کد خبر: ۵۴۲۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

مرکز تحقیقات بیماری های مشترک انسان و دام در دانشگاه علوم پزشکی ایلام در آئینی با حضور مسوولان ذیربط افتتاح شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام روز چهارشنبه در حاشیه افتتاح این مرکز گفت: این مرکز دارای آزمایشگاه تحقیقاتی است و پیش بینی می شود با اقدامات لازم در زمینه شناسایی و پیشگیری از شیوع بیماری های مشترک انسان و دام پیشگیری شود.

«دکتر محمد کریمیان» با تاکید بر اینکه این تحقیقات و نتایج آنها می‌تواند کمک شایانی به امنیت و سلامت جامعه کند، افزود: اجرای طرح های تحقیقاتی، آموزش، راه های پیشگیری و درمان بیماری های مشترک انسان و دام، همکاری با مراکز علمی و تحقیقاتی و جلب همکاری مراکز مختلف در حوزه سلامت انسان و دام از مهمترین اقدامات این مرکز است.

وی با تاکید بر اهمیت شناسایی و درمان مبتلایان به بیماری های مشترک بین انسان و حیوان، یادآور شد: می توان به این طریق از شیوع بیشتر بیماری ها جلوگیری کرد.

بیماری مشترک بین انسان و دام یکی از مهمترین مشکلات بهداشتی است که سال هاست منابع انسانی و مالی کشور را تهدید و به صورت مشکلی جدی در استان های مختلف در قالب بیماری های نوپدید و بازپدید ظاهر شده است.

اگرچه بیماری های مشترک بین انسان و حیوان از ابتدای زندگی بشر وجود داشته است اما در سال های اخیر اهمیت بیشتری یافته و امروزه نه تنها از لحاظ بهداشت و سلامت بلکه از نظر اقتصادی و سیاست بین الملل نیز جایگاه خاصی پیدا کرده است؛ از این رو شناسایی و درمان مبتلایان به این بیماری ها به منظور کاهش هزینه های درمانی و پیشگیری از شیوع بیشتر نقش بسزایی دارد.

بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت (WHO)، هرگونه بیماریی یا عفونتی که به طور طبیعی بین حیوانات مهره‌دار و انسان انتقال می یابد؛ به عنوان بیماری قابل انتقال بین انسان و حیوان (زئونوزها) شناخته می شود.

حدود یک هزار و ۷۰۹ بیماری شناخته شده در جهان وجود دارد که از این تعداد ۸۳۲ بیماری یعنی ۴۹ درصد آن بین انسان و دام مشترک است.

حیوان گزیدگی هاری، تب مالت، بروسلوز، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، سالک و کالاآزار از جمله بیماری های مشترک انسان و دام هستند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
0
1
بروسلوز همان تب مالت است.چرا دوبار نوشتید. چرا شارب
نظر شما
ادامه