کد خبر: ۱۳۳۷۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی، گناباد، زرند و دیواندره

 

افزایش 51 درصدی صادرات کالاهای دامی از خراسان رضوی به دیگر کشورهای جهان


اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از صادرات 9644 تن انواع فرآورده های خام دامی از این استان به دیگر کشورهای جهان، طی 3ماهه ابتدای امسال خبر داد. 
مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی افزود: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با 51 درصد افزایش، حاکی از افزایش 6355 تنی صادرات کالاهای یادشده است.

دکتر ناصر مرگان ازغدی عمده ترین کالاهای صادراتی مذکور را «تخم مرغ خوراکی»، «جوجه یکروزه» و «انواع چربی» اعلام کرد و دقت در بررسی محموله های صادراتی و وارداتی را از جمله مواردی دانست که نقش مستقیمی در سلامت جامعه و اقتصاد کشور دارد و یادآور شد: پذیرش محموله های صادراتی مرتبط با دام و طیور جمهوری اسلامی در دیگر کشورها منوط به داشتن گواهی معتبر دامپزشکی است و این مهم در زمینه محموله های وارداتی نیز صادق است و تا محموله ای دارای گواهی معتبر دامپزشکی از کشور مبدا نباشد، اجازه ورود به کشور را نخواهد داشت و بر این اساس کلیه محموله ها در سامانه یکپارچه قرنطینه دامی سازمان دامپزشکی کشور به صورت آنلاین ثبت می گردد.

ازغدی عمده کالاهای صادراتی طی مدت یادشده را شامل؛ انواع فرآورده های خوراکی و غیرخوراکی خام دامی دانست و مقصد صادرات استان در این حوزه را کشورهای عضو اتحادیه اروپا نظیر؛ایتالیا و لهستان، کشورهای آسیای میانه و حوزه خلیج فارس ذکر کرد. وی، میزان واردات انواع کالاهای مرتبط با دام و طیور را نیز طی مدت فوق، 8127 تن دانست که نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از 62 هزار تن کاهش را نشان می دهد.

وی از نواع دام زنده ، فراورده ها، آلایش  خوراکی و غیرخوراکی دامها شامل؛ تخم مرغ خوراکی، پنجه مرغ،   پوست، کرک وموی بزی،پشم، گوسفند،چربی گوسفندوسایرآلایش خوراکی مربوطه،روده، عسل، آخال ابریشم همچنین، سگ وگربه خانگی، جوجه یکروزه، تخم مرغ نطفه دار، پرنده های زینتی و ماهی های تزیینی، نهاده های خوراک دام وطیور وخوراک طیورآماده به عنوان کالاهایی یادکرد که در مدت یادشده صادر شده است.

 

----------------------------

 

طی 3ماهه اول سال92 برای 4میلیون651 هزار کیلو گرم شیر خام مجوز بهداشتی حمل صادر شد


رئیس شبکه دامپزشکی گناباد گفت: طی3 ماهه اول سال 1392 مقدار4 میلیون و 651 هزار کیلو گرم شیر خام با نظارت کارشناسان شبکه دامپزشکی مجوز بهداشتی حمل به مقصد کارخانجات لبنی سراسر کشور دریافت نموده اند 0

دکتر علیرضا قدرتی گفت : این شهرستان یکی از قطب های تولید شیر در استان می باشد که دارای سه کارخانه تولید فرآورده های لبنی فعال است و شیر خام مازاد شهرستان نیز به سایر نقاط کشور حمل می شود .

دکتر قدرتی افزود: با توجه به امکان انتقال بسیاری از بیماریهای دامی و مشترک بین انسان ودام  و فساد پذیری بالای شیر خام تمامی شیر تولیدی شهرستان تحت نظارت بهداشتی و پس از تائید سلامت و دریافت مجوز حمل بهداشتی اجازه جابجایی و عرضه داده می شود ، زنجیره سرد و رعایت تمامی ضوابط بهداشتی دامپزشکی برای شیر خام  باید از سالن شیر دوشی دامداری شروع و با حمل توسط تانکرهای دوجداره پروانه دار به کارخانجات لبنی و مرکز عرضه شیر خام انتقال یابد.

وی اضافه نمود: رعایت بهداشت وسلامت شیر خام از دامداری، وسیله حمل، مرکز جمع آوری شیر خام، کارخانجات لبنی و مراکز مجاز عرضه شیر خام تحت نظارت کارشناسان دامپزشکی دولتی و خصوصی می باشد.

 

----------------------------

 

با اعتبار 110 میلیون ریال
2 طرح دامپزشکی در زرند افتتاح شد


دو طرح دامپزشکی در شهرستان زرند افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت‌.
به گزارش خبرگزاری فارس از زرند، با سرمایه‌گذاری 110 میلیون ریالی دو طرح دامپزشکی در شهرستان زرند افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت‌.

رضا کرمی فرماندار زرند اظهار داشت: یک داروخانه دامی و یک درمانگاه دامپزشکی از محل اعتبارات کارگروه توسعه کشاورزی با بازپرداخت 10 ساله و کارمزد هفت ساله راه‌اندازی شده است.

وی عنوان کرد: با افتتاح این طرح‌ها زمینه اشتغال چهار نفر به صورت مستقیم ایجاد شده است.

یک فروشگاه عرضه سم غیرمجاز در زرند پلمپ شد

توسط کمیسیون نظارت بر سموم کشاورزی یک فروشگاه عرضه سموم غیر‌مجاز کشاورزی در شهرستان زرند پلمپ شد.

فرماندار زرند اظهار داشت: با وجود اخطار کتبی و شفاهی، یک فروشگاه عرضه سموم غیر‌مجاز کشاورزی در زرند به علت عدم حضور کارشناس فنی و عدم صدور فاکتور پلمپ شد.

رضا کرمی از کشاورزان منطقه درخواست کرد که از استفاده خودسرانه سموم جدا خودداری کنند و برای تهیه سموم از فروشگاه‌های مجاز و معتبر که دارای کارشناس فنی هستند، استفاده ببرند.

سید علی امیری مدیر جهاد کشاورزی زرند اظهار داشت: در حال حاضر 36 فروشگاه مجاز سموم کشاورزی در شهرستان زرند وجود دارد.

 

-----------------------------

 

اقدامات شبکه دامپزشکی شهرستان دیواندره در پیشگیری از وقوع بیماری هاری

 

در راستای سیاستهای سازمان دامپزشکی کشور و اداره کل دامپزشکی استان کردستان شبکه دامپزشکی شهرستان دیواندره در سه ماهه اول سال 1392 اقدام به مایه کوبی تعداد 316 قلاده سگ های صاحبدار علیه بیماری هاری و همچنین قرص خورانی به تعداد 600عدد قرص درونسیت علیه بیماریهای انگلی و کیست هیداتید و همچنین صدور شناسنامه بهداشتی برای آنها نموده است.
به گزارش روابط عمومی شبکه دامپزشکی دیواندره، مصطفی رهبر مدیر شبکه دامپزشکی این شهرستان اعلام نمود : در سه ماهه اول سالجاری با اقدامات و نمونه برداریهای انجام شده  تعداد 2 قلاده سگ مبتلا به بیماری هاری در روستاهای تابعه این شهرستان شناسایی وباهمکاری مرکز بهداشت شهرستان اقدامات بهداشتی لازم  نظیر معدوم سازی و برگزاری دوره های آموزشی و نیز واکسینه شدن سگهای صاحبدار کانونهای بیماری انجام گرفته است.


 

نظر شما
ادامه