کد خبر: ۲۲۱۷
تعداد نظرات: ۳۳ نظر

حکیم مهر -  شیوع شپش در مناطق شمال‌شهر تهران در حالی گزارش می‌شود که قبلا مسئولان و کارشناسان بهداشتی کشور شیوع بیماری شپش را تنها در فصل سرد سال و مناطق جنوبی شهر محتمل می‌دانستند.خانواده‌های بهت‌زده از شنیدن این خبر وجود سگ‌های آپارتمانی را در مناطق شمال شهر عامل اصلی شیوع نابهنگام این بیماری می‌دانند در حالی که پیش از این مسئولان وزارت بهداشت کمبود مربی بهداشت در مدارس را به‌عنوان اصلی‌ترین عامل وجود این بیماری اعلام کرده بودند.

تهران امروز: در شرایطی که مدارس تهران مشغول برگزاری امتحان آخر سال دانش‌آموزان هستند، برخی از مدیران مدارس منطقه 2 با تماس با خانواده‌های دانش‌آموزان پیش‌دبستانی و ابتدایی نسبت به شیوع شپش در کلاس‌های درسی به خانواده‌ها هشدار داده‌اند و باعث غافلگیری خانواده‌های شمال‌شهری شده‌اند.

شیوع شپش در مناطق شمال‌شهر تهران در حالی گزارش می‌شود که قبلا مسئولان و کارشناسان بهداشتی کشور شیوع بیماری شپش را تنها در فصل سرد سال و مناطق جنوبی شهر محتمل می‌دانستند.خانواده‌های بهت‌زده از شنیدن این خبر وجود سگ‌های آپارتمانی را در مناطق شمال شهر عامل اصلی شیوع نابهنگام این بیماری می‌دانند در حالی که پیش از این مسئولان وزارت بهداشت کمبود مربی بهداشت در مدارس را به‌عنوان اصلی‌ترین عامل وجود این بیماری اعلام کرده بودند.

مدارس درگیر این بیماری معمولا غیرانتقاعی و مجهز به سیستم کنترل بهداشت در مدرسه هستند.مسئولان مدارس استفاده از شامپوی پرمترین یک درصد را به خانواده‌ها پیشنهاد کرده‌اند در حالی که این دانش‌آموزان به‌دلیل تعلق به طبقه مرفه معمولا در شرایط محیط بهداشتی به‌طور طبیعی قرار دارند. درست به همین دلیل خانواده‌ها و مدارس دنبال عامل دیگری برای شیوع این بیماری می‌گردند.

دکتر هومن ملوک‌پور، دامپزشک در مورد احتمال ناقل بودن سگ‌ها برای بیماری شپش می‌گوید: البته سگ‌ها هم دچار بیماری شپش می‌شوند و این احتمال وجود دارد که عامل انتقال این بیماری باشند اما به‌عنوان یک دامپزشک که روزانه با سگ‌هایی که در آپارتمان‌ها نگهداری می‌شوند، سروکار دارم تا حالا با چنین موردی برخورد نکرده‌ام چراکه صاحبان این سگ‌ها که معمولا متعلق به طبقه مرفه جامعه هستند کاملا متوجه بیماری‌ها و انگل‌هایی که می‌تواند در این حیوان به‌وجود بیاید، هستند و مدام با مراجعه به کلینیک‌ها آنها را واکسینه می‌کنند. بعید به‌نظر می‌رسد که شیوع شپش در مناطق شمال‌شهر مربوط به سگ‌ها باشد.

اما احتمال دیگر می‌تواند به‌خاطر مسافرت‌های این خانواده‌ها به مناطق شمال و نزدیک شدن آنها به جنگل‌ها و مناطقی باشد که در آن کودهای حیوانی زیاد باشد حتی پارک‌های بزرگ شهر تهران که بیشتر در شمال تهران پراکندگی دارند، می‌توانند محیط مناسبی را فراهم کنند.مادر هلیا دانش‌آموز یکی از مدارس منطقه 2 چندی پیش متوجه تخم‌های شپش بین موهای مدل مصری دخترش شده: «اولش باورم نمی‌شد.

فکر می‌کردم که اینها شوره سر است. داشتم دنبال شامپو بچه ضدشوره می‌گشتم، می‌دانید که سر بچه‌ها کمتر مثل بزرگ‌ترها شوره می‌زند اما هرچه می‌شستم تخم‌ شوره‌ها نمی‌رفت.

به پزشک متخصص مراجعه کردم و گفت که اینها تخم شپش است. شپش، آن هم در مناطق بالای شهر که بچه‌ها در رفاه اقتصادی هستند و مدام حمام می‌کنند و لباس‌هایشان مرتب عوض می‌شود باورکردنی نیست.»مادر هلیا اطمینان دارد که تخم‌های شپش از سگ‌ها به بچه‌ها منتقل شده است: «این تنها دلیل قانع‌کننده‌ای است که آدم در این شرایط می‌تواند با آن خودش را آرام کند چون در برخی از خانه‌های این بچه‌ها سگ نگهداری می‌شود و به‌نظر می‌رسد که این سگ‌ها عامل اصلی انتقال این بیماری هستند.»

مادر هلیا بعد از دیدن تخم‌های شپش به مدرسه هلیا مراجعه می‌کند و مسئولان مدرسه را در جریان می‌گذارد و آنها را مجبور می‌کند که مدرسه را سم‌پاشی کنند.مسئولان مدرسه بلافاصله با معاینه موهای دانش‌آموزان متوجه می‌شوند که عده دیگری از بچه‌ها هم مبتلا به شپش شده‌اند.

مادر هلیا در مورد روشی که با آن تخم‌های شپش از بین می‌رود، می‌گوید: «تمیز شدن موها بعد از درگیری کار چندان ساده‌ای نیست و به هیچ‌وجه با شست‌و‌شوی ساده و شامپو حتی به‌طور روزانه هم از بین نمی‌رود. اول باید موی بچه‌ای که درگیر شده را با شامپو معمولی شست و بعد خوب خشک کرد.

بعد از اینکه از خشک شدن مو اطمینان پیدا شده با شامپوی... روی موها زد و با شانه‌های دانه‌ریز به شکل مرتب و نیم ساعت مو را با همان شامپو به سمت پایین باید شانه کنیم. اگر این کار را به شکل درستی انجام دهیم همان یکدفعه کافی است اما شامپو کردن سر بچه تنها با این روشی که گفتم کارساز است.»هلیا در یکی از مدارس غیرانتفاعی منطقه 2 تحصیل می‌کند و خانواده‌اش بعد از مدتی متوجه می‌شوند که دخترخاله هلیا هم که در همین مدرسه مشغول تحصیل است درگیر این بیماری شده به همین دلیل سم‌پاشی مدرسه دوباره توسط مسئولان انجام می‌شود.

تاکنون بیشترین آماری که توسط معاونت پرورشی و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش در مورد تعداد دانش‌آموزان اعلام شد، 107 هزار و 375 دانش‌آموز مبتلا بوده و حدود 200 میلیون تومان اعتبار برای خرید شامپوی پرمترین اختصاص یافته که بیشتر در مناطق جنوب شهر و شهرستان‌های دورافتاده توزیع شده. درصد ابتلای دختران 2.23 درصد و درصد ابتلای پسران 0.2 درصد اعلام شده و از بین معاینه‌شدگان دانش‌آموزان استان‌های ایلام، چهارمحال‌وبختیاری، خراسان‌رضوی و سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد کرمانشاه، لرستان و هرمزگان به‌لحاظ ابتلا به شپش سر در وضعیت اضطرار قرار داشتند.

تاکنون هیچ بخشنامه‌ای در آموزش‌و‌پرورش درباره شپش در مدارس ابلاغ نشده اما در سال‌های گذشته فروش شامپوی پرمترین یک درصد در خیابان وحدت اسلامی، مدیران هرندی، شوش و خانی‌آباد حکایت دارند.غافلگیری خانواده‌های شمال شهر تهران باعث افزایش فروش این شامپو در این مناطق شده است.

 

انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۴
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۶:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۸
1
6
تا آنجا كه من مي دانم احتمال انتقال شپش از سگ به انسان خيلي كم است، چون اين حشره خيلي تخصصي عمل مي كند و همانطور كه خودت هم خوب مي داني حتي شپش سر و بدن و تنه با هم متفاوتند. نكته ديگر آن است كه كتب تخصصي حشره شناسي جديد ذكر مي كنند كه بر خلاف باور عمومي، شپش چندان با بهداشت عمومي كودكان مرتبط نيست و با تماس نزديك سر آنها در كلاس يا هنگام بازي مرتبط است. امروزه شپش سر از معضلات بهداشتي مدارس دو كشور انگلستان و كانادا است كه كودكان بسيار تميزي هم دارند. نكته بعد اينكه روز پنجشنبه راديو سلامت اين خبر را به نقل از دكتر ملوك پور نقل كردند كه شپش از سگ به كودكان منتقل شده، كه احتمالا گزينشي و همراه با شيطنت بوده است.
پاسخ ها
Momo
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
کی میگه انتقال نمیده
من چند وقته که خارش سر دارم متوجه شدم از سگ مادر بزرگم که اتفاقا اونم شپش داشته گرفتم همه خانواده گرفتن توسط این سگ
انتقال میده ب شرطی انتقال نمیده که واکسن بزنه
پریسا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
4
10
عجب شایعه ی جالبی!!! متاسفم برای سواد مردم که نمیدونن شپش سگ قابل انتقال به انسان نیست..این مردم دنبال فرصتن تا از این شایعه های بی اساس درست کنن...متاسفم جدا..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
6
1
خانم پريسا خود دكتر دامپزشك امكان انتقال شپش از سگ به انسان را رد نكرده است. چطور اظهارنظر تخصصي مي كني؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۹
13
7
متاسفم که ماادما شآن زندگیمون درحد

زندگی باسگه
بیتا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
12
6
متاسفم برای بعضی افراد که برای توجبه کار غلط خود هر حرف وصحبت تخصصی هم رد می کنند اگر زندگی با حیوانات هیچ مشکلی تداشت چرا در قدیم الایام شپش وبیمارهای شایعه بین انسان وحیوان بیشتر در روستا ها بود
کریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
8
5
با سلام . کسانی که نمی دانند برای چه کاری به دنیا آمده اند و هدف از خلقت انسان را فراموش کرده و می کنند باید به جای روی آوردن به خداوند یکتا رو به حیوانات بیاورند.
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
5
10
سلام من یک دامپزشک هستم شپشها میزبان صد درصد اختصاصی دارند و انتقال شپش سگ به انسان ازنظر علمی صحت ندارد.
Kiana
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
1
12
واقعا متاسفم بخاطر اینهمه شایعه پراکن بی سواد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
1
11
من نمیدونم چرا بعضی ها که در این زمینه چیزی نمیدونن دوست دارن اظهار نظر کنن...امکان نداره که شپش از سگ یا از حیوانات دیگه به انسان منتقل بشه...و متاسفانه یه سری آدم هایی که هیچی نمیدونن دوست دارن الکی دید مردم رو نسبت به حیوانات عوض کنن...این افراد حتی منبع علمی هم ندارن و فقط بر اساس افکارشون اطلاع رسانی میکنن...
قابل توجه کسانی که میگن شپش از سگ به انسان منتقل میشه ، لطفا انگلیسی یاد بگیرین و این مطلب رو بخونید
دكتر هشبي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
7
3
بر اساس گزارش سازمان جهاني بهداشت از ميان 1709 عامل بيماري ‌زا، 832 عامل، از حيوانات به انسان منتقل مي ‌شود و همچنين از ميان 156 بيماري نوپديد شناخته شده در انسان، 114 مورد آن از حيوانات به انسان منتقل مي ‌گردد. در بعضي از کشورهاي پيشرفته، تعداد حيوانات خانگي شان از تعداد شهروندان آن بيشتر است و همه‌ ي اين حيوانات به‌ صورت بالقوه توانايي انتقال بيماري را دارند.
با توجه به اين ‌که اين بيماري ‌ها مي ‌توانند سيستم ايمني را درگير کنند، بايد در مورد تماس حيوانات با مُسن ‌ترها، نوزادان، کودکاني که در حال آموزش راه رفتن هستند، افراد تحت درمان بيماري‌ هاي سرطاني، افرادي که به ‌تازگي جراحي پيوند عضو داشته ‌اند و افرادي که بيماري‌ هاي خودايمن دارند توجه‌ ويژه‌اي صورت گيرد.
سگ در اتاق ما!
سگ يکي از حيواناتي است که همواره در زندگي انسان‌‌ ها حضور داشته است. هر کس تصميم به نگهداري سگ در منزل داشته باشد، بايد بداند که پس از چنين تصميمي مسووليت‌ هايي متوجه او مي ‌شود که بايد به ‌خوبي آن ‌ها را بشناسد، بپذيرد و سپس اقدام به خريد و نگهداري سگ کند.
گرچه ورود يک سگ به خانه، براي برخي، اتفاقي هيجان انگيز است، اما آماده کردن خانه براي آوردن سگ، کار بسيار حساس و دشواري است.
پژوهشگران آمريکايي اعلام کردند: افرادي که از سگ‌ هاي خانگي نگهداري مي ‌کنند به دليل اين‌ که اغلب پس از تماس با حيوان دست ‌هاي خود را نمي ‌شويند يا ممکن است اين حيوان به رختخواب صاحب خود نيز راه پيدا کند، در بيشتر موارد ميکروب ‌هاي سگ به افراد منزل منتقل شده و احتمال انتشار ميکروب بين اعضاي خانواده نيز بيشتر مي ‌شود.
دکتر کيت استنسکي(keith stanski) محقق دانشگاه ايالتي کنزاس در اين باره اظهار داشت: تحقيقات نشان مي ‌دهد که تقريبا تمام کساني که سگ دارند با سگ شان غذا مي ‌خورند و بيش از نيمي از آن ها به اين حيوان اجازه مي‌ دهند که روي تختخواب شان کنار آن ها بخوابد.
وي در ادامه تاکيد کرد: آزمايشات نشان مي دهد بسياري از ميکروب هاي مدفوع سگ، در اثر انگشتِ صاحبان آن ها، وجود دارد.
دکتر استنسکي همچنين دريافته است 10 درصد از افرادي که در خانه سگ دارند داراي زنجيره‌ هاي باکتريايي " E coli " هستند که هم در حيوان و هم در صاحب آن مشاهده مي شود.
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
8
8
اقا وخانم با سواد که حامی حیوانات هستی من خودم دیدم که از سگ به انسان انتقال داده شده این شپشک هایی جدید پس اینقد مردم رو بی سواد نخون و خودتوودانا تلقی نکن .این مورد بوده وهست .دانایی راهی پیدا کن
ریحانه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
12
6
آقا و خانمی که داری از سگت طرفداری می کنی باید اینم بدونی که داری کار خودت رو توجیه می کنی اگه واقعا شپش از سگ به انسان منتقل نمیشه بد نیست خودت یه کوچولو امتحانش کنی از قدیم انتقال بیماری های مختلف از سگ به انسان بوده و هست و خواهد بود مگه تهران دهاته که سگ نگه میدازید
تی ا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
6
11
اون احمقی که میگه تهران دهاته حتما اینگیس و فرانسه و امریکام دهاته که مردم با بچه هاشون سگ نکه میدارن یکم امروزی باشید باور کنید بیشتر از اروماییا نیستین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
6
8
ای .........ی که فکر میکنی ایرانی ،کمتر از اروپاییه. اون موقع که ایران فرهنگ فوق پیشرفته تو دنیا داشته، اروپا اندازه یه جو شعور نداشته، بعدشم برده داری رو مد کرده.
حالا اون اروپایی بی فرهنگ و بی شعور، شده اموزگار ما که هر .......ی میفهمه حیوون رو با خودش نباید ببره تو رختخواب.
نفس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
2
12
................. اخه تاحالا کی دیده بیماری از حیوان به انسان منتقل بشه اونم سگهایی که مرتب انگل زدایی می شن و واکسینه می شن البته انسانها می تونن براشون خطرناک باشن ولی عکسش صادق نیست البته بحث کشورها نیست بحث نامهربونی ملت شریف ایران هست ما حتی هیچ علاقه و مهربونی برای خودمون قائل نیستیم چه برسه برای یک حیوان
التماس تفکر
1224
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
13
1
به نظر من کسی که سگ و باخودش همه جا میبره خودشم ........... وگرنه ادم ......... هم میدونه جای شپش تو اتاق انسانها نیست
مسیع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
0
9
قدیما از کثافت و نبود اب و امکانات شپش میفتاد،الان که همه نوع امکانات هست چرا شپش میفته،حتی بیشترهم تو بالاشهر ها و بین ادمهای مرفه و کسایی که بهداشت تو خونه هاشون بیشتر رعایت میشه،چندسالیه شپش خیلی زیاد شده اپیدمی شده هرکاری هم میکنی لعنتی تمییز نمیشه ،فقط راهش کوتاهیه مو هست ،دلیلش هرچی هست باید پیدا بشه و راه درمانش،الان هی با هم سر سگ و ...بحث میکنید ایا راه حلی هم درش هست،موی دختر من از جوجه شپش گرفت،یه جوجه گرفتیم شپش داشت،هی پیله نکنید ب سگ بیچاره
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
1
12
آقا یا خانمی که میگی شپش از سگ به انسان انتقال پیدا میکنه اگه اونجوری بود که دامپزشکی که همش سرو کارش با سگ و شپش سگ و ایناس چرا شپش نمیگیره یکم بنشینید فکر کنید
رها
|
-
|
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
0
8
دلیل آخری واقعا محکم بود
ستایش
|
Turkiye
|
۰۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
1
10
............. من خودم سگ دارم و شپشم نگرفتم شپش سگ و انسان فرق میکنه خودم دیدم من حتی به دان پزشک هم مراجعه کردم گفت امکانش نیس گفت اره شاید به بدن شما بیاد و گاز بگیره اما نمیتونه از خون شما تغذیه کنه میفهمین چی میگم قدر سگارو بدونید خیلی نازن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
7
1
ایشه سگ توخونه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
10
1
چجوری مردم سگ توخونه نگه میدارن خداعقلشون بده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
من از سگ مادر بزرگم شپش گرفتم خدا لعنتش کنه کل موهام رو زدم دختر قشنگگیش ب موهاشه
منصوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
1
3
سلام .الان برج ۵/۹۹ هستیم من بچه روستا هستم .یه سگ دارم که شپش گرفته.م به ما هم سرایت کرده البته این شپش ها می پرن باشد انسان فرق می‌کنه پارسال هم گرفتیم هر دارویی که بگین استفاده کردیم.اخرش رفتم پیش یه دوستم که گل خونه داشت صحبت کردم اون یک سم گیاه باغبانی بهم داد. که مایه بود با آب قاطی کرد.سم پاشی کردم.خدا شاهده بعد اتمام کار یک دونه ندیدم.تار و مار شدن..
پاسخ ها
مهد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
میشه بگی چ سم گیاهی داد؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
میشه بگی چه سمی گیاهی داد؟؟؟
میلاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
1
4
باسلام.اونی که ادعای بافرهنگی داره نباید به کسی توهین کنه.بعدشم هیچ کس صددرصد اثبات نکرده کرده شپش از سگ به انسان منتقل میشه.ولی ۹۰ درصد کسایی که سگشون شپش داشته صاحب سگ شپش نگرفته.ولی بردن سگ به داخل خونه از لحاظ بهداشتی درست نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
دوست عزیز اونی که تو میگی ساس هست شپش نمیپره من خودم از سگم گرفتم نمیدونی چقد موجود مزخرفیه زندکی ادمو سیاه میکنه و ریشه کن کردنش خیلی کار سختیه مثل جابه جا کردن کوه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
0
0
هرکی میدونه شپش سگ ویا انسان چه شکلیه عکسشو
برای من بفرستید ممنون میشم
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
1
1
سلام منم قبلا مثل شما فکر میکردم همه ی سایتارو میخوندم ولی چن ماه پیش یه سگ خریدم همون هفته اولش بخدا موهام شپش گرفت.روزای اول هی سگمو نوازشش میکردم چون خیلی ناز بود .حتی مادرم میگفت بهش دست نزن شپش میگیری ولی منم با حرفای این سایتا خودمو گول میزدم همون شپشایی که تو سرم هست عینش تو موهای سگم هست بیشتر در قسمت سینش زیاده خلاصه من تو عمرم چنین چیزی ندیده بودم حتی تا حالا کسی تو طایفمون شپش نگرفته بود همه تعحب میکردن.از همه دوستان خواهش میکنم خودتونو الکی توجیه نکنین هرکی میگه از سگ شپش منتقل نمیشه بیاد من بهش ثابت کنم عکسشو هم بخاد میفرستم همین الانش هم سگم هم خودم الوده به شپشیم و به قران قسم الان چند ماهه نتونستم ریشه کن کنم حتی سرمو با تیغ تراشیدم ولی بخدا باز پیداشون میشه هر کاری هم کردم ولی ریشه کن نمیتونم بکنم چن ماهه زندگیم کلا از بین رفته نه میتونم بخوابم نه میتونم غذا بخورم‌ خیلی مواظب باشین و حداقل به سگی که واکسینه نشده وحمام نمیشه وبه موهاش رسیدگی نمیشه هیچوقت دست نزنین هرکسی بخاد واسش ثابت کنم که از سگ شپش منتقل میشه واسم یه ایمیل بفرستهbiston64@yahoo.com.شپش در مرحله اولش ریز هستن و کسی که تا حالا ندیده سخت میشناسه هنوز اون کوجیک هاش شباهت زیادی به کنجد های که رو سنگگ میریزن داره با رنگ سفید.هروقت حس کردین چیزی تو موهاتون کشیده میشه یا موهاتونو چیزی میکشه احتمال ۹۰ درصد شپش دارین.
مهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
0
3
عزیزان من من ۱۵ ساله سگم پیشمه یه پسر هشت ساله هم دارم ازبچگی باهاش بزرگ شده شپش هم ربطی به سگ نداره سالها پیش با شروع بهار شهرداری درختها و سمپاشی میکرد الان چندین ساله اینکارو نمیکنه برای همین شپش بیشتر در مناطقی که گیاه و درخت زیاده مثل مناطق بالا بخصوص منطقه ۲ که تقریبا پراز پارکه تکثیر شده فقط هرس میکنن کود میریزن ولی سمپاشی خبری نیست
ایا شپش کش مخصوص انسان میتوان برای سگ استفاده کرد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
0
0
ممنون میشم هرکس واقع اطلاع داره جواب بده.شپش کش انسان میتوان برای سگ استفاده کرد یه نه?
نظر شما
ادامه