کد خبر: ۴۵۴۸۴
تعداد نظرات: ۲۶ نظر
پژوهشگر دانشكده پزشكی دانشگاه بريتيش كلمبيای كانادا در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دكتر عباس فتوتی» افزود: با توجه به ساختار رشته‌ها، نزدیکی زیادی بین پزشکی و دامپزشکی وجود دارد، قرارگیری آن زیر مجموعه وزارت بهداشت عملکرد آن را ارتقا خواهد داد ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: صبح روز گذشته، «دكتر عباس فتوتی» پژوهشگر دانشكده پزشكی دانشگاه بريتيش كلمبيای كانادا یک سخنرانی تحت عنوان نقش كليدي دامپزشكان در طراحي مدل‌های حيوانی برای تحقيقات زيست پزشكی در سالن اجتماعات دکتر حامدی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران انجام داد.

وی در این سخنرانی به نقش فارغ‌التحصیلان دامپزشکی و دامپزشکان در تحقیقات زیست‌پزشکی اشاره و برخی مدل‌های حیوانی را در این زمینه ارائه کرد و در پایان اظهار امیدواری کرد که هر یک از مطالب ارائه شده، تبدیل به یک سررشته برای دامپزشکان شود تا بعدها از آن برای کار تحقیقاتی در زیست‌پزشکی استفاده کنند.

حکیم مهر: آقای دکتر، شما سال‌ها در خارج از کشور در بخش آموزش دامپزشکی فعال بودید. از نظر شما آموزش دامپزشکی ایران در چه جایگاهی است؟

واقعیت این است که من احساس خوبی نسبت به آموزش دامپزشکی در ایران دارم. البته کمبودهایی در این زمینه وجود دارد و این غیر قابل کتمان است، اما در مجموع احساس می‌کنم آنچه در سال‌های دانشجویی در دانشکده دامپزشکی تهران آموختم، همان چیزی بود که در خیلی از تحقیقات و پروژه‌ها با آن مواجه شدم. اگرچه خودم هم مطالعات زیادی داشتم، اما پایه مطالب همان چیزهایی بود که در دانشکده دامپزشکی یاد گرفتم. اگرچه مقداری بینش‌ها متفاوت است، اما در مجموع آنچه در طول این سال‌ها در دانشکده تهران تدریس می‌شده، قابل قبول است.

حکیم مهر:‌ منتقدان یکی از چالش‌های اساسی آموزش دامپزشکی ایران را تعدد دانشکده‌های دامپزشکی و تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان این رشته می‌دانند. نظر شما چیست؟

این مشکل را قبول دارم. کشور کانادا با تمام وسعت خود، فقط ۵ دانشکده دامپزشکی دارد. آمریکا هم به همین شکل است. ایجاد دانشکده دامپزشکی نیازمند امکانات زیادی است. مثلا بعد از مدت‌ها که قصد داشتند در کانادا این کار را انجام دهند، به این راحتی تشکیل نشد. من به هیچ‌عنوان با تعدد دانشکده‌های دامپزشکی موافق نیستم چون تعدد بی‌رویه دانشکده اصلا خوب نیست. وقتی امکاناتی وجود نداشته باشد، نمی‌توان کاری کرد. دامپزشکی رشته‌ای است که باید به شکل عملی و تئوری آموزش داده شود. بخش تئوری آن را البته خود دانشجویان هم می‌توانند جلو ببرند اما در بخش عملی نیازمند امکانات هستیم، لذا تعداد بی‌رویه آن‌ کاری بدون حساب است و این یک معضل است.

حکیم مهر: آقای دکتر، معضل بعدی در خصوص جایگاه کنونی آموزش دامپزشکی در وزارت علوم است. تجربه سایر کشورها در این حوزه چیست؟

در بعضی از مناطق آمریکا، آموزش دامپزشکی زیر نظر وزارت بهداشت است. در بعضی کشورها نیز بخش اجرایی دامپزشکی در وزارت کشاورزی قرار گرفته است. نظر من این است که با توجه به ساختار رشته‌ها، نزدیکی زیادی بین پزشکی و دامپزشکی وجود دارد، قرارگیری آن زیر مجموعه وزارت بهداشت، عملکرد آن را ارتقا خواهد داد و منجر به بهبود کیفیت آموزشی آن به سطح استانداردی که باید در آموزش یک رشته پزشکی باشد، خواهد شد، کمااینکه دامپزشکی یک رشته از پزشکی است و به نظر من قرارگیری آن زیر نظر وزارت بهداشت منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
عکسها از: روابط عمومی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران
 
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
دامپزشک
|
United States of America
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
0
0
واقعا جای سوال داره که بعد از اظهار نظرهای فراوان نخبگان دامپزشکی و پزشکی و هم چنین بسیاری از مسءولان ارشد وزارت بهداشت و مجلس مبنی بر انتقال تشکیلات دامپزشکی به وزارت بهداشت و قرابت شدید این دوباهم پس چرا تاالان کار مفید جمعی اثربخش برای این امر انجام نشده و کاش که حکیم مهر به جای صرفا فقط انعکاس نظرات موافق این کار حداقل استارت یک حرکت جمعی اثرگذار با حضور اکثر نخبگان را بزنه .
متخصص کلینیکال پاتولوژی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
0
0
جای تشکر دارد از سایت محترم حکیم مهر بخاطر این مصاحبه.
یه محقق برجسته در یکی از معتبرترین مراکز علمی پزشکی جهان اظهار داشتند که رفتن به زیرمجموعه وزارت بهداشت مدل بهتری از وضع کنونی است. حالا یه عده از دوستان داخلی همچنان نظرشون اینه که در وزارت بهداشت ما را تحویل نخواهند گرفت.
واحد بافت دانشجو های خودشو میگیره. علاوه بر اون واحدهای میانه, سبزوار و دو سه شهر دیگه مجوز اخذ دکتری دامپزشکی گرفتن, تا کی باید از نرفتن به وزارت بهداشت ضربه بخوریم؟؟؟؟؟
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
0
0
اگر اقدام اساسی در جهت انتقال دامپزشکی به وزارت بهداشت انجام نگیرد ، دانشگاه آزاد اسلامی با موفقیت طرح هر دام یک دامپزشک را پیاده میکند .دامپزشکی نفس های آخرش را میکشد .اگر به دادش نرسند دانشگاه آزاد ضربات آخر را به پیکر این رشته بی صاحب وارد خواهد کرد .
ناشناس
|
Romania
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
0
0
وزارت بهداشت از دامپزشکی پایینتره چون پیشگیری بهتر از درمانه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
0
0
در وزارت بهداشت در حال حاضر
بخش های بهداشتی و درمانی وجود دارد.
سازمان مستقل دامپزشکی در زیر مجموعه وزارت بهداشت
وظایف تخصصی خود را در بعد دامی در راستای
امر طب پیشگیری (Preventive medicine) و اصل :بهداشت بهتر از پیشگیری است" را انجام خواهد داد!

مسلما پزشکان محترمی نیز که در بخش بهداشتی وزارت بهداشت فعالیت دارند،
همان ارزش بالای پیشگیری را نسبت به امر درمان
البته در حوزه بیماربها و مشکلات اختصاصی انسان
دارا هستند!
ناشناس
|
Hong Kong
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
0
0
حکیم مهر تشکر، اما این نظرات باید تبدیل به حرکت توسط مسئولین مرتبط شود. پیشنهاد دارم با تعدادی از مسئولین و اساتید بنام حرفه پزشکی هم در این خصوص مصاحبه کنید و نظرات اونا را هم بدون تعارف پخش کنید. اگر طالب و مطلوب یک چیز را میخوان بعد بریم دنبال امور قانون گذاری.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
0
0
خاطرات خوب ایشان از دانشکده دامپزشکی زیر نظر وزارت عتف است نه وزارت بهداشت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
0
0
با وجود این و با توجه اینکه دکتر عباس فتوتی شرایط آمریکا را نیز تجربه کرده اند،
بر این باورند که رفتن دامپزشکی به جایگاه سابق خود یعنی خانواده علوم پزشکی منجر به ارتقا دامپزشکی خواهد شد!

ضمن اینکه ایشان دوران دانشجویی خود را در زمانی کرده اند که
به تازگی وزارت علوم و وزارت بهداشت جدید تشکیل شده بودند!

شرایط اسف بار فعلی در وزارت علوم که با حدود 450 هزار تومان دانشجوی دکتری عمومی دامپزشکی پایان نامه می گذراند و بسیاری از فعالیت های ِآموزشی و پژوهشی به علت عدم تخصیص بودجه کافی از طرف وزارت علوم،
ناقص یا تعطیل شده اند به هیچ وجه قابل مقایسه با شرایط 30 سال پیش و یا شرایط فعلی دانشگاه های علوم پزشکی که دانشجویان با دست باز فعالیت های پژوهشی خود را انجام می دهند، نیست!

تولید نزدیک به 40 درصد مقالات علمی پژوهشی کشور توسط وزارت بهداشت در حالی که فقط 5 درصد کل دانشجویان کشور را در اختیار دارد نشانه روشنی برای کسانی است که نی خواهند
با وجدان پاک و بدون حب و بغض و غرض ورزی قضاوت کنند!
دکتر حسین زاده
|
Finland
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
0
0
درست آن است ، که مجموعه کامل آموزش عالی مربوط به تمام رشته ها در یک وزارت خانه مانند سابق تجمیع گردد .
این امر باعث همسانی و استاندارد شدن آموزش و تخصیص متعادل بودجه های دولتی به آموزش عالی میگردد . ولی در حال حاضر با جدا شدن بخشهای مختلف آموزش عالی از هم ، در دو وزارت خانه متفاوت ، حداقل موجب رانت و تبعیض در تخصیص امکانات و بودجه ها شده .
بدون شک کشور فقط محتاج پزشک نیست و سایر رشته های آموزش عالی حتی از پزشکی هم برای مردم و کشور بسیار حیاتی تر هستند .
لذا شرایط فعلی آموزش عالی فقط منافع یک گروه کوچک را تامین میکند ولی به کل مردم و کشور صدمه میزند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
0
0
در کشور نمونه های زیادی از تبعیض وجود دارد!
ولی آنچه که در وزارت بهداشت اتفاق افتاد
مدیریت بهینه از امکانات بیمارستان های دولتی وزارت سابق بهداری بود که دانشکده های پزشکی وزارت علوم سابق راهی به آنها نداشتند!
تدبیری که باعث شد بودجه ها و امکانات تقریبا دو وزارت خانه سابق در هم تجمیع شود و کشور از یک کشور شدیدا وابسته به اعزام بیماران قلبی، کلیوی، کبدی و سرطانی
با صرف میلیاردها دلار به نرخ امروز
و جولان پزشکان ارزان قیمت وارداتی هندی و پاکستانی
و مرگ و میر بالای نوزدان و مادران آنها،
به کشوری پیشرفته از نظر پزشکی تبدیل شود که سال به سال
آمار ورود گردشگری درمانی و با درآمد ارزی بالا به آن بیشتر می شود!

مطمئنا اگر این ابتکار عمل ایرانی
رخ نمی داد هم اکنون وَضعیت بهداشت و درمان ما
چیزی شبیه وضعیت اسف بار کشورهای همسایه باقی می ماند!

به همین دلیل،
تمام وزرای بهداشت و نمایندگان از هر طیف و جناحی متفقا و یک صدا
با علم به فروپاشی ساختار موفق
بهداشت و درمان کشور،
پس از بازگرداندن علوم پزشکی به وزارت ناتوان و بی کفایت علوم
که پذیرش نجومی و وحشتناک دانشجویان دامپزشکی نمونه ای از آن است،
با لفظهای ابدا و هرگز مخالفت شدید کرده اند!
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
تحریف تاریخ برای دست یافتن به چه چیزی !!؟؟ میشود یکی از آن بیمارستانهای وزارت بهداری سابق را نام ببرید که اساسا" ارزش دست یافتن در آن زمان را داشته باشد!!؟؟
اتفاقا" موضوع کاملا" برعکس بوده و تمام بیمارستانهای مجهز و کارآمد با پرسنل مجرب و تحت نظر و آموزش اساتید مسلم پزشکی در اختیار دانشکده های پزشکی و در وزارت علوم بوده و در آمد وزارت علوم از قبل این بیمارستانهای آموزشی بسیار قابل توجه بود و تفکیک بخش آموزش پزشکی از وزارت علوم بیش از همه سرازیر کردن این درآمدها به سوی دیگری بوده که شاید در آن زمان تامین بودجه وزارت بهداری ( البته با دید خوشبینانه ) و یا تشکیل مجتمعی ویژه و خودی برای سهیم نکردن دیگران در درآمدهای فراوان گروه پزشکان که افراد بسیار بانفوذی در مدیریت کشور و مجلس داشتند !
و البته که همه وابستگان به این گروه بهره مند از این درآمد سرشار، حاضر به برگرداندن گنجی که از وزارت علوم جدا کرده اند نخواهند بود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
گسترش چشمگیر مراکر بهداشتی و درمانگاه ها و بیمارستانها در تمام نقاط شهری و محروم و دورافتاده روستایی کشور
که همگان به چشم خود می بینند!
و امکان افزایش موثر پذیرش تعداد مورد نیاز دانشجوی پزشکی با ایجاد یکپارچگی و جامعیت بخشی مدیریتی با ادغام وزارت بهداری و دانشکده های پزشکی
و امکان دسترسی استادان مجرب به مراکز بهداشتی و بیمارستان های فقیر و بدون پزشکان حاذق دولتی
برای پیاده کردن آموزش بالینی انترن ها و رزیدنت های تخصصی آن هم
در شرایطی که کشور به دلیل کمبود شدید حتی نسبت به جمعیت بسیار کمتر مردم در آن زمان،
مجبور بود پزشکان بی سواد هندی را استخدام کند
دروغ و تحریف نیست!!!

اینها نص صریح و روشن تاریخ است که فقط
چشمان کور و تنگ نظر به دنبال
عیب جویی و دیدن نقاط منفی خودساخته آن هستند!

طراحان اندیشه تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش
پزشکی با این ابتکار عمل توانسته اند ضمن افزایش تولیدات علمی و مستندات علوم پزشکی درون زا و بومی کشوری،
از خروج میلیاردها دلار ارز از کشور جلوگیری کنند
و شبکه بهداشتی منسجم کشور را تا اقصی نقاط ایران بزرگ توسعه دهند و
با کنترل بسیار موثر عفونت های گوناگون انسانی شاخص های بهداشتی ایران را به نحو
افتخار آمیزی بهبود ببخشند!

به طوری که پس از تشکیل وزارت بهداشت در حدود سال 1365
بتدربج به نحو معنی داری،
نقطه ثقل بیماری ها از نوع بیماری های عفونی و مسری غالب در کشورهای عقب مانده از جمله اغلب همین کشورهای همسایه!
به
فاز بیماری های دژنراتیو غیرعفونی قابل پیشگیری با تغییر سبک زندگی که اساسا نیاز به کار فرهنگی و نه درمانی دارند
مثل هایپرتنشن، کبد چرب، دیابت نوع 2 و سرطان،
همچون کشورهای پیشرفته جا به جا شد!

و ایران به عنوان یکی از الگوی های موفق توسعه بهداشت و درمان انسانی از طرف WHO معرفی شده است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
در شرایطی که وزارت علوم فعلی با وجود داشتن بیشترین امکانات
به ارث رسیده از وزارت علوم سابق
بدترین عملکرد را داشته است و همین امکانات را دارد از دست می دهد و تعداد مستندات تولیدی آن با داشتن 95 درصد دانشجویان کشور
حداکثر 60 درصد است،
و ناتوانی آشکارش در مدیریت بهینه تعداد پذیرش و حفظ کیفیت آموزش دانشجو صدای اعتراض کمیسیون آموزش مجلس را هم درآورده است!
سخن گفتن از گنج؟؟! از دست رفته از طریق انتقال تعداد بسیار معدودی دانشکده پزشکی و پرستاری در 35 سال پیش،
بیشتر به یک جوک خنده دار شبیه است تا واقعیت تاریخی و مستدل!!!
ناشناس
|
Finland
|
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
شما سی و پنج سال پیش بودید که ببنید چه تعداد بیمارستان و امکانات پزشکی در وزارت علوم بوده !!؟؟ و از کجا میدانید که اگر همان شرایط حفظ میشد ، چه بسا وضعیت آموزش پزشکی از هم اکنون مان بسیار بهتر نبود !!
وزارت علوم فعلی هم به علت از دست دادن امکانات و درآمد با جدا شدن علوم پزشکی و بی توجهی سیستم کشور به مقوله علم و جدا شدن اساتید فرهیخته پزشکی که در مدیریت وزارت علوم نیز دخیل بودند رخ داده . و این تحریف عمدی شما بیشتر خنده دار است که قیاس مع الفارق میفرمایید !!
و خنده دار تر این است که شرایط سی پنج سال پیش کشور را در بحبوحه جنگ و کمبود بودجه ، که بدون شک در آن موقع شما حتی ممکن است بدنیا هم نیامده بودید ، را با سالهای در آمدهای نجومی نفت و پیشرفتهای جهانی که به اجبار وارد ایران هم شده ، مقایسه میکنید !! ؟؟ ...............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
0
0
بعضی وقت ها در بین نویسندگان کامنتها می شود دید که چاره ای نیست جزء اینکه بجای توضیح علمی "مار" باید شکلش را برایشان کشید !!
دوستانی که فکر میکنند این وزارت بهداشت خیلی موفق بوده بدون آنکه به شرایطی که آنها را به این مرحله رسانده توجه کنند و بفهمند که این موفقیت که البته با فاجعه ای که در اخلاق پزشکی ایران و عملکرد اغلب پزشکان در درمانهای غیر اصولی شان به وضوح میتوان دید چندان هم موفقیت نیست و فقط پول درآوردن به هر قیمتی است و چندان بهداشت و سلامت مردم اهمیتی برای اغلب آنها ندارد .
شاید با مثالی ساده برای این دوستان تفهیم شود که علت شرایط فعلی وزارت بهداشت و وزارت علوم چیست و اینکه چقدر با ساده دلی منتظرند تا این وزارت بهداشت آنها را با آغوش گرم پذیرا شود !!؟؟
شما فرض کنید یک زمین کشاورزی داریم مثلا ده هکتار ( این آموزش عالی کشور قبل از جدایی پزشکی ) که توسط لوله آبی با ظرفیت دو متر مکعب در دقیقه آبیاری میشود و همچنین کارگران و کود و بذری که بطور مساوی در تمام زمین استفاده میشود و البته این زمین از لحاظ محصول دهی و درآمد زایی نتایج یکسانی را بدست نمیدهد ( رشته های مختلف آموزش عالی که هر کدام بازار کار و درآمدزایی مختلفی دارند ) اما یک روز عده ای به بهانه ها و اعمال نفوذ های خاص و روابط ویژه و صحنه آرایی و شاید توجیه اینکه محصول خاصی را تولید کنند دو هکتار از مرغوبترین بخش این زمین ده هکتاری را برای خودشان جدا کردند و یا قرار شد این بخش جدا شود ( جدا شدن علوم پزشکی از وزارت علوم ) اما این جدایی همراه با تقسیم متناسب امکانات نبود نصف آب و کود و بذر و بهترین کارگران برای این دو هکتار که قبلا بطور مساوی با بقیه زمین از این امکانات استفاده میکرد تخصیص یافت !! علتش را هم که میدانید !! و بعد ها نیز باز امکانات بیشتری که باید با جاهای دیگر مشترکا" استغاده میکرد را به تمامی به این دو هکتار خاص اختصاص دادند ( مثلا بودجه های بهداشتی مانند طرح جامع سلامت که حداقل دامپزشکی باید از آن سهمی میبرد ولی رئیس این دو هکتار با نشان دادن علامتی خاص!!به دامپزشکی گفت پایتان را از این موضوع بیرون بکشید).
خب حالا انصافا" چه انتظاری از آن هشت هکتار باقی مانده با یک پنجم امکاناتی که قبلا" داشته ، دارید !!؟؟ و خب معلوم است که آن دوهکتار ظاهر آبادتری دارد ولی نکته در این جا است که مردم فقط نیازمند محصول خاص آن دو هکتار نیستند و نیازهای مهمتر دیگری هم دارند از جمله فرهنگ که عملا" در این کشور ساقط شده و تامین غذای سالم و علوم پایه قوی و بسیاری محصولات دیگر!!
این دو هکتار،آبادی اش را مدیون امکانات و توجهاتی است که اصلا" حقش نبوده و حق دیگران را تحت نفوذ و رابطه به خود اختصاص داده و در واقع موفقیت ظاهریش حاصل توان مدیریتی و پشتکار و زحمات واقعی نبوده و اتفاقا" یکی از منابع ترویج سقوط فرهنگی کشور هم بوده که کوس رسوایش را به کرات در سریالهای طنز یا تلخ طنز شاهد بوده ایم !!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
0
0
وزارت بهداشت با راه اندازی رشته های موازی با ما دامپزشکان عملا سالهاست سیاست دور زدن دامپزشکی را در پیش گرفته و در عمل به هیچ وجه این رشته را نخواهد پذیرفت. اینقدر خودمان را کوچک نکنیم.
برای بهداشت مواد غذایی رشته زده, برای بهداشت عمومی رشته زده, برای اپیدمی, باکتری,ویروس و.. و جالب هست که به ما شماره نظام نمیده و مارم به رسمیت نمیشناسه. چرا؟؟؟ چون رقیب خودش میدونه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
0
0
عدم حضور در وزارت بهداشت باعث شده که زمینه برای جولان رشته های لیسانس صنایع مواد غذایی و تغذیه فراهم شود!
بی تردید اگر دامپزشکی حضور می داشت
عده ای نمی توانستند از خلا حضور آن به نفع خود
استفاده کنند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
0
0
دروغ و جعل تاریخ تا چه حد؟

شما هستید که ......... می خواهید مار قلابی را به خورد کم اطلاعان بدهید!!!

بیایید برای اینکه دست تحریف کنندگان روشن تاریخ رو شود فقط به
این نکات توجه کنید!

دانشگاه تهران به عنوان بزرگترین و با سابقه ترین دانشگاه کشور در حدود 35 پیش
دارای دانشکده های پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی، بهداشت در محل اصلی پردیس دانشگاه در میدان انقلاب اسلامی، پرستاری و بیمارستان امام خمینی،
دانشکده دامپزشکی و بیمارستان دام های کوچک و زمین ورزش آن به طور مجزا در خیابان آزادی، موسسه 100 هکتاری امین آباد، پردیس عظیم دانشکده های کشاورزی و منابع طبیعی در کرج همراه با صدها هکتار زمین کشاورزی در دو طرف بزرگراه کرج قزوین و مزرعه آموزشی و پژوهشی کشاورزی، دانشکده فنی، دانشکده های ادبیات، تربیت بدنی، زبان های خارجی، هنرهای زیبا، علوم، مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک، ساختمان های واقع در خیابان های بلوار کشاورز، قدس، 16 آذر، ادوارد براون و خیابان جنوبی منشعب از خیابان انقلاب اسلامی و مراکز انفورماتیک و انتشارات دانشگاه تهران و مجتمع آموزش عالی ابوریحان ورامین و رامیان مازندران و مراکز دیگری که چون مطمئن نیستم ذکر نمی کنم!

حال از تمامی مراکز علمی، دانشکده ها، مجتمع های آموزشی و پردیس ها و ساختمان های اداری
فقط و فقط دانشکده های
"پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی، بهداشت، پرستاری و بیمارستان امام خمینی" به وزارت بهداشت منتقل شد!

آیا انصافا این چند دانشکده کوچک علوم پزشکی در آن زمان و یک بیمارستان آموزشی و پژوهشی البته بزرگ،
80 درصد دارایی ها و امکانات دانشگاه تهران را در حدود 35 پیش تشکیل می دادند؟؟!
و
دانشگاه تهران فعلی فقط یک پنجم امکانات سابقش را به ارث برده است؟؟!

حضرت امام حسین ع سخنی دارد
که شاید در این مغالطه شگفت انگیز تعدادی معدود از مخالفان الحالق به وزارت بهداشت کاربرد داشته باشد:

اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید!
ناشناس
|
Finland
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
0
0
دوستی که علاقه داری به هر ترتیبی تاریخ را وارونه جلوه دهی مگر وزارت علوم فقط همین دانشگاه تهران بود !!؟؟ مگر بیمارستان فقط امام خمینی بود ، بماند که فکر نکنم هنوز هم مجتمعی بیمارستانی به بزرگی ان در کشور تاسیس شده باشد !!
در همین تهران ، علاوه بر دانشکده های پزشکی و داروسازی و دندانپزشکی و پرستاری و غیره در دانشگاه تهران دانشکده های علوم پزشکی دانشگاه ملی ( شهید بهشتی ) که چه بسا از لحاظ امکانات ، بیمارستانها و وسعت از دانشگاه تهران هم بزرگتر بوده و به غیر از آن بزرگترین دانشگاه علوم پزشکی کشور تا کنون ، یعنی مرکز پزشکی شاهنشاهی سابق یا دانشگاه علوم پزشکی ایران را هم اگر در نظر بگیریم ،بدون شک از لحاظ مساحت و امکانات فقط در تهران با بقیه آنچه برای وزارت علوم باقی ماند برابری میکند .
متاسفانه به نظر می اید که شما در ریاضی نیز با مشکل مواجه هستید آیا ارزش مالی امکانات گران قیمت علوم پزشکی و سطح درآمد زایی این مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستانهای درجه یک کشور ، حداقل در آن زمان ، با تمام زمینها و ساختمانهایی که برای وزارت علوم باقی ماند سر سوزنی برابری میکند !!؟؟ زمینها و ساختمانها و دانشکده هایی که نه فقط کوچکترین درآمدی به همراه نداشتن بلکه همگی محتاج کمک و صرف هزینه های گزاف بودند !! اما آنچه وزارت بهداشت با خود برد ، نه فقط هزینه های خود را تامین میکرد بلکه سود سرشاری را روانه جیب وزارت خانه " هلو بپر تو گلو " می نماید .
حال بماند که از شیراز یعنی مرکز پزشکی کشور و انواع دانشکده های علوم پزشکی آنجا و بیمارستانهای معروفی چون نمازی و فقیهی و چند بیمارستان دیگر آنجا یادی نکردیم و بماند دانشکده های پزشکی و بیمارستانهای شهرهای دیگری چون اصفهان و ارومیه و جندی شاپور اهواز و غیره نیز اشاره ای نشد !!
و بماند که شما حداقل به یکی از آن بیمارستانهایی که مربوط به وزارت بهداری سایق بود هم اشاره ای نکردید که دانشکده های علوم پزشکی وزارت علوم در حسرت پیوستن به انها بوده اند !!!!؟؟؟؟
البته سخن شما دقیقا" تایید کننده ماری است که برایتان کشیدم همانطور که خودتان اعتراف کردید دانشکده های علوم پزشکی دانشگاه تهران مساحت کوچکتری نسبت به بقیه دانشگاه تهران شاید داشته اند ( همان دو هکتار از ده هکتار ) اما مسئله ما ارزش زمینها نبود بلکه ارزش امکانات و درآمدزایی و متخصصین و کار بلدهایی بود که به مراتب در طرف کوچکتر زمین متراکم شده اند یعنی در علوم پزشکی ! و انچه را امروز از وزارت بهداشت میبینیم حاصل همان اساتید علوم پزشکی و پزشکان و متخصصان تربیت شده و تجربه کسب کرده در وزارت علوم هستند نه وزارت بهداشت فعلی !!
البته بر شما حرجی نیست چون متولد و پرورش یافته دورانی هستید که تحریف و وارونه نمایی حتی تاریخ معاصر در آن امری عادی است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
0
0
پس بالاخره ناخواسته اعتراف شد که ریاضی برخی ضعیف است و 80 درصد سهم وزارت علوم شده است نه وزارت بهداشت و تاریخ وارونه جلوه داده شده است!

هر کس که امکانات صدها هکتاری اراضی و مستحدثات دانشگاه تهران را در گران ترین استان های ایران یعنی تهران و البرز به عنوان مشتی از خروار در همه جای کشور،
یک جمع سر انگشتی بزند به ثروت نجومی مایملک به ارث رسیده به وزارت علوم پی می برد!

وزارت بهداشت این حسن را داشته که با کمال ناباوری
کشور را از صرف هزینه کرد میلیاردها دلار اعزام بیمار به خارج بی نیاز کند و ایران را
از یک وارد کننده پزشک بی کیفیت خارجی به
یک کشور صادر کننده خدمات پزشکی در مدتی کوتاهی تبدیل کند!
به طوری که تحسین WHO را برانگیزد و
اتفاقا بر عکس وارونه نمایی ها،
ابهت غیر طبیعی رشته پزشکی که دسترسی نیافتنی می نمود شکسته شد و پزشکی عمومی به یک رشته پیش پا افتاده تبدیل گردید!

و اگر کسی اصول پیشگیری از بیماری ها و اصلاح سبک زندگی را
در پیش بگیرد کمتر نیازمند مراجعه به متخصصین پرهزینه خواهد بود!
به همین دلیل، امید به زندگی از حدود 53 سال در وزارت بهداری سابق
به نزدیکی 80 سال در حال صعود است و این
حفظ سرمایه های انسانی ایران عزیز با هیچ معیاری
قابل احصا نیست!
البته کسانی که از اول به دنبال پست و مقام های زودگذر دنیایی هستند حق دارند که نگران از دست رفتن احتمالی منافع نامشروع خود که با باندبازی و رانت خواری به دست آورده اند باشند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
0
0
آن دوستانی که فکر میکنند وزارت بهداشت برایشان فرش قرمز پهن میکند تا به آن وزارت خانه مشرف شوند، چرا یک بار با هم جمع نمیشوند بروند آنجا و با چشم و گوش خود ببینند و بشنوند که آنجا چه خبر است و آیا اصلا " حاضرند برایشان تره هم خورد کنند یا نه !!؟؟ یا بروند پیش وزیر بهداشت تا چند تا از آن جملات قصار معروفشان را مانند خودت ماساژ بده و خودتان انتخاب کردید و باید تحمل کنید را تحویل تان بدهد تا ببینید چقدر مشتاق پیوستن شما هستند !!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
0
0
خدا را شکر!
به مصداق اینکه دروغگو کم حافظه است
ناخواسته مشخص شد که ریاضی چه کسانی ضعیف است و 80 درصد سهم وزارت سرتاسری علوم شده است نه وزارت بهداشت
و تاریخ با کمال بی اخلاقی برای حفظ منافع شخصی برعکس جلوه داده شده است!!!

هر کس که امکانات و تاسیسات و صدها هکتار اراضی و مستحدثات گوناگون دانشگاه تهران را در گران ترین استان های ایران یعنی تهران و البرز به عنوان مشتی از خروار در همه جای کشور،
یک جمع سر انگشتی بزند به ثروت نجومی مایملک به ارث رسیده به وزارت علوم پی می برد و خداوند را شاکریم که وزارت علوم چنین ظرفیت هایی را دارد که البته بایستی مدیریت بهینه شود!

وزارت بهداشت حداقل اگر انصاف و عدالت در قضاوت داشته باشیم این حسن و کارایی برحسته را داشته که با کمال ناباوری
کشور را از صرف هزینه کرد میلیاردها دلار اعزام بیمار به خارج بی نیاز کند و ایران را
از یک وارد کننده پزشک بی کیفیت خارجی به
یک کشور صادر کننده خدمات پزشکی در مدتی کوتاهی تبدیل کند!
به طوری که تحسین WHO را برانگیزد و
اتفاقا بر عکس وارونه نمایی ها،
ابهت غیر طبیعی رشته پزشکی که دسترسی نیافتنی می نمود شکسته شد و پزشکی عمومی به یک رشته پیش پا افتاده تبدیل گردید!

و اگر کسی اصول پیشگیری از بیماری ها و اصلاح سبک زندگی را
در پیش بگیرد کمتر نیازمند مراجعه به متخصصین پرهزینه خواهد بود!
به همین دلیل، امید به زندگی از حدود 53 سال در وزارت بهداری سابق
به نزدیکی 80 سال در حال صعود است و این
حفظ سرمایه های انسانی ایران عزیز با هیچ معیاری
قابل احصا نیست!
البته کسانی که از اول به دنبال پست و مقام های زودگذر دنیایی هستند حق دارند که نگران از دست رفتن احتمالی منافع نامشروع خود که با باندبازی و رانت خواری به دست آورده اند باشند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
0
0
هر کس که پایش را مانند انسان های معمولی که دستش بر خلاف افراد رانت خوار و با درآمدهای سرشار پر نیست،
به بیمارستان های آموزشی وزارت بهداشت همچون بیمارستان امام خمینی
گذاشته باشد،
به عینه متوجه می شود که بر خلاف بیمارستان های بخش خصوصی که محل آمد و شد از ما بهتران است
هیچ خبری از حق ویزیت های آنچنانی نیست
و استادان برجسته ای همچون دکتر کجباف زاده
برای رعایت حال اقشار ضعیف که از اقصی نقاط کشور مراجعه می کنند، در حال خدمت هستند و هم زمان
به آموزش تخصصی و فلوشیپ می پردازند که حقیقتا باعث افتخار هر ایرانی است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
0
0
 هیچ کس ادعا نکرده است که فرش قرمزی در وزارت بهداشت 
برای دامپزشکی پهن شده است یا اینکه مدینه فاضله است!

ولی هر چه که باشد
از زمین خاکی، لم یزرع و خارزار
وزارت تولید محور جهادکشاورزی که بی کفایتی اش در مدیریت تولیدات کشاورزی و سقوط آزاد تعداد دام های سبک و حتی سنگین کشور روشت تر از خورشید است،
بهتر است!

البته ممکن است رفتن به وزارت بهداشت بر خلاف منافع نامشروع و سرشار عده ای معدود رانت خوار از ما بهتران باشد و از این بابت نگران باشند!

واقعا اگر انسان ذره ای انصاف و وجدان داشته باشد
چگونه می تواند از جایگاهی دفاع کند که در آن موسسه تحقیقاتی رازی که روزگاری نگین درخشان علم و پژوهش ایران با نورافشانی نوابغی همچون پروفسور میرشمسی بود به یک موسسه تولیدی تجاری شبه آموزشی تبدیل شده است؟؟!

تعداد قابل توجهی از طرح های بهداشتی سازمان دامپزشکی به دلیل کمبود بودجه و اعتبارات معطل و معوق مانده است!

از وزارت خانه ای دفاع کند که دامپزشکان مظلوم ناظر فنی کشتارگاه ها ناچارند برای چندر غاز حقوق بر خلاف اصول اخلاقی امر برخورد با اشکالات بهداشتی را زیر پا بگذارند؟؟!

وزارتخاته ای که خروار خروار دامپزشک جعلی در حال وارد شدن به بازار رقابت است
و با بی تفاوتی رضایت آمیز نظاره گر آن است!

وزارت خانه ای که به دلیل ناتوانی آن در این چند سال حذف اجباری طیور صنعتی و ورشکستگی مرغدارانی که برخی به دروغ سنگ آنها را به سبنه می زنند به دلیل آنفلوانزای فوق حاد سر به 40 میلیون قطعه می زند!
و در برابر آن در ایتالیا کشوری که یک پنجم ایران مساحت دارد و این میزان حذف اجباری طیور زیر یک میلیون؟؟؟ قطعه است!

کشوری که با تولید بالای گوشت مرغ و تخم مرغ سالم، 
سازمان دامپزشکی مستقل آن به شکل کاملا تخصصی 
وظایف بهداشتی خود را در زمینه انسان و دام زیر نظر شخص وزیر بهداشت پس از جدا شدن ار وزارت کشاورزی
به نحو موفقیت آمیزی انجام می دهد
و هیچ مشکلی هم بر خلاف نظر مغرضان سیاه نما کار، برای
تولیدات دامی آن پیش نیامده است!
بلکه برعکس بسیار موفق تر از ایران ماست که دامپزشکی آن در زیر نظر یک وزارت تولیدی به دلیل کمبود شدید اعتبارات درجا می زند و دچار پس رفت شده است
و همین بس که به دلیل موفقیت چشمگیر وزارت بهداشت ایتالیا در عملکرد مثبت دامپزشکی اش،
افتخار داشتن کرسی دائم سازمان جهانی خواربار و کشاورزی FAO را نیز کسب کرده است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
0
0
در اینجا لازم است از حسن برخورد اخلاقی و منصفانه جناب آقای دکتر مصطفی شریف روحانی دانشجوی دهه اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی که به چشم خود شاهد واقعیت های آن زمان بودند،
صمیمانه تشکر کرد که با وجودی که به نظرشان رفتن به وزارت بهداشت خیلی توجیه ندارد و منطقی تر است که در همین وزارت علوم بمانیم،
بر خلاف برخی مغرضان و سیاه نمایان
همان طور که از ایشان انتظار هم می رفت از جاده عدل و انصاف در خصوص بیان آثار مثبت تاسیس وزارت بهداشت برای کشور خارج نشدند!!!

آنجا که می گویند:

"""این رویه در ایران به خاطر ضرورتی بود که در یک مقطع زمانی و با هدف خودکفایی کشور به پزشک،
سیستم آموزش پزشکی به آن نیاز داشت.

اوایل انقلاب این تصمیم‌گیری انجام شد تا از فورس اجرایی وزارت بهداری آن زمان استفاده شود!
و بتوان با تمرکز نیرو، امکانات، سرمایه؟؟!
و قدرت اجرایی آن وزارتخانه،
سیستم آموزش پزشکی را متحول کرد.

به این دلیل بود که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طبق قانون تشکیل و آموزش پزشکی از حوزه وزارت علوم منفک شد.

بله این سیستم موفق بود!

و وزارت بهداشت در خودکفایی کشور به پزشک و سیستم‌های پیراپزشکی
خیلی خوب عمل کرد!!!

در گذشته تمام؟ پزشکان بیمارستان‌های دولتی!

به خصوص در مناطق کم‌برخوردار،

پزشکان هندی و پاکستانی بودند؛

الان اما دیگر خبری از آن پزشکان نیست و

حتی در روستا‌های ما هم پزشک متخصص و رزیدنت نشسته اند!!!

بدون آمایش، در کشور بیش از حد نیاز متخصص، محقق و دانشجو تربیت می‌شود که وقتی در آینده بازار کاری وجود نداشته باشد،

باعث سرخوردگی آنها می‌شود و شأن رشته پایین می‌آید. زمانی افرادی که به هندوستان می‌رفتند، می‌دیدند که در پیاده‌روهای این کشور، پزشک بساط پهن کرده و فشار خون می‌گیرد.
یعنی تعداد پزشک تا این اندازه زیاد بود که به کشورهای دیگر از جمله ایران صادر می‌کردند."""

همچنین بنا بر اعتقاد دکتر شریف روحانی
وزارت بهداشت
در برابر پذیرش بی رویه دانشجوی پزشکی
خیلی بسته عمل کرد و به نحو موفقیت آمیزی نگذاشت که تعداد بیش از اندازه نیاز کشور
پزشک تربیت شود!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
0
0
واقعیت مسلم تاریخ ایران این است که بنا بر جلد2 کتاب تاریخ دامپزشکی و پزشکی ایران تالیف سال 1375، همیشه دامپزشکی و پزشکی ایران با هم بوده اند!

نکته شگفت آور اینکه در آغاز، این پزشکان فرهیخته و وطن پرست بودند که در دوران جدید نقش اساسی را در پایه گذاری دامپزشکی ایران زمین داشته اند!!!

به طوری که تا سال 1305 اداره صحیه (بهداشت) وزارت داخله هم زمان مسئول مبارزه با بیماری های دامی مثل سیاه زخم دامی (شاربن) و طاعون گاوی در موسسه پاستور بود.

در آن زمان با شیوع وحشتناک "گاومیری" یا همان طاعون گاوی در اکثر نقاط کشور،
عبدالله حامدی دانشجوی بسیار علاقمند و براستی نابغه رشته دکترای پزشکی دانشکده پزشکی تهران موظف شد در موسسه پاستور بر علیه طاعون گاوی سرم هیپرایمیون تولید کند و سرانجام با پشتکار ایشان "دایره دفع آفات حیوانی و سرم سازی" یا نخستین تشکیلات اجرایی دامپزشکی نوین ایران در سال 1303 بنیان گذاشته شد!

این در حالی بود که عبدالله حامدی دانشجوی دکترای پزشکی تهران هنوز تحصیل خود را در رشته دکترای دامپزشکی دانشکده دامپزشکی آلفر فرانسه بعد از سال 1305 یعنی سالی که موسسه پاستور و دفع آفات حیوانی به سرپرستی پزشک دلسوز دکتر ابوالقاسم بهرامی از اداره صحیه وزارت داخله به وزارت فوائد عامه، تجارت و فلاحت منتقل شد،
شروع نکرده بود!!!

اداره فلاحت در آن دوران اداره مختصر و کوچکی در زیرمجموعه وزارت "فوائد عامه، تجارت و فلاحت" بود و پس از اعزام عبدالله حامدی به فرانسه که تحصیل خود را در دانشکده پزشکی تهران برای کسب درجه دکترای دامپزشکی نیمه تمام رها کرده بود،
متاسفانه در غیاب ایشان
در سال 1307 اداره دفع آفات حیوانی و سرم سازی و شعب آن در کشور برای مدت چند سال در وزارت فوائد عامه، تجارت و فلاحت منحل شد و
موسسه پاستور دوباره به اداره صحیه که بعدها به وزارت بهداری ارتقا یافت، بازگشت!
نظر شما
ادامه