کد خبر: ۳۹۸۵۰


رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: آنفلوآنزای پرندگان تاکنون ابتلای انسانی نداشته است.

به گزارش جکیم مهر به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، «دکتر محمدمهدی گویا» درخصوص وضع آنفلوآنزای فصلی در کشور گفت: آخرین اطلاعات ما از آنفلوآنزای فصلی نشان می‌دهد که این بیماری همچنان فعال است و فقط مختصری کاهش در هفته گذشته نسبت به هفته ماقبل مشاهده شده است و هنوز زود است که بگوییم، بیماری روبه کاهش است.

وی افزود: نکته مهم در این رابطه این است که در هفته دوم دی ۲ هزار و ۶۰۶ مورد بیماری تنفسی شدید در سراسر کشور داشتیم که در هفته سوم دی این تعداد به ۲ هزار و ۴۶۷ نفر رسیده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیشترین موارد بیماری‌های تنفسی شدید مربوط به استان‌های کرمان و قزوین بوده است و استان‌های تهران، اصفهان، خراسان شمالی، همدان، زنجان، گیلان و البرز در رتبه بعدی قرار دارند.

وی افزود: در هفته گذشته تعدادی از مبتلایان به آنفولوآنزای فصلی در کشور در بیمارستان‌ها بستری شدند که بیشترین آن‌ها در گروه سنی بالای ۵۵ سال بودند.

گویا گفت: در هفته گذشته دو همایش کشوری برای پزشکان و مدیران آنفلوآنزا در سراسر کشور برگزار شد و موضوعات مربوط به مراقبت از بیماران و درمان آن‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی درخصوص ضرورت واکسیناسیون آنفلوآنزای فصلی تأکید کرد: تمام افرادی که در معرض ابتلا به آنفلوآنزا هستند و جزو گروه‌های پرخطر محسوب می‌شوند، به ویژه افراد بالای ۶۵ سال، بیماران قلبی، بیماران تنفسی، زنان باردار، افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند، افرادی که به علت ابتلای به سرطان تحت درمان هستند و همچنین افرادی که از دارو‌های سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند، هنوز هم وقت دارند تا این واکسن را تزریق کنند.

گویا گفت: اطلاعات ما حاکی از آن است که افرادی که واکسن را تزریق کردند یا مبتلا به آنفلوآنزا نشدند، یا اینکه درصورت ابتلا، بیماری در آن‌ها شدید نبوده است.

وی افزود: مهمترین راه پیشگیری، رعایت بهداشت فردی، شستشوی مرتب دست‌ها و تماس نداشتن مستقیم با بیمار و در صورت ابتلا، مراجعه به پزشک و استراحت در منزل است.

گویا درباره آنفلوآنزای پرندگان نیز گفت: آنفلوآنزای پرندگان تاکنون ابتلای انسانی نداشته و در هر منطقه‌ای که بیماری آنفلوآنزای پرندگان گزارش شده است، بلافاصله دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با مشارکت سازمان دامپزشکی کشور عملیات پاسخ دهی را که شامل واکسیناسیون کارگران مرغداری‌ها و تزریق داروی ضد ویروسی و مراقبت از آن‌ها به مدت ۱۰ روز است در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام داده اند.



نظر شما
ادامه