کد خبر: ۱۸۴۳

حکیم مهر -  مدیرکل دامپزشکی آذبایجان غربی گفت: آذربایجان غربی یکی از سه استان برتر کشور در تولید شیر خام سالم است.

شهرام دیلمقامیاظهار داشت: یکی از دلایل کسب موفقیت در تولید شیر سالم و عاری از میکروب ایجاد همکاری و هماهنگی با معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی برای نظارت دقیق و توام با سخت‌گیری برای تولید شیر است.
وی افزود: با همکاری معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان نظارت بر تولید شیر از محل تولید تا انتقال به درب کارخانه نظارت اعمال می‌شود.
این مقام مسئول همچنین از تجهیز ناوگان حمل و نقل شیر به امکانات بهداشتی به منظور حمل بهتر و استاندارد خبر داد.
دیلمقامی گفت: در مورد شیوه تولید شیر، بهداشت محیط و سلامت تولید کننده توسط کارشناسان و بازرسان سخت‌گیری صورت گرفته است که در نتیجه این جدیت بیش از 82 درصد شیرهای تولیدی استان فاقد سموم و بیماری است.
وی با اشاره به نقش تاثیرگذار اداره کل دامپزشکی بر تولید فرآورده‌های خامی به ویژه گوشت گفت: قبل از انتقال دام به کشتارگاه برای اطمینان از فقدان بیماری عفونی و انگلی در دام، معاینه بهداشتی توسط دامپزشک مجرب به عمل می‌آید تا در صورت تردید در مورد بیماری حیوان از چرخه تولید حذف شود.
این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به این موضوع که کشور ما اسلامی بوده و طبق آموزه‌های دینی گوشت تولیدی بدون رعایت موازین شرعی را حرام و غیرقابل مصرف تلقی می‌کنیم در این راستا از حضور روحانیون برای انجام ذبح شرعی استفاده می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی همچنین به نظارت بهداشتی بر گوشت استحصالی از زمان تولید تا مراکز عرضه اشاره کرد.
وی تعداد دام ذبح شده در استان را به صورت میانگین در هر سال 140 هزار راس ذکر و اضافه کرد: از این تعداد 50 تن گوشت استحصالی به خاطر بیماری‌های انگلی و عفونی از چرخه گوشت مورد نیاز خارج می‌شود و 30 تن نیز در مرکز عرضه به خاطر منقضی شدن تاریخ مصرف و بروز تخلف از چرخه مصرف خارج می‌شود.

 

نظر شما
ادامه