کد خبر: ۱۶۳۲۶

مدیر شبکه بهداشت و درمان بهشهرگفت: توزیع گوشت غیر بهداشتی سلامت و امنیت غذایی شهروندان را تهدید می کند.

به گزارش مهر، محمد تقی صالح طبری بعد از ظهر دوشنبه در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی بهشهر افزود: با تعطیلی کشتارگاه سنتی بهشهر در سال 88، مقرر شد که گوشت بهداشتی و سالم از دام شهر جویبار تهیه شود که متاسفانه برخی از قصابان و دامداران از این مسئله تمکین نمی کنند و سلامت جامعه در خطر افتاده است.

وی اظهار داشت: توسط شهرداری بهشهر هزینه 200 میلیون ریالی برای تجهیز ماشین حمل دام و گوشت بهداشتی به کشتارگاه صنعتی جویبار هزینه شده است که صنف قصابان بهشهر از قانون در این رابطه تمکین نمی کند.

کشتارگاه نکا در حد فونداسیون باقی مانده است

به گفته صالح طبری، متاسفانه پیشرفت مناسبی در کشتارگاه نکا مشاهده نشده و علی رغم گذشت بیش از 2 سال از کلنگ زنی و اجرایی شدن تنها در حد فندانسیون باقی مانده است.

وی ادامه داد: برای کاهش دغدغه سلامت و تعیین تکلیف نهایی در رابطه با تهیه گوشت سالم استفاده از گوشت های بسته بندی شده و تاریخ دار به شهرواندن سفارش می شود.

مدیر دامپزشکی بهشهر نیز در سخنانی گفت: کشتار دام در کشتارگاه صنعتی و تعطیلی کشتارگاههای سنتی به دلیل دغدغه های مختلف ناشی از کشتار غیر بهداشتی به صورت سنتی بوده است.

هایده باقری اظهار داشت: 850 نوع بیماری مشترک بین دام و انسان وجود دارد که برخی بیماری ها همچون شاربون، سیاه زخم و هاری 100 درصد کشندگی دارند.

وی گفت: براساس نظر دامپزشکی تا زمانیکه مکانی سالم برای ذبح دام در شهرستان نباشد، کشتار و دام مورد نیاز باید از کشتارگاههای مجاز و صنعتی برای شهرستان تامین شود.
فرماندار بهشهر:

کشتارگاه صنعتی شرق مازندران نیازمند بودجه متمرکز استانی است/ ذبح روزانه حدود 70 دام سبک و سنگین در بهشهر

فرماندار بهشهر گفت: کشتارگاه صنعتی شرق مازندران نیازمند بودجه متمرکز استانی است که باید توسط مسئولان استانی اختصاص یابد.

محمدتقی نورزاد افزود: ساخت کشتارگاه صنعتی برای بخش خصوص به صرفه نیست وباید در این راستا بخش دولتی وارد عمل شود تا مشکلات ذبح در شرق مازندران رفع شود.

وی بیان داشت: کشتارگاه صنعتی نکا بعنوان کشتارگاه محوری شرق مازندران بریا ذبح بهداشتی از نمیازهای مهمی است که باید مورد توجه مسئولان استانی قرار گیرد تا با ساخت آن از ذبح غیر بهداشتی جلوگیری شود.

نورزاد گفت: در بخش کشتار دام باید سلامت جامعه تضمین شود و کشتار بهداشتی و سالم از دغدغه های مهم ما برای سلامت شهروندان است.

فرماندار بهشهر در ادامه با بیان اینکه ساخت کمپوست و کشتارگاه صنعتی نیاز مهم و اساسی بریا شرق مازندران برای رفع دغدغه های موجود است یادآور شد: این دو مکان باید با سرعت بیشتری ادامه یابد.

نورزاد ادامه داد: با راه اندازی کمپوست شزق مازندران با محوریت بهشهر که با بهترین فن آوری در حال انجام است بسیاری از مشکلات در دفع بهداشتی زباله در این مناطق و بوی بد تعفن زباله از بین خواهد رفت.

ذبح روزانه 70 دام در بهشهر

رییس امور صنفی شهرستان بهشهر نیز در سخنانی اظهار داشت: روزانه حدود 70 دام سبک و سنگین در بهشهر ذبح می شود که از این تعاد 60 گوسفند و 8 گوساله و گاو بطور متوسط در بهشهر ذبح می شود.

بهمن عالمی گفت: متاسفانه با بسته شدن کشتارگاه سنتی در سال 88 در بهشهر به دلیل فرار از قانون یا اجرای بد قانون تا کنون موفق به رفع این مشکل و ساخت کشتارگاه برای این شهرستان و شهرستان های همجوار نشده ایم.

وی افزود: در بخش ذبح بهداشتی مشکل داریم و باید در راستای رفع این مشکل در رابطه با ساخت کشتارگاه صنعتی در نکا با تعیین هیئت مدیره سهم و آورده ها مشخص شود تا با اولویت کشتارگاه احداث شود.

عضو شورای شهر بهشهر نیز گفت: در رابطه با ذبح بهداشتی در شهرستان باید اعتماد سازی در بین قصابان ایجاد شود تا اقدام به ذبح بهداشتی در دام شهر جویبار با دقت بیشتری عمل شود.

اسکندر اسدی گفت: آگاه سازی در بین مردم در راستای خرید بهداشتی گوشت نیز از مسائلی است که باید مورد توجه قرار گرفته و مردم گوشت غیر بهداشتی استفاده نکنند.

 

 

نظر شما
ادامه