کد خبر: ۱۵۹۵

حکیم مهر -  مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: به دلیل خونسرد بودن آبزیان و خونگرم بودن انسان هیچ بیماری ویروسی مشترکی بین انسان و آبزیان وجود ندارد. بنابراین شهروندان در روزهای پایانی سال می توانند با اطمینان از مراکز تحت نظارت اقدام به خرید ماهی قرمز شب عید خود کنند.

دکتر کاظم عبدی در یک نشست مطبوعاتی با اشاره به اینکه ماهی قرمز یکی از زیباترین و اولین ماهیهایی است که به دست بشر اهلی شده و جزو کپورماهیان محسوب می شود،ادامه داد: ماهی قرمز دارای قدمتی بیش از هزار و 600 سال بوده و خواستگاه اصلی آن کشور چین است که آنها برای افزایش برکت زندگی و ازدیاد تولید آن را به مزارع برنج خود وارد می کردند البته بعد از کشور چین، ماهی قرمز به ژاپن و سپس به آمریکا و آسیا منتقل شد ضمن اینکه کشورهای اروپایی تا چند صد سال آن را نماد ثروت می دانستند و به یکدیگر هدیه می‌دادند.

وی با اشاره به چگونگی ورود این نوع ماهی به ایران، خاطرنشان کرد: ایرانیان به دلیل رنگ قرمز این ماهی آن را نماد شادی، سرزندگی و برکت می دانند وآن را به سفره های هفت سین خود وارد کردند ضمن اینکه ارزش تجاری این نوع ماهیان به حدود 15 میلیارد دلار در سال می‌رسد و در بیش از 180 کشور جهان صادرات و واردات آن انجام می شود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور، با بیان اینکه کل جابجایی آبزیان زینتی در دنیا بیش از 34 میلیون تن است، اضافه کرد: آبزیان زینتی در سال 1340 وارد ایران شدند و به سرعت تکثیر یافته و میزان تولید آنها در سال گذشته به 79 میلیون و 355 هزار و 220 قطعه رسید و در سال جاری نیز حدود 80 میلیون قطعه ماهی زینتی تکثیر و پرورش یافته که ایران را جزو وارد و صادرکنندگان این آبزی کرده است.

عبدی از واردات سه میلیون و 137 هزار و 73 قطعه ماهی زینتی تا 16 اسفندماه سال جاری خبر داد و با بیان اینکه در سال گذشته نیز حدود شش میلیون و 370 هزار و 298 قطعه ماهی زینتی به کشور وارد شد،اضافه کرد: اکنون در کشور تنها 364 مرکز برای تکثیر و پرورش ماهیان زینتی و قرمز مجوز دارند البته در طی سالهای اخیر تعداد این مراکز افزایش چشمگیری داشته است.

به گفته مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان سازمان دامپزشکی کشور،بررسی‌های علمی نشان می دهد که 15 دقیقه نگاه کردن به ماهیان آکواریومی تا 48 ساعت ایجاد آرامش روحی و روانی می کند و باعث کاهش جرم و جنایت در جامعه خواهد شد ضمن اینکه هر 50 هزار قطعه ماهی زینتی برای 15 نفر اشتغالزایی ایجاد می کند و البته ماهی قرمز از نخستین جاندارانیست که کودکان اولین برخورد خود را با حیوانات برقرار می کنند بنابراین لازم است نکات بهداشتی برای حفظ سلامت شهروندان مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: گواهی بهداشتی برای مراکز مجاز صادر شده است که هموطنان می توانند از مراکزی همچون سازمانهای میوه و تره بار و اماکن عرضه‌ای که توسط ادارات کل دامپزشکی که در تمام استانها مشخص شده و یا آکواریوم فروشیهای معتبر ماهی قرمز شب عید خود را خریداری کنند واز خرید ماهیهایی که به صورت متراکم فروخته می شوند خودداری شود و ماهی قرمزی خریداری شود که از نظر ظاهری سالم باشد که البته مهمترین علایم یک ماهی سالم تحرک مناسب و شنای متعادل، دارا نبودن هرگونه لکه سفید پنبه مانند، زخم و خونریزی بر روی بدن و دارا نبودن هرگونه پوسیدگی در باله هاست همچنین ماهی‌های قرمز نباید بدن خود را بر روی دیواره بمالند و چشمهای یک یا دوطرفه بیرون زده نداشته باشند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان سازمان دامپزشکی کشور گفت: بعد از انتقال ماهی به خانه لازم است برای هر ماهی حداقل یک لیتر آب درنظر گرفته شود و از شن‌های رنگی برای تزیین آن استفاده نشود و آب ماهی در عرض یک هفته، یک یا دو بار تعویض شود و افرادی که دارای سوابق آلرژی یا حساسیت هستند، نباید به ماهی و یا آب آن دست بزنند و پس از آن نیز باید دستان خود را با آب و صابون بشویند و به کودکان خود نیز آموزش دهند.

وی با تاکید براینکه لازم است برا ی غذای ماهی‌های قرمز روزی یک یا دو بار از غذای کم پروتیین و سرشار از کربوهیدرات که در مراکز معتبر به عنوان غذای ماهی به فروش می رسد استفاده شود، افزود: البته مقدار این غذا باید به ازای هر ماهی یک سوم قاشق چایخوری که حدود 10 پیلت ریز می شود، باشد. همچنین شهروندان از وارد کردن ماهی‌های تحت اسارت به آب‌های آزاد جدا خودداری کنند زیرا ممکن است آن‌ها به بیماری خاصی مبتلا شده باشند و آبزیان آبها را نیز آلوده کنند.ضمن اینکه از قرار دادن تنگهای ماهی در معرض نور آفتاب، محیط آشپزخانه و یا شومینه باید خودداری شود.

عبدی با اشاره به شایعاتی مبنی بر انتقال برخی بیماری‌ها همچون سالمونلا با ورود ماهی‌های قرمز خبر داد و گفت: سازمان دامپزشکی کشور هر لحظه به نظارت اماکن عرضه مجاز می پردازد و علاوه بر آن آبزیان زنده به هیچ عنوان بیماری سالمونلا را منتقل نمی کنند و این بیماری مخصوص فرآورده های شیلاتی است. ضمن اینکه سپوریازیس یک بیماری است که هیچ ربطی به ماهی ندارد و بر اثر نقص در سیستم ایمنی بدن ایجاد می شود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان سازمان دامپزشکی کشور عرضه لاک پشت‌های مینیاتوری یا گوشت قرمز را به دلیل مهاجر بودن گونه آنها و ناقل بودن بیماری سالمونلوز ممنوع اعلام کرد و گفت: در صورت برخورد، با مراکز عرضه برخورد جدی خواهد شد. همچنین عرضه خزندگان و دوزیستان به همراه ماهیان مخاطره آمیز است چراکه شرایط نگهداری این موجودات با هم فرق دارد و بیماری‌های آنها قابل انتقال به یکدیگر است و نباید در کنار هم نگهداری شوند.

نظر شما
ادامه