کد خبر: ۶۳۳۱۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
استاد اپیدمیولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر سعید بکایی» افزود: چه بسا عده‌ای در این بازار آشفته، تجارت بسته‌بندی تخم‌مرغ دارند و به وزارت بهداشت هم مرتبط هستند و می‌خواهند از این طریق تخم‌مرغ بسته‌بندی را به قیمت بالاتر بفروشند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: استاد اپیدمیولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر، ضمن انتقاد از اطلاعیه وزارت بهداشت مبنی بر اینکه تخم‌مرغ‌های غیر بسته‌بندی در معرض کرونا هستند، می‌گوید: «این اظهار نظر مبنای تحقیقاتی ندارد. یک زمان می‌گویند بر اساس این کار تحقیقاتی و این مطالعه به این نتیجه رسیدیم که این درصد از تخم‌مرغ‌هایی که به صورت فله بودند، حامل ویروس کرونا بودند. اما اینکه به صورت کلی در این مورد اظهار نظر کنند، قابل قبول نیست.»

 «دکتر سعید بکایی» با بیان اینکه مسلما اگر همه چیز بسته‌بندی باشد، خیلی بهتر است، تصریح می‌کند: «اما زمانی که این طور می‌گویند، باید سند ارائه دهند. کمااینکه ویروس کرونا امکان دارد که از هر راهی جابه‌جا شود اما اساساً یک ویروس تنفسی است، یعنی از طریق مخاطات، تنفس و... منتقل می‌شود. استراتژی آن هم این است که به دنبال میزبان حساس است. بالاخره سطح خارجی هر شی‌ء، جسم و ماده غذایی ممکن است آلوده باشد. در مورد داخل آن نیز باید مطالعه شود که آیا ویروس در خود بافت تخم‌مرغ می‌تواند وجود داشته باشد یا خیر. همچنین باید مطالعه شود که ویروس کرونا تا چه مدت روی تخم‌مرغ باقی می‌ماند.»

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بازاری شکل گرفته که افراد با نیت‌های مختلف حرف‌های متفاوت می‌زنند، خاطرنشان می‌کند: «از نظر ما که دانشگاهی هستیم، هر اظهارنظری مدرک و مستند می‌خواهد و نباید به همین شکل بیان کرد. کمااینکه اگر به فرض ویروس کرونا به داخل تخم‌مرغ هم نفوذ کند، وقتی حرارت می‌بیند، آب‌پز یا پخته می‌شود، بلافاصله از بین می‌رود و مشکلی ندارد.»

استاد اپیدمیولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه فارغ از مسائل مختلف، بحث بسته‌بندی تخم‌مرغ از اساس کار درستی است، می‌گوید: «البته باید مساله قیمت تخم‌مرغ را نیز مدنظر قرار داد. اگر قیمت تخم مرغ بسته‌بندی یک‌ونیم برابر شکل فله آن باشد، با این وضعیت اقتصادی مردم، نمی‌توان آنها را مجبور به انجام این کار کرد. بلکه در اینجا باید بگوییم اگر تخم‌مرغ فله خریدید، آنها را شست‌وشو دهید و حتما به صورت آب‌پز یا نیمرو مصرف کنید و هرگز به شکل عسلی نخورید.»

وی در پایان تصریح می‌کند: «چه بسا عده‌ای در این بازار آشفته، تجارت بسته‌بندی تخم‌مرغ دارند و به وزارت بهداشت هم مرتبط هستند و می‌خواهند از این طریق تخم‌مرغ بسته‌بندی را به قیمت بالاتر بفروشند. ظاهر طرح هم که درست است، در حالی که باید به این نکته توجه داشت که روی بسته تخم‌مرغ هم می‌تواند آلوده به ترشحات شود. لذا به نظر می‌رسد که هدف آنها مساله دیگری است. کمااینکه می‌توانستند یک آلترناتیو پیش‌بینی کنند و مثلا بگویند اگر هم تخم‌مرغ فله خریدید، با این احتیاطات تخم‌مرغ‌ها را شست‌وشو دهید و بعد داخل یخچال بگذارید.»

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
3
3
نفوذ تاجران تخم مرغ رو نشون میدهد
محمد رضا
|
Germany
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
0
4
سلام
..............
استاد خیلی عالیه که نگران بسته‌بندی تخم‌مرغ هستید
و عالی‌تر اینکه به عنوان یک استاد اپیدمیولوژی توصیه به شستن تخم‌مرغ و سپس نگهداری در بخچال کردید...
..........................
ولی استاد! مزید اطلاع اگر تخم‌مرغ رو بشوریم و در یخچال بزاریم، زود فاسد میشه؛ باید تخم‌مرغ رو در یخچال نگه داشت و بلافاصله قبل از استفاده شست...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
0
3
استاد سلام. با کمال احترام این جز وظایف سازمان دامپزشکی هست که مستند بخواد نه شما و دانشگاه. .................... . شما میفرمایید وزارت بهداشت حرف بی سند زده شما خودتون دارید سالن دارها رو با بیان کلماتی مثل چه بسا و به نظر میرسد متهم میکنید.اصل رو بر بی طرفی گذاشتن رو به ما تو سازمان یاد دادن خودتون سندی برای ارایه به بنده و همکاران در سازمان دامپزشکی دارید؟ با حدسیات و به نظر رسیدن ها که نمیشه نتیجه درستی گرفت از انسانی با جایگاه شما بعیده استاد. توی این اشفته بازار همین کم مونده که به عنوان هم رشته ی ما بخواید ............. تولید کننده رو مقابل سازمان قرار بدید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
یا کمال احترام سازمان دست در دست تولید کننده است شما نگران خارج شدن دست ایندو از هم نباش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
باز هم ادعای بی سند ؟ سازمان و تولید کننده؟ بسم ال... منتظر اسناد شما هستیم ................
نظر شما
ادامه