کد خبر: ۳۰۵
«طرح جامع نظام دامپروری کشور» که با عنوان «طرح حفظ، حمایت، توسعه و بهره‌برداری از منابع دامی کشور» به مجلس ارائه شده بود در تاریخ 16/1/1388 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در تاریخ 6/2/1388 شورای نگهبان، پنج ایراد برای آن مصوبه مطرح کرد و سپس در تاریخ 5/3/1388 مجلس شورای اسلامی آن را با اصلاحاتی دوباره به تصویب رسانید و شورای نگهبان در تاریخ 13/3/1388 یک ایراد برای آن مصوبه مطرح کرد...

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره طرح حفظ، حمایت، توسعه و بهره‌برداری از منابع دامی کشور اعاده شده از شورای نگهبان نظر کارشناسی ارایه داد.

در این اظهار نظر آمده است:

مقدمه

«طرح جامع نظام دامپروری کشور» که با عنوان «طرح حفظ، حمایت، توسعه و بهره‌برداری از منابع دامی کشور» به مجلس ارائه شده بود در تاریخ 16/1/1388 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در تاریخ 6/2/1388 شورای نگهبان، پنج ایراد برای آن مصوبه مطرح کرد و سپس در تاریخ 5/3/1388 مجلس شورای اسلامی آن را با اصلاحاتی دوباره به تصویب رسانید و شورای نگهبان در تاریخ 13/3/1388 یک ایراد برای آن مصوبه مطرح کرد.

شرح ایراد شورای نگهبان

ایراد شورای نگهبان ناظر بر واگذاری تصویب تعیین محدوده فعالیت و اختیارات تشکل‌ها به کمیسیون مجلس شورای اسلامی می‌باشد، مغایر اصل 85 قانون اساسی می‌باشد و نیز پیشنهاد ابتکار قانون به‌طور مستقیم و خارج از ترتیبات مندرج در اصل 74 قانون اساسی به کمیسیون می‌باشد و ایرادات وارد می‌باشد.

درخصوص واگذاری تصویب تعیین محدوده فعالیت و اختیارات تشکل‌ها که امری تقنینی می‌باشد به کمیسیون مجلس شورای اسلامی باید با رعایت ترتیبات قانونی مندرج در اصل 85 قانون اساسی باشد که تصویب قانون توسط کمیسیون پس از تصویب در صحن علنی آن هم به‌صورت آزمایشی امکان‌پذیر می‌باشد، لذا ایراد شورای نگهبان وارد می‌باشد.

در ضمن اساسنامه نمونه تشکل‌ها نیز نیاز به تصویب در مجلس نداشته و توسط وزارتخانه هم می‌تواند تهیه شود. وقتی محدوده فعالیت و اختیارات مشخص باشد دیگر نیازی بر تصویب اساسنامه نمونه در مجلس وجود نخواهد داشت.

درخصوص ارائه مستقیم پیشنهاد توسط وزارت جهاد کشاورزی و با مشارکت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور به کمیسیون مجلس نیز می‌باید هر طرح یا لایحه به مجلس تقدیم شود که ترتیبات خاصی دارد.

اظهارنظر درخصوص مصوبه کمیسیون

اصلاح به‌عمل آمده در مصوبه کمیسیون درخصوص عبارت پایانی ماده (15) از لحاظ شکلی رافع ایراد شورای نگهبان به این ماده می‌باشد ولکن از لحاظ ماهوی چون تعریف شخصیت حقوقی این تشکل‌ها و تعیین اختیارات آنها در طرح وجود ندارد، در پیشنهاد کمیسیون این موارد به سکوت واگذار شده است که اگرچه این موارد از امور تقنینی بوده ولی به دلیل سکوت به‌طور ظاهری رافع ایراد شورای نگهبان است. در عمل انطباق آیین‌نامه اجرایی با مصوبه مجلس طبق اصل 138 پس از تصویب آن نیاز به مراقبت مجلس دارد.

 

نظر شما
ادامه