کد خبر: ۴۱۷۵۶
تعداد نظرات: ۲ نظر



دکتر محمد کشتکار، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در خصوص چالش‌ها و مشکلات صنعت زنبورداری ایران و توصیه‌هایی در رویکردهای جدید و آینده آن در همایش ملی فرآورده‌های زنبور عسل در دانشگاه اصفهان سخنرانی کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان؛ دکتر محمد کشتکار در این خصوص گفت: عسل بعنوان یک فرآورده مغذی که توسط زنبوعسل تولید می‌شود، بسیار مورد توجه جوامع بشری می‌باشد به نحوی که در قرآن نیز به آن اشاره شده است.

وی در ادامه با اشاره املاح معدنی و آنزیم هایی که در عسل موجود است، افزود: عسل علاوه بر خاصیت تغذیه ای، خاصیت های درمانی نیز دارد به نحوی که در ضعف های بدنی، درمان زخم، افزایش مقاومت بدن، بیماری های سرطانی و... تجویز می‌گردد.

در این جلسه دکتر کشتکار در سخنرانی خود ضمن اشاره به جایگاه صنعت زنبورداری کشور، اظهار داشت: ما به دلیل وجود برخی از چالش ها و مشکلات پیش روی صنعت زنبورداری کشور علی رغم وجود 78 هزار نفر زنبوردار و شمار شش میلیون و 700 هزار کلنی زنبور و تولید بیش از 80 هزار تن عسل در سال و جایگاه دومین تولید کننده عسل در دنیا متاسفانه جایگاه واقعی خود را ندارد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در ادامه با اشاره به فرصت های شغلی که این صنعت ایجاد کرده، یبان داشت: با وجود فرصت های شغلی بسیاری که در امر تولید و بسته بندی، کارگاه های تولید لوازم و تجهیزات و .. وجود دارد و رویکرد جدیدی که در چند سال اخیر با حضور کنگره های بین المللی زنبور عسل و بهره گیری از دانش علمی و فنی دیگر کشور ها پیدا شده است و کیفیت خوب و با طعم و مزه عالی که از ویژگی های عسل ایران است، می توان این صنعت را بعنوان یک صنعت با تولید و اشتغال پایدار معرفی کرد.

وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که با بهره گیری بیشتر از توانمندی ها و با استفاده از ظرفیت های موجود داخل کشور و اتحادیه سراسری زنبورداران ایران، تصریح کرد: 22 اتحادیه استانی و 220 تعاونی در سراسر ایران می توانند با نوآوری و خلق فرصت های جدید و تکمیل زنجیره تولید، بسته بندی، عرضه و صادرات عسل و سایر محصولات جانبی تولید شده توسط زنبور عسل، صنعت زنبور داری ایران در جهان بسیار بالنده تر از وضعیت موجود رخ بنماید و در جایگاه واقعی خود در جهان بایستد.

دکتر کشتکار در پایان با اشاره به چالش ها، نیازها، توصیه ها و سیاست‌ها‌ی راهبردی در رویکردهای جدید بعنوان چراغ راهی برای آیند روشن این صنعت بزرگ و با ارزش، خاطر نشان کرد: تکمیل زنجیره تولید وبسته بندی ، تولید دارو و لوازم بهداشتی و آرایشی، مارکتینگ، ایجاد موسسات تحقیقاتی و آموزشی، برگزاری کارگاه‌ها و همایش‌ها .... موارد قابل طرح می‌باشد که در این سال‌ها بر اساس تجربه کاری که با آن برخورد داشتم و بر حسب وظیفه خود اشاره کردم که امیدوارم راه‌گشای پرورش‌دهندگان و سرمایه‌گزاران این صنعت باشد.


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین ترابی
|
United States of America
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
0
0
کجای ایران ما اینقدر گل دارد که بتوان از هر کندو حدود 60 کیلو عسل بدست آورد؟ بله با بستن شکر به ناف زنبورهای بیچاره و فروش محصول به مردمی که برای افراد مسن و بیمار خانواده با زدن از دهان خود این محصول را میخرند در جهان دومین تولید کننده عسل میشویم در حالیکه کشورهایی با چند برابر وسعت ایران و بعضا فصول بیشتر قابل استحصال عسل قادر به این مقدار تولید عسل نیستند.
مسؤل فنی کارخانه بسته بندی عسل
|
Germany
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
0
0
بنام خدا
با سلام. خدمت همکاران محترم عرض می شود متاسفانه عسل مورد بی مهری سازمان دامپزشکی قرار گرفته تا جایی که معاونت غذا و دارو این فرآورده خام دامی را برای خودش اختصاص داده و حکمرانی و فرمانروایی می کند. که در اصل اصلا معاونت غذا و دارو نباید در این وادیه وارد شود. اما عرض می شود ایران جزئ مناطق بکر برای تولید عسل است بخصوص امسال که تا به امروز از لحاظ بارندگی کلیه نقاط کشور شاهد بارش باران بهاري بوده ایم و خواهیم بود.
ان شاءالله.
اما نکته ای در اینجا جلب توجه می نماید الان کشورهاي پیشرفته دیگر دنبال ساکاروز و مقدار کم و زیاد آن نیستند بلکه بلکه دنبال باقی مانده سموم و باقی مانده داروئی هستند که در این مورد نیز سازمان دامپزشکی می بایستی بدرخشد.
چون کوتاهی سازمان دامپزشکی در این مورد باعث می شود زمینه اشتغال دامپزشکان هدر شود و از بین برود.
چطور مثلا در مورد گوشت مرغ و دام نظارت مستمر صورت می گیرد در این مورد نیز باید این گونه باشد مثلا در تبریز در بازار صفی مملو از عسل های دست ساز و تقلبی است که در این مورد نیز بایستی سازمان دامپزشکی ضرب العجل نشان داده و نسبت به جمع آوری و پاکسازی آنها اهتمام ویژه ای داشته باشد.
نظر شما
ادامه