کد خبر: ۴۷۷۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر


مدیرکل دامپزشکی استان قزوین اعلام کرد: دام‌های موجود در دامداری‌های صنعتی نشانه‌گذاری می‌شوند و ورود و خروج دام مشخص است؛ کنترل دامداری‌های سنتی و روستایی مشکل است چراکه این نشانه‌گذاری برای آن‌ها وجود ندارد و بیشتر قاچاق دام از این دامداری‌ها صورت می‌گیرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر حمید زینالی» اظهار کرد: با توجه به حمل‌ونقل و جلوگیری از قاچاق دام، طی ماه اخیر استان‌های کشور به دودسته مرزی و غیرمرزی تقسیم‌بندی شدند.

وی ادامه داد: از خردادماه سال‌جاری بر اساس دستور دادستان وقت، خروج هرگونه دام به‌غیراز موارد خاص ممنوع شد.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین خاطرنشان کرد: اختلافات ارزی انگیزه را برای دامداران و دلالان ایجاد می‌کند تا دام را با قیمت بالا به فروش برسانند و علاوه بر آن دست‌هایی در خارج از کشور وجود دارد که خرید دام را به‌صورت هدفمند انجام می‌دهند.

وی تشریح کرد: در حال حاضر به همراه نیروی انتظامی با تمام توان در راستای مقابله با قاچاق دام تلاش می‌کنیم و وضعیت کمی بهبود پیدا کرده است؛ در دی‌ماه و بهمن‌ماه وضعیت مطلوبی داشته‌ایم، به‌گونه‌ای که فعالیت در سه ماه اخیر با فعالیت 9 ماه ابتدایی سال‌جاری برابری می‌کند.

زینالی با اشاره به اینکه خروج دام از شهرستان بوئین‌زهرا کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: دامپزشکی نسبت به دامدارانی که برای دریافت مجوز مراجعه می‌کنند سخت‌گیری دارد و تنها در صورتی مجوز صادر می‌شود که دام به مقصد کشتارگاه حمل شود.

وی اضافه کرد: برای دام‌هایی که به مقصد کشتارگاه‌های استان‌های مجاور حمل‌ می‌شود نیز تنها با هماهنگی اداره کل دامپزشکی استان مقصد مجوز صادر خواهد شد و این تردد منوط به تأییدیه دامپزشکی استان‌های مقصد است.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین در خصوص سرنوشت دام‌های قاچاق پس از کشف عنوان کرد: اگر دام‌های مکشوفه مجوز داشته باشند با ارائه مجوز آزاد می‌شوند و دام‌های فاقد مجوز اگر قابل کشتار باشند به کشتارگاه ارسال می‌شوند؛ در غیراین صورت به میدان دام ارسال شده و در آنجا پس از واکسینه و قرنطینه شدن 14 روزه برای رشد و عرضه به دامداری‌های داخل استان هدایت می‌شوند.

وی تأکید کرد: تا سال گذشته شاهد ورود دام از سایر کشورها به ایران بودیم و تلاش دامپزشکی در راستای جلوگیری از انتقال بیماری بود که دام‌ها قرنطینه و واکسینه می‌شدند.

زینالی تشریح کرد: دام‌های موجود در دامداری‌های صنعتی نشانه‌گذاری می‌شوند و ورود و خروج دام مشخص است؛ کنترل دامداری‌های سنتی و روستایی مشکل است چراکه این نشانه‌گذاری برای آن‌ها وجود ندارد و بیشتر قاچاق دام از این دامداری‌ها صورت می‌گیرد بر همین اساس وزارت جهاد کشاورزی برای دامداری‌های سنتی برنامه پلاک‌گذاری دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین یادآور شد: داشتن پلاک مهم نیست بلکه ثبت مشخصات در سیستم‌های دامپزشکی به جهت داشتن هویت دام مهم است.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
0
0
یک زمانی یک رییس شبکه ای در یکی از استانهای جنوبی می گفت دکتر جان من یک گاوداری متروکه روستایی اجاره کردم وگاو از سیستان می آورم وتایید تخلیه می زنم کسی هم خبر دار هم نمی شود
نظر شما
ادامه