کد خبر: ۴۱۷۳۶



مدیر کل دامپزشکی ‌کرمان گفت: با قرنطینه‌ای که انجام شد، هیچ کانون بیماری آنفلوانزای پرندگان در استان کرمان نداشتیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، «دکتر حسین رشیدی» در دیدار کارکنان اداره کل دامپزشکی استان کرمان با «حجت‌الاسلام حسن علیدادی سلیمانی» نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان به‌مناسبت روز جهانی دامپزشکی، اظهار ‌داشت: در جامعه تصور این است که دامپزشکی فقط درمان حیوانات را بر عهده دارد، در حالی که تامین امنیت غذایی و بهداشت دام بر عهده دامپزشکی است.

وی با اشاره به اینکه بیماری‌های مشترکی بین انسان و دام وجود دارد که وظیفه دامپزشکی پیشگیری از این بیماری‌ها است، گفت: مواد غذایی ما باید دارای بهداشت باشد که دامپزشکی این موضوع را پیگیری می‌کند و در بحث تولید دام و طیور دست‌آوردهای خوبی داشتیم و این سرمایه‌گذاری عظیم اقتصادی باید حفاظت شود.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه اگر کوچکترین مشکلی در قالب بیماری در این صنعت ایجاد شود، ضمن اینکه امنیت غذایی جامعه با مشکل روبه‌رو می‌شود، سرمایه‌گذاری ایجاد شده نیز نابود می‌شود، افزود: سرمایه‌گذاری بسیار خوبی در کشور انجام شده و در حال حاضر انواع محصولات لبنی در داخل کشور تولید می‌شود، در حالی که در ابتدای انقلاب پنیر مصرفی مردم از خارج از کشور تامین می‌شد.

وی با اشاره به اینکه کنترل و نظارت از واحدهای دامپروری و مایه‌کوبی علیه بیماری‌های واگیردار و واکسیناسیون دام همیشه مدنظر دامپزشکی است، خاطر‌نشان کرد: حفاظت از سرمایه دامی کشور را با جدیت پیگیری می‌کنیم و تامین خوراک سالم از ارکان حکومت است.

رشیدی با بیان اینکه در استان کرمان بخش قابل توجهی از اشتغال مرتبط با صنعت دام، طیور و آبزیان است و حتی در این حوزه صادراتی هم داریم گفت: با سرمایه‌گذاری انجام شده مجوز مرکز تشخیص بیماری‌های دامی گرفته و این آزمایشگاه احداث شد.

وی با اشاره به اینکه حدود هزار و ۷۰۰ عامل بیماری در این حوزه شناخته شده که حدود ۵۰ درصد این عوامل از دام و حیوانات نشات می‌گیرد افزود: برای کنترل این بیماری‌ها که بعضی‌ها مثل بیماری حاری کشنده هم هستند باید اقدام سریع و جدی انجام شود.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه یکی از بیماری‌هایی که در استان کرمان با عنوان تب مالت شایع بود و ماه‌ها توان فرد بیماری را می‌گرفت و از طریق محصولات لبنی غیرپاستوریزه منتقل می‌شد را کاهش دادیم، تصریح کرد: در حال حاضر مرغ عرضه شده در فروشگاه‌های استان کرمان مورد پایش آنتی بیوتیک‌های دارویی قرار گرفته و کاملا سالم است.

وی با اشاره به اینکه در همه کشتارگاه‌ها با هدایت نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی ناظرین ذبح شرعی مستقر هستند، گفت: اعتبارات ما و نیروی انسانی ما با توجه به حجم کاری و حساسیت کاری که وجود دارد بسیار کم است که امیدواریم تقویت شود.

رشیدی با بیان اینکه در استان کرمان با قرنطینه‌ای که انجام شد هیچ کانون بیماری آنفلوانزای پرندگان را نداشتیم، افزود: این بیماری در کشور شایع است و در استان همجوار ما خسارت زیادی را وارد کرده است.

وی بیان کرد: اعتقاد داریم که هر چه آگاهی مردم در حوزه دامپزشکی بالاتر برود از بروز بیماری‌ها جلوگیری می‌شود که تقاضا داریم از تریبون‌های مختلف از جمله تریبون نماز جمعه به این موضوع توجه شود.

در این جلسه حجت‌الاسلام حسن علیدادی سلیمانی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان نیز با تبریک اعیاد شعبانیه، اظهار ‌داشت: انسان نیازهای متعددی دارد اما چهار نیاز در راس همه نیازها است، بعضی نیازها را می‌شود استفاده نکرد اما نیاز به لباس یک ضرورت است که نوع لباس باز نکته‌ها دارد.

وی با اشاره به اینکه نیاز بعدی بشر مسکن است و منشاء مهندسی و معماری دنیا از نیاز به مسکن آدم ایجاد شده است، گفت: بشر از نظر روحی به خیلی چیزها مثل معنویت و نشاط نیاز دارد و بحث تغذیه نیز یک نیاز جدی است و آدمی که عصاره و محور نظام هستی است نیازمند تغذیه سالم است.

امام جمعه کرمان با بیان اینکه انسان بیش از ۱۰۰ عنصر را در عالم شناسایی کرده که همه آنها در بشر وجود دارد، افزود: کیفیت غذا برای انسان بسیار مهم است و سلامت غذایی یک موضوع اساسی در جامعه است که دامپزشکی یک حساسیت ویژه در جامعه دارد و امنیت غذایی جامعه در این حوزه تامین می‌شود.


نظر شما
ادامه