهش و با تکیه بر دانش خود می‌تواند به بیماری پی ببرد.

یک دام پزشک علاوه بر دانش بسیار و قدرت تجزیه و تحلیل باید زیرک و هوشیار نیز باشد. چون از یک سو بیمار او نمی‌تواند درد خود را بیان کند و دام پزش ک باید خود موفق به شناخت بیماری گردد و از سوی دیگر بسیاری از دامداران سنتی‌ ما هنوز فرهنگ استفاده از دام پزشک را پیدا نکرده‌اند و در نتیجه با مشاهده دام بیمار در ابتدا خود از راه های سنتی که بسیاری از اوقات اشتباه نیز هست، به معالجه دام می‌پردازند و بعد از این که بیماری به اوج خود رسید و یا حتی دام به بیماری تازه‌ای دچار گردید، به دام پزشک مراجعه می‌کنند و تازه هنگام مراجعه به دام پزشک نیز نمی‌گویند که قبلا از چه داروها و یا روش های درمانی استفاده کرده‌اند و در نتیجه اگر یک دام پزشک زیرکی و هوشیاری لازم را نداشته باشد، در شناخت بیماری اشتباه می‌کند.

درس زیست‌شناسی یکی از درس های مهم رشته دام پزشکی است. همچنین دانشجوی این رشته هرچقدر که تلاش بکند اگر به زبان انگلیسی و یا یک زبان بین‌المللی دیگر مسلط نباشد، نمی‌تواند در این رشته موفق گردد، چرا که امروزه اطلاعات علمی بخصوص در علومی مثل ایمونولوژی روزآمد شده است و تا دانشجویی به زبان انگلیسی مسلط نباشد، نمی‌تواند از اطلاعات جدید با خبر شده و یا از کتب مرجع استفاده بکند.

بدون شک دانشجوی این رشته باید از سلامت جسمانی برخوردار باشد اما قدرت بدنی در همه بخش‌های دام پزشکی مطرح نیست . برای مثال در مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی و یا برای معالجه دام های کوچک نیازی به قدرت بدنی بالا نیست اما در معالجه دام های بزرگ ، قدرت بدنی بالا می‌تواند کار یک دام پزشک را راحت‌تر کند.

یک دانشجوی دام پزشکی بعد از فارغ‌التحصیلی باید گاه در دل یک روستا به مداوای حیوانات بپردازد و بدون شک چنین کاری جز به یاری عشق و علاقه امکان‌پذیر نمی‌باشد.

وضعیت استخدام دامپزشک در برخی کشورهای جهان

آمریکا – پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام دامپزشکان بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ ، رشد ۳۶ درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل ۱۴ درصد می باشد.

استرالیا – در بازه زمانی ۵ سال گذشته میزان استخدام در این شغل  رشد ۲۲ درصدی داشته و رشد زیاد در آینده برای آن پیش بینی شده است.

میزان درآمد دامپزشک

اطلاعات دقیقی از میزان درآمد دامپزشک در کشور در دسترس نمی باشد. درآمد آنها با توجه به محل کارشان متفاوت است. دامپزشکانی که در استخدام دولت هستند، مطابق با قانون مدیریت خدمان کشوری حقوق دریافت می کنند. البته درآمد دامپزشک در بخش خصوصی وضعیت متفاوتی دارد. برخی در کلینیک های دامپزشکی در شهرها درآمد بسیار خوبی دارند و برخی نیز در مراکز دامپزشکی خارج از شهرها -علیرغم سختی کار زیاد- درآمدهای کمی کسب می کنند.

درآمد دامپزشک در برخی از کشورهای جهان

آمریکا – متوسط درآمد سالانه این شغل ۸۲.۰۴۰ دلار (برای همه مشاغل ۳۳.۸۴۰ دلار) در سال ۲۰۱۰ و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، ۸۳.۲۰۰ دلار بوده است.

استرالیا – متوسط درآمد سالانه دامپزشکان ۷۹.۰۰۰ دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.

انگلستان – متوسط درآمد سالانه در این شغل برای افراد تازه کار حدود ۴۶.۰۰۰ دلار ، برای افراد با تجربه  ۷۳.۰۰۰ دلار و برای  افراد ارشد ۷۶.۰۰۰ دلار می باشد.

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

فارغ‌التحصیلان دوره دکترای عمومی دام پزشکی می‌توانند بر حسب علاقه در بیش از ۱۴ گرایش تخصصی مختلف در علوم دام پزشکی (آسیب‌شناسی، انگل شناسی، میکروبیولوژی، کلینیکال پاتولوژی، علوم تشریحی، بیماری های طیور، بیماری های داخلی دام بزرگ، بیماری های داخلی دام کوچک، جراحی، رادیولوژی، بیماری های ماهی و آبزیان، بهداشت مواد غذایی، مامائی و بیماری های تولید مثل و ...) و همچنین علوم پایه پزشکی و بیوتکنولوژی ادامه تحصیل بدهند.

در دوره دکترای تخصصی دام پزشکی به تناسب رشته تعداد ۶۰ واحد تخصصی گذرانده می‌شود و دانش تخصصی دانشجو در یک زمینه خاص گسترده‌تر می‌گردد. هدف از اجرای دوره‌های تخصصی دام پزشکی، تامین اعضای هیات علمی مورد نیاز برای دانشکده‌های دام پزشکی و محققان موسسات پژوهشی وابسته و در نهایت تامین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز برای خدمات تخصصی دام پزشکی است.


انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
11
16
دامپزشک زندگی نداره گشنس عزت نفسی براش نذاشتن نیا امدم پشیمونم مثل ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
رشته دامپزشکی رو حتی اجباری هم نباید خوند.زندگی رو به فنا می ده.خوندن رشته دامپزشکی بزرگترین اجبار و اشتباه من در زندگی بود.سی هزار بار به اول برگردم دیپلم بمونم از این رشته خوندن بهتره.
بهار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
سلام. شما دکتری دامپزشکی خوندین یا کاردانی؟ و اینکه چرا از رشته تون راضی نیستین؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
3
11
تا زمانی که تفکرات در بخش ستادی های دامپزشکی تغییر نکند و ماهیت بخش خصوصی را باور مداشته باشند و خیل عظیم فارغ التحصیلان در گرایشهای مختلف دامپزشکی با تخصصهای متنوع قبول نکنند اتفاق مثبتی رخ نخواهد داد جز ایجاد مانع در برابر بخش خصوصی و قدرت نمایی حاکمیتی
احمد راشکی نیا
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
8
25
انتخاب و ورود به این رشته یعنی تباهی عمر و جوانی...
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
4
5
در یک کلام ............
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
4
12
بازار کارش را با یک آگهی نیاز به دامپزشک میتوان تخمین زد یک آگهی بزنید با حقوق ۶-۷ میلیون ببینید چطور ۵۰۰ نفر در عرض یکی دو هفته برای این شغل درخواست میدهند . مراکز مدرک فروشی دمار از روزگار این رشته درآورده اند برخی واحد ها سه ورودی مهر ،بهمن A و B برداشتن ۲۰۰ نفر ! تخصص دامپزشکی هم ارزش ندارد مگر اینکه آشنا داشته باشی برای هیات علمی .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
الان گچ کاری و گچ بری بلد باشی وضعت از دامپزشک بهتره.این رشته در یه جمله یعنی پول بدی یه سیلی محکم بهت بزنن!!مردم پول می دن بستنی می خورن شما پول می دی سیلی محکم بخوری ببین چقدر خوندن این رشته اشتباهه.دولت و مجلس نه تنها حمایت نمی کنن بلکه به طور سرطان گونه این رشته رو افزایش می دن بدون اینکه بستر کاری درست کنن و این یعنی بدون پشتوانه پول چاپ کردن!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
2
16
برخلاف انتظاری که تیتر این مقاله برای خواننده ایجاد می کند، پیش بینی آینده این شغل در ایران به درستی بیان نشده است و خواننده پس از خواندن آن نمی تواند در مورد آینده این شغل در ایران تصویر روشنی داشته باشد.
صالحی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
9
18
در یک کلام دامپزشکی در ایران یعنی یک عمر اه و افسوس و مقایسه با سایر رشته های مشابه و پشیمانی و سرشکستگی این حرفهای مفت هم که راجع به توانایی های فلان و بهمان فارغ التحصیل این رشته از نظر علمی بیان میشه فقط برای توجیه اشتباه انتخاب این رشته است و هیچ دردی رو دوا نمیکنه جوان عزیزی که میخوای این رشته رو انتخاب کنی از من دامپزشک ۲۸ سالر سابقه بشنو و خودت رو تباه نکن یک مقایسه کوچک میکنم و میتونی تا اخر متوجه بشی یک جراحی هیسترکتومی در انسان و توسط یک متخصص ۱۵ تا ۲۲ میلیون هزینه داره اونهم با هزار پرستیژ و کلاس از جانب یک پزشک وبیمارستان و همین جراحی در یک سگ با رقابت واقعا ناسالم و باعث شرمندگی از جانب همکاران دامپزشک بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومن انجام میشه با هزار اما و اگر از جانب صاحب حیوان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
18
24
همکاران عزیز، صندلی های این رشته خالی نخواهد ماند، پس چه بهتر که توسط اشخاص نخبه و درس‌خوان پر شود، با این تعاریف منفی جوانان مستعد را از ورود به این رشته منصرف نکنید، چرا که حق الناس است، و روزی هم فرزند خودمان کنکور خواهد داد. زمین گرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
تو فکر کنم از اون ژن های خوب هستی
سالار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
بچه مردم رو بدبخت نکن.این رشته آینده ای نداره همه این رو می دونن.نخبه این رشته نمی یاد چون مغزش خوب کار می کنه الان دیگه پخمه هم متوجه شده و وارد این رشته نمی شه.این همه رشته خوب هست که زندگی آمد رو می سازه نه اینکه مثل دامپزشکی بعد فارغ التحصیلی و کلی کسب تجربه دوباره بری یه شغل دیگه!!!اگه چیز خوبی بود این همه بد و بیرا گفته نمی شد.حتما یه چیزی هست که همه دارن اعتراض می کنن.شما هم بعدا متوجه می شی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
6
6
"دام پزشک" صحیح نیست . باید نوشته بشه: "دامپزشک"
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
6
42
"دوستانی که تازه کنکور داده اند"
فیش واریزی پزشکی هست که ۷، ۸ تومن حقوق می‌گیرد، مسئول فنی داروخانه ای که ۶ تومن حقوق گرفته است و هزاران پرستار و مهندس و دامپزشک و ... که حقوق چندان بالایی ندارند.
هیچ رشته ای بدون ایراد نیست. بعضی رشته ها شاید کمی شرایط بهتری داشته باشند و در کل برای همه سخت هست و دشوار. به اطراف نگاه کنید، همه می نالند! (البته حق هم دارند)
دنبال علاقه هاتون برید و پول خودش میاد سراغتون!
دامپزشک بی پول هست، پول دار هم هست قطعا. همه ی شغل ها همین هست. مهندسانی توی فامیل داریم که اجاره خانه نمی‌توانند پرداخت کنند، برعکس کسی رو هم داریم که مسافرت خارج از کشورش ترک نمی شود! (قطعا تعداد افراد موفق و پولدار توی هر رشته ای کمتر از بقیه افراد هست!!)
به امید این که انتخاب خوبی بکنید و در اینده خوشحال باشید همگی
پاسخ ها
سالار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
بیانات جالب و درستی گفته اند.ولی انتخاب شغل چون خیلی مهمه باید از جوانب مختلفی بررسی بشه.مکانیک موفق و غیر موفق هم داریم ولی ذات رشته مکانیکی خودرو طوری هست که شما تعمیر موتور هم بلد نباشی لااقل برای شما هم کارهای ساده تعویض ترموستات و لنت ترمز و تعویض تسمه تایم و غیره هست که درآمد خوبی داشته باشی و از همین چیزهای ساده درآمد داشته باشی.دامپزشکی تا بخواد مثل یه مکانیک ساده پول بده کلی شرایط از شما طلب می کنه،مثلا اولا باید 18سال تحصیل کنید بعد باید تجربه کسب کنید تز دکترا و زبان انگلیسی و آخرش هم چون کار کمه باید امتیاز بیاری تا آقای نظام دامپزشکی اجازه بدن شما فعالیت کنی یا خیر.مکانیک هر جا هر شهری یا پایتخت یا هر خیابانی که خواستی بدون اجازه از کسی می تونی شروع کنی.درس و پری انترنی و زبان انگلیسی تز دکترا و امتحانات آخر ترم و غیره هم نمی خواد.چون ذات رشته دامپزشکی برای یه شغل بودن خوب نیست.تازه کیس دامپزشکی زیاده یا مکانیکی؟در قضاوت ها اصلا نباید تعصب نشون داد.رشته و شغل فقط وسیله ای هستن که انسان از اون امر معاش کنه و در مقابل میزان زحمتی که کشیده درآمد متناسب داشه باشه که این تناسب در رشته دامپزشکی اصلا برقرار نیست.اونهایی که هنوز در منجلاب دامپزشکی نیفتادن دقت کنند و از روی هوا و هوس تصمیم نگیرند.دولت به جای بستر سازی برای اشتغال این رشته اومد داروخانه داده به یکی.مطب رو داده به کس دیگه.کلینینک طیور و دام بزرگ رو جدا کرده.واکسیناسیون رو به یکی داده مطب رو به یکی دیگه.چون کار نیست.ولی در ترکیه داروخانه و مطب و واکسیناسیون به یه دکتر داده می شه.اونها هم شاید بعدا به این تفکیک برسن به علت ازدیاد بی رویه فارغ التحصیل دامپزشکی.
Marsa
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
0
7
سلام من هنوز به سنی نرسیدم که انتخاب رشته کنم، و مقطع راهنمایی هستم . من از اونجایی که به حیوانات علاقه ی زیادی دارم گفتم در اینده دامپزشک بشم، البته الان که نظرات برخی از کاربران رو خوندم نمیدونم این شغل خوبه یا نه. لطفا راهنماییم کنید، چون والدینم هم با این شغل موافق نیستن و نمیخوام در اینده که دامپزشک شدم همش سرکوب بهم بزنن و بگن(دیدی ما گفتیم شغل خوبی نیست و...) پس لطفا راهنمایی واقعی کنید ❤
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
1
8
بقول دوستان تعداد پزشکان از دامها بیشتر شده
ایناز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
2
3
البته که نظر دوستان صحیح هست اما دامپزشکی اول علاقه هست و بعد شغل و رشته . شما اگر اخلاق خوب و رفتار خوب با حیوانات داشته باشید و کلینیک بزنید از هر شغل دیگه ای پر درامد تر خواهد بود .چرا که در حال حاضر مردم بیشتر به حیواناتشون اهمیت میدن تا خودشون و بچشون
نسترن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
3
2
بدترین شغل دنیا در ایران این رشته است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
این رشته در ایران بدترین رشته و بزرگترین اشتباه یه فرد در زندگی اش محسوب می شه ولی در کشورهای اروپایی و آمریکا و استرالیا یکی از رشته نامبر وان محسوب می شه.چون به اندازه ایران مثل علف هرز دانشکده های الکی ندارن و بازار حیوانات کوچک خوبه.در ایران به علت اینکه مدیریت در همه قسمت ها و مخصوصا در هماهنگی بین تعداد دامپزشکی و مهیا بودن بستر کاری وجود نداره ،باعث ایجاد این چنین افتضاحی شده که هیچ کس اصلا کاری نداره اینگار مجلس برای این هست که صندلی های خالی اش رو پر کنن!!این همه گفته شد فلان مقام مسئول می خواد تو فلان شهرستان یا ده دوباره دانشکده دامپزشکی بزنه!!............
دانشجو
|
United States of America
|
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
0
0
من دانشجوی دکترای دامپزشکی هستم الان ترم دو هستم یعنی اینقدر این رشته تباه و پوچ هست نظرات رو که دیدم همه منفی هست ، تهش بیکاریه!!! در ضمن دانشجو دانشگاه دولتی هستم
ریحانه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
2
6
دوستانی که هیت میدید.. اگر دامپزشک رو دوست داشته باشی و هدفی درش داشته باشی میتونی موفق بشی پس اگر شما موفق نشدی پس ی راه رو اشتباه رفتی خب!؟
من میخوام دامپزشک بشم و نظر شما اصلا برام مهم نیست شما ها مغز های کوچیکی دارید ک هیت میدید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
ببین ریحانه اینجوری نمی شه قضاوت کرد.بعضی رشته ها ذاتا رشته های خوب محسوب می شن.مثلا مکانیکی یا صافکاری رو با رشته دامپزشکی مقایسه کنی متوجه می شی که دامپزشکی کجاست!الان کسی که مکانیکی ماشین رو وقت گذاشته یاد گرفته این رشته بهش خوب پول می ده بیماری مشترک هم نداره.از تعویض لنت ماشین گرفته تا تعمیر کامل موتور اونقدر کار هست که باید تفکیک کنی که گیربکس اتوماتیک رو تعمیر می کنی یا ساده.موتور و تعمیر کدوم ماشین ها رو انجام می دی چون به همه نمی رسی.نه درسی می خواد نه کنکوری نه زبان انگلیسی و نه پری انترنی و تز دکترا و غیره.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
0
0
اگه دانشگاه با اعتبار برید مگه مجبور بودید بیاید دامپزشکی جا بقیه که علاقه دارند بگیرید اگه سواد لازم و تلاش داشته باشی بهترین رشته .............
سید قدیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
0
0
سلام من میخواستم برم رشته امور دامی بعد برم پرورش پرندگان زینتی.که حقوق شو پرس و جو کردم ۲۹ تومان به بالا بود
میخواستم بدونم رشته امور دامی خوبه یا نه؟
اگه کسی میدونه کمک کنه
نظر شما
ادامه