کد خبر: ۲۱۰۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

«دکتر نازیلا کلامی» دامپزشک، در مطلبی در روزنامه ایران نوشت:

با گرم شدن هوا بساط فروشنده‌های جوجه رنگی در خیابان‌های شهر پهن می‌شود. آنها تعداد زیادی جوجه چند روزه را که در شرایطی کاملاً غیر بهداشتی نگهداری می‌شوند درون جعبه‌های مقوایی قرار داده به فروش می‌رسانند. مشتری جوجه‌های رنگی اغلب کودکان هستند بسیاری از والدین نیز با اصرار آنها و برای مهار شیطنت‌ها و بهانه‌گیری کودکان مجبور به خرید این جوجه‌ها می‌شوند. نگهداری این جوجه‌ها بعداز خرید مسأله‌ای است که هیچگاه اهمیتی به آن داده نمی‌شود بطوری که کودکان این جوجه‌ها را در آپارتمان نگهداری می‌کنند و به این ترتیب زمینه انتقال بیماری و انگل به اعضای خانواده را فراهم می‌کنند. جوجه‌هایی که در کنار خیابان و توسط دست فروشان عرضه می‌شوند، جوجه‌‌های نر مرغ‌‌های تخم‌گذاری هستند که چون نگهداری آنها برای مرغدار صنعتی به صرفه نیست، توسط کارگران مرغداری یا دست فروشان به صورت غیرمجاز عرضه می‌‌شوند. این نوع جوجه‌ها از نوع گوشتی و یا تخم‌گذار نیستند و به همین دلیل عمر زیادی ندارند و اغلب به خاطر شرایط بد نگهداری و همچنین بیماری می‌میرند.

شرایط نگهداری و همچنین از تخم بیرون آمدن این نوع جوجه‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است. بطور مثال جوجه‌هایی که در مرغداری‌های شمال کشور به دنیا می‌آیند واکسینه شدن شان با جوجه‌هایی که در مرغداری‌های قزوین متولد می‌شوند، متفاوت است. بسته به نوع منطقه باید واکسن‌های خاصی به جوجه‌هایی که گوشتی و یا تخم‌گذار هستند تزریق شود. رنگی هم که به این جوجه‌ها زده می‌شود جزو رنگ‌های غیرمجاز است. معمولاً این جوجه‌ها زنده نمی‌مانند و خیلی زود می‌میرند. بنابراین علاوه بر این‌که ممکن است این جوجه‌ها آلودگی‌هایی را به انسان منتقل کنند، از نظر روانی هم ممکن است مرگ آنها کودکان را دچار افسردگی کند.

بیماری‌های مشترک بین پرندگان و انسانها ممکن است از طریق جوجه‌های رنگی نیز به انسان منتقل شود. آنفلوانزای نوع A یکی از این نوع بیماری‌ها است و در صورتی که فضای یک مرغداری به ویروس این بیماری آلوده باشد جوجه‌هایی که در آنجا متولد می‌شوند نیز ناقل این بیماری خواهند بود. همچنین بیماری «سالمونلوز» از جمله بیماریهای عفونی است که از جوجه به انسان منتقل می‌شود.

این بیماری، مشترک میان انسان و پرنده است و باکتری آن در دستگاه گوارش، پوست و موی بسیاری از حیوانات وجود دارد. کودکان به دلیل علاقه زیاد به جوجه‌ها گاهی در کنار آنها غذا می‌خورند. آنها را می‌بوسند و پس از آن بدون شستن دست غذا می‌خورند. این در حالی است که در اثر آلوده شدن غذا یا لباس کودکان به این باکتری احتمال انتقال این بیماری به کودک وجود دارد و باعث بیمار شدن آنها می‌شود. برای دور نگه داشتن کودکان از این بیماری باید از نگهداری این جوجه‌ها در آپارتمان خودداری کرد و در صورت فراهم کردن محیط مناسب برای نگهداری از جوجه باید تحت نظر یک دامپزشک واکسن‌های مورد نیاز و همچنین داروهای ضد انگل استفاده شود.


 

برچسب ها: جوجه رنگی،
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
0
0
این چه وضعشه خانوم دکتر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نظر شما
ادامه