کد خبر: ۶۱۰۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی جنوب استان کرمان

 

انتصاب معاون فنی اداره کل دامپزشکی جنوب استان کرمان
 
دکتر علیرضا رجایی مدیر کل دامپزشکی جنوب استان کرمان با صدور حکمی دکتر خوبیار مشایخی را به عنوان سرپرست معاونت فنی دامپزشکی جنوب استان کرمان منصوب کرد. متن حکم انتصاب معاون جدید به شرح ذیل می باشد:

"جناب آقای دکتر خوبیار مشایخی"
با توجه به تجربیات ارزنده جنابعالی در امور فنی دامپزشکی به موجب این ابلاغ به سمت سرپرست معاونت فنی اداره کل دامپزشکی جنوب استان کرمان منصوب می شوید.
امید است با رعایت کامل قوانین و مقررات مشخص گردیده در شرح وظایف قانونی معاونت فنی با استفاده از جدیدترین اطلاعات علمی روز و همکاری ادارات ستادی و شبکه شهرستان ها و با اتکال به خداوند متعال موفق باشید.

 

-----------------------------------

 

واکسیناسیون 26 هزار راس دام علیه بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در جنوب استان کرمان


در پی مشاهده کانون بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک 26 هزار راس دام سبک شامل گوسفند و بز در این منطقه علیه این بیماری واکسینه شدند.
معاون فنی اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: در سه ماه نخست سال جاری 30 کانون بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک (ppr) در جنوب کرمان شناسایی شده است.
دکتر مشایخی تعداد دام های مبتلا به بیماری را در این مدت 500 راس برشمرد و بیان کرد: تا کنون 200 راس از این دام ها تلف شده است.
وی طاعون نشخوار کنندگان کوچک را یک بیماری ویروسی برشمرد و گفت: این بیماری بین انسان و دام مشترک نمی باشد و برای انسان ها خطری ندارد.
وی ضایعات دهان، ریزش چرک از چشم و اسهال را از علایم بارز این بیماری برشمرد و گفت: دوره نهفته این بیماری بین سه تا هفت روز می باشد. وی افزود: این بیماری از سال 85 در منطقه مشاهده شده و طی دو سه سال گذشته تشدید شده که در سه ماه نخست سال جاری این موضوع افزایش یافته است. وی با بیان این مطلب که انتقال این بیماری از راه های تماس مستقیم دام با دام های آلوده می باشد، افزود: هم مرز بودن جنوب کرمان با استان سیستان و بلوچستان و کشورهای شرقی زمینه ورود دام قاچاق را به منطقه فراهم کرده که در این زمینه نیز اقدامات از سوی متولیان امر صورت گرفته و باید این موضوع با جدیت هر چه بیشتر در هر دو استان پیگیری شود. مشایخی بیان داشت: جای نگرانی وجود ندارد زیرا نظارت کامل در کشتارگاه ها از سوی کارشناسان این اداره کل در منطقه انجام می شود. وی با بیان این مطلب که این بیماری از طریق تماس مستقیم دام آلوده امکان پذیر است، گفت: دامداران باید، از خرید دام فاقد هویت و قاچاق خود داری کنند. وی تاکید کرد: دامداران همچنین باید در صورت مشاهده دام بیمار آن را از سایر دام ها جدا نمایند و ضمن رعایت اصول بهداشتی موضوع را به یکی از مراکز دامپزشکی اطلاع دهند. دکتر مشایخی خاطرنشان کرد: همچنین دامداران در صورت تلف شدن دام بیمار باید نسبت به دفن بهداشتی دام آلوده اقدام کنند. معاون فنی اداره کل دامپزشکی جنوب استان کرمان در پایان تعداد دام های سبک منطقه را یک میلون و 927 هزار و 892 راس و دام های سنگین را 138 هزار و 698 راس عنوان کرد.

 

 

نظر شما
ادامه