کد خبر: ۵۰۳۲۷

یک دامپزشک و عضو هیت علمی دانشگاه آزاد شبستر می‌گوید: به علت هم جواری آذربایجان غربی با چند کشور و ورود و خروج دام از این کشورها مرگ و میر دام و نوسانات قیمتی در این استان بیشتر است و این رقم در استان ما همیشه با استان های مرکزی متفاوت است و برای دست یابی به یک تعادل در این عرصه لازم است نظارت ها وپی گیری هایی توسط مسئولین انجام شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر امیر چاردولی» می‌گوید: دام‌پروری صنعتی در مقایسه با دام‌پروری سنتی که پرورش دام شامل خرده‌مالکان متعدد است و بر اساس افراد و نظرهای گوناگون مدیریتمی‌شود در دام‌پروری صنعتی تعداد گسترده‌ای از دام‌ها تحت مدیریت واحد و سازمان دهی شده‌ای که نتیجه بهتری دارد و واکسیناسیون، زمان و مقدار غذا استاندارد است و ورود محصولات دامی به بازار در زمان مشخص است و با نظارت دامپزشکان مجرب گوشت و شیر سالم و عاری از بیماری و آنتی بیوتیک وارد خانه‌های مردم می شود بر عکس دام پروری سنتی که قانون خاصی ندارد.

عضو هیت علمی دانشگاه آزاد شبستر با اشاره به بیماری های مشترک بین انسان و دام می گوید: بیماریهای مشترک بین دام و انسان که از طریق مصرف محصولات دامی منتقل می شود مثل تب کریمه و تب مالت و آنفلوانزا و بیماری هایی مثل کچلی، قارچ و بیماری های عفونی و پوستی با تماس مستقیم با حیوانات که بیشترین ترس مردم از این نوع بیماری ها بوده ولی امروزه بیشترین معضل در محصولات دامی باقیمانده های دارویی وآنتی بیوتیکی است.

چاردولی با بیان اینکه دامپزشکان از جامعه و مسئولان انتظار حمایت دارند، می افزاید: دامپزشکی یک شغل ناشناخته و غیر ملموس در جامعه است و انتظار می رود که قبل از هر چیزی مردم با این شغل آشنا شوند تا اهمیت این رشته به مسئولان از نهادهای پایین سمت های بالاتر انتقال پیدا کند و انتظار ما از مسئولان در قبال این رشته پر مسئولیت این است که دامپزشکان درآمد حداقلی نسبت به شغل سخت خود داشته باشند و از بیمه، مسکن و رفاه کافی برخوردار باشند تا با فراغ بال به مطالعه و درمان بیماری دامی بپردازند تا امنیت غذایی جامعه در خطر نباشد و به اجبار به شغل های جانبی و متفرقه نپردازند و توجه و تصمیم گیری های مسئولان این رشته در شغل ما اعمال شود.

بخش عظیمی از اقتصاد کشورهای پیشرفته وابسته به دام‌پروری صنعتی و به روز است

دام‌پروری سنتی با تمام مشقتی که متحمل می‌شود نتیجه و بازدهی قابل قبولی ندارد ولی دام‌پروری صنعتی با متدهای علمی که توسط دام‌پزشکان اعمال می‌شود عامل توسعه و جهش بزرگی در صنعت دامی استان است و آذربایجان غربی را به قطب تولید محصولات دامی تبدیل می‌کند.

امروزه با توجه به اهمیت تأمین مواد غذایی در خودکفایی کشورها  و نقش دامپزشکی و دامپروری صنعتی در این میان با تربیت و به کار گیری نیروی جوان و ماهر دامپزشکی و دامپروری می توان به این مهم دست یافت مثلاً با اصلاح نژاد دام و طیور  و گسترش دادن آن در سطح استان می‌توان نتیجه و بهره برداری بهتر و بی نقص تری داشت و دام پر وان نیز موفق‌تر و با اشتیاق تر در عرصه اقتصادی کشور حضور پیدا کنند.

این درحالی‌که کشورهای در حال توسعه هم چنان بر پایه دام‌پروری سنتی مدیریت می‌شود و اگر دام‌پروری در استان ما با نظارت و عملکرد دامپزشکی مدیریت شود  آذربایجان غربی نه تنها به خود کفایی در محصولات دام و طیور می‌رسد بلکه با در نظر گرفتن پتانسیل‌های طبیعی و نیروی انسانی  این استان  می‌تواند به عنوان صادرکننده نمونه باشد.

صنعت دامپروری به عنوان یکی از زیرمجموعه های زراعت در سطح جهانی و بین المللی از رشد و گسترش چشم گیری برخوردار بوده و کارآفرینی آن در اشتغال زایی، ایجاد ارزش افزوده، تغذیه بشر، سلامت انسان و جامعه و به طور کلی نقش بی بدیل آن در اقتصاد باعث گشته همواره مورد حمایت و توجه دولت ها و کشورهای توسعه یافته حال  قرار گیرد.

تولید 360 هزار تن شیر در آذربایجان غربی

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به تولید فراورده‌های دامی استان می‌گوید: سالانه 360 هزار تن شیر در سطح استان تولید و به شهرهای هم‌جوار ارسال می‌شود آذربایجان غربی در تولید محصولات لبنی ازجمله شیر در رتبه هشتم کشوری قرار دارد.

«سید فضل‌الله قریشی» درباره میزان دام در استان با تفکیک چندین رأسی دام موجود می‌افزاید: در آذربایجان غربی بیش از 3 میلیون و 700 هزار رأس دام سبک و 510 هزار رأس دام سنگین وجود دارد این استان دارای سه میلیون و 440 هزار رأس گوسفند و 330 هزار رأس بز و بزغاله و 436 هزار رأس دام سنگین است.

وی تصریح می‌کند: سالانه در استان 45 هزار تن گوشت قرمز تولید و با توجه به مرغوبیت و سطح کیفی مناسب آن صاحب رتبه پنجم کشوری در تولید گوشت دامی هستیم.

آذربایجان غربی قطب تولید کنسانتره کشور

قریشی در رابطه با توسعه دام‌پروری و تغذیه دامی استان می‌گوید: در بخش تغذیه دام استان دارای 21 کارخانه خوراک دام و طیور فعال است به طوری که 4 سال متناوب به‌عنوان تولیدکننده نمونه کنسانتره کشور بوده است همچنین امروز تولیدکننده و صادرکننده یونجه و نیز تفاله محصولاتی مانند تفاله، چغندرقند، انگور و سیب به سایر استان‌های کشور هستیم که در توسعه دام‌پروری استان نقش مهمی داشته است.

وی تأکید می‌کند: توسعه دامداری صنعتی با استفاده از شیوه‌ها و تکنولوژی‌های روز دنیا عامل توسعه دامداری استان و تحولی در صنعتی سازی آن است که راه‌اندازی دامداری‌های بزرگ‌مقیاس ازجمله 180 رأسی در ارومیه، 400 رأسی در پلدشت، 2 هزار رأسی گاو شیری در سلماس و یک دامداری 6 هزار رأسی جزو برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان است.  

قریشی در رابطه با توسعه دام‌پروری و تغذیه دامی استان می‌گوید: در بخش تغذیه دام استان دارای 21 کارخانه خوراک دام و طیور فعال است به طوری که 4 سال متناوب به‌عنوان تولیدکننده نمونه کنسانتره کشور بوده است همچنین امروز تولیدکننده و صادرکننده یونجه و نیز تفاله محصولاتی مانند تفاله، چغندرقند، انگور و سیب به سایر استان‌های کشور هستیم که در توسعه دام‌پروری استان نقش مهمی داشته است.

نظارت صد در صدی و ضابطه‌مند بردام و فرآورده‌های خام دامی استان

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان  اشنویه نیز در همین باره می‌گوید: تشدید کنترل و نظارت صددرصدی بر هرگونه کنترل دقیق تردد و جابجایی ضابطه‌مند دام  و فرآورده‌های خام دامی که در شهرستان اشنویه در دستور کار شبکه دامپزشکی شهرستان اشنویه  قرار دارد و به منظور ایمن‌سازی جمعیت دامی و پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشترک انسان و دام، مایه کوبی دام و  برنامه‌های پایش و مراقبت واحدهای تحت نظارت به‌صورت هدفمند در حال پیگیری است و پوشش کامل  واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری  های واگیر و مشترک در این شهرستان در حال اجراست

«عباس شیخ رشیدی» می‌افزاید: با اجرای منظم برنامه های مراقبتی و واکسیناسیون جمعیت دامی شهرستان، شاهد کاهش بسیار چشمگیری در گزارش موارد رخداد  کانون های بیماری  در مدت سه  ماهه قبل بوده ایم.

شیخ رشیدی با بیان اینکه بیش از 3300راس دام سبک از اول امسال پلاک کوبی شده و پس از اقدامات بهداشتی و مایه کوبی بصورت ضابطه مند نسبت به اخذ مجوز قرنطینه ای بهداشتی در سامانه بر خط مجوز تردد صادر گردیده است

وی خاطر نشان می‌کند: با انجام اقدامات مراقبتی و پوشش مناسب واکسیناسیون جمعیت دامی شهرستان، طی 6 ماهه مشابه نسبت به سال قبل کانون بیماری های دامی (شاربن، آبله، آنفلوانزای فوق حاد، تب کریمه کنگو) در واحدهای اپیدمیولوژیک (روستاها) مشاهده و گزارش نشده است و موارد رخداد تب برفکی و لامپی اسکین و بروسلوز  و طاعون نشخوار کنندگان کوچک نسبت به شش ماهه مشابه سال قبل کاهش چشمگیری داشته است.

به گفته وی شهرستان اشنویه  که  دارای جمعیت دامی حدود 200 هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) و 7000 راس دام سنگین (گاو و گوساله) است و  یکی از مناطق دام خیز و دامپروری کشور محسوب می شود.

 

نظر شما
ادامه