کد خبر: ۲۳۲۴۹

محققان دانشگاهی در موزامبیک موش‌هایی را برای تشخیص بیماری سل تربیت کردند.

به گزارش گاردین، با اینکه وجود موش‌های غول‌پیکر در فضاهای خانگی ناخوشایند است، وجودشان در آزمایشگا‌ه‌ها کمک بزرگی به محققان است. محققان دانشگاهی در موزامبیک، به مدت شش ماه 9 موش را تربیت کرده‌اند تا در تشخیص بیماری سل به آن‌ها کمک کنند. این حیوانات با کمک حس بویایی خود باکتری‌هایی را که عامل بیماری سل هستند از نمونه‌های خلط اشخاص تشخیص می‌دهند.

این موش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها درون یک قفس شیشه‌ای قرار دارند و نمونه‌ها را یکی پس از دیگری بو می‌کشند؛ وقتی به نمونه‌ی بیمار می‌رسند یا بی حرکت می‌ایستند، یا پاهایشان را به هم می‌مالند. به گفته محققان، هرکدام از این موش‌ها می‌تواند در مدت 30 دقیقه 100 نمونه را آزمایش کند، در حالیکه یک متخصص در آزمایشگاه همین تعداد را در 4 روز آزمایش می‌کند.

گرچه تربیت این موش‌ها زمان و هزینه زیادی می‌برد، این برنامه که از فوریه 2013 آغاز شده، موجب امیدواری بیمارانی است که معمولاً از آزمایش‌های استاندارد آزمایشگاهی نتایج درستی نمی‌گیرند.

سال 2006 بیماری سل در موزامبیک فراگیر و حالت فوق‌العاده اعلام شد. وزارت بهداشت این کشور اعلام کرد سال 2014 شصت هزار نفر به این بیماری دچار شده‌اند.

 

 

نظر شما
ادامه