کد خبر: ۴۵۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - دقیقا از همان زمانی که ایده شبیه‌سازی در دنیای حیوانات به واقعیت تبدیل شد، نگرانی محسوسی درخصوص فرآورده‌های مصرفی این حیوانات کپی شده وجود داشته است. جدای از بحث موضوعات اخلاقی که البته هم‌اکنون فروکش کرده است، مساله سلامت مصرف‌کنندگان یکی از دغدغه‌های اصلی در میان دانشمندان به شمار می‌آمده است.
در این میان، در کشورهای مختلف جهان که این فناوری از پیشرفت‌های قابل توجهی برخوردار بوده، نگرش‌ها تا حدودی متفاوت است. در برخی از این کشورها، نگرانی‌های زیادی به چشم می‌خورد به طوری که فعلا هیچ برنامه خاصی برای استفاده از گوشت و سایر فرآورده‌های مصرفی این حیوانات وجود ندارد، اما در برخی دیگر کشورها، نگاه مساعدتری حاکم است. در این کشمکش جهانی که گویی تا سال‌های آتی همچنان باید شاهد ادامه آن باشیم، انگلیس موضع رسمی خود را اعلام کرده است. بررسی نظر دانشمندان این کشور درخصوص مصرف یا عدم مصرف چنین محصولاتی از این نظر قابل بحث و بررسی است که این کشور اروپایی ازجمله پیشگامان ارائه این فناوری نوین و البته بحث‌برانگیز بوده است.

هم‌اکنون در بسیاری از دانشگاه‌های سراسر منطقه بریتانیا روی ابعاد مختلف فناوری شبیه‌سازی در دنیای حیوانات کارهای تحقیقاتی انجام می‌شود. بر این اساس، آژانس استانداردهای غذایی انگلیس پس از بررسی‌های طولانی‌مدت اعلام کرده است که مصرف شیر و گوشت به دست آمده از حیوانات شبیه‌سازی شده هیچ خطری برای انسان ندارد و مصرف‌کنندگان می‌توانند بدون هیچ گونه نگرانی چنین فرآورده‌هایی را حتی از حیواناتی که در نتیجه زاد و ولد این حیوانات کپی‌برداری شده، مصرف کنند. این خبر خوشحال‌کننده‌ای برای حامیان این فناوری نوین به شمار می‌آید، اما به نظر می‌رسد این تنها یک روی سکه باشد. در حالی که برخی کشورهای اروپایی نظیر انگلیس نگاه مثبتی به این مقوله دارند، اما کمیسیون اروپایی موضع دیگری دارد. این کمیسیون معتقد است استفاده از محصولات به دست آمده از حیوانات شبیه‌سازی شده باید ممنوع شود.

کشمکش‌ها در این زمینه دامنه گسترده‌ای دارد به طوری که حتی در درون انگلیس و سایر کشورهایی که استفاده از محصولات به دست آمده از حیوانات شبیه‌سازی شده با نگاه مثبت همراه است، افراد زیادی با این نگاه مخالف هستند. در این میان تنها باید به امید روزهای آتی نشست تا با ادامه بررسی‌های بیشتر مشخص شود کفه ترازو سرانجام به کدام سمت سنگینی خواهد کرد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دلسوز
|
-
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۴
0
0
در اینخصوص بد نیست نظریه پروفسور ....... را هم درج کنید سعی کنید ایشان را بیشتر مطرح فرمایید
نظر شما
ادامه