کد خبر: ۱۳۰۱۳

حکیم مهر - یک اژدر نادر و عتیقه که آخرین بار 120 سال پیش شلیک شده بود در اعماق اقیانوس توسط دلفینی که برای نیروی دریایی آمریکا کار می‌کند، کشف شد.

4-96.JPG

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، این دلفین پوزه بطری موسوم به «تِن»، یک اژدر برنجی موسوم به Howell را در یکی از ماموریت‌های تمرینی گشت‌زنی و شناسایی روزمره خود در نزدیکی سواحل کالیفرنیا شناسایی کرده است.

نیروی دریایی آمریکا به دلفین‌ها و چند شیر دریایی برای جستجو در اعماق دریا برای مین، بقایای کشتی‌ها و غواصان دشمن آموزش داده است اما کشف سلاح دریایی قرن نوزدهم کاملا نادر بوده، به ویژه این نمونه که به شکل دست نخورده‌ای در کف دریا از سال 1895 باقی مانده است.

این اژدر 3.3 متری در دوران اوج خود یک شاهکار نوآوری و یکی از پیشرفته‌ترین فناوریهای سخت افزاری ارتش در زرادخانه نیروی دریایی آمریکا محسوب می‌شده است.

این اژدر که از بالای آب یا یک زیردریایی شلیک شده، می‌توانسته بدون صدا با سرعت 25 گره حرکت کرده و یک ناو دشمن را از فاصله 650 متری هدف قرار داده و غرق کند.

تنها 50 دستگاه از این اژدر توسط یک شرکت در رودآیلند بین سالهای 1870 تا 1899 ساخته شد وپس از آن تحت‌الشعاع یک نمونه پیش‌ساخت دیگر توسط یک شرکت رقیب قرار گرفت.

تاکنون تصور می‌شد که تنها یک نمونه از این اژدر باقی مانده که در موزه زیر دریای نیروی دریایی در واشنگتن به نمایش گذاشته شده است.

شاید طعنه آمیز باشد که چیزی که در زمان خود یک شاهکار از پیشرفت فناورانه تصور می‌شد بیش از یک قرن بعد توسط یک دلفین آموزش دیده و نه رایانه‌های فوق پیشرفته شناسایی شود اما نیروی دریایی آمریکا به طور فزاینده‌ای به دلفین‌ها برای جستجوی کف اقیانوس روی آورده چرا که سیستم‌های اسکن آنها با هیچ نمونه سونار ساخت دست بشری قابل قیاس نیست.

در حال حاضر 80 دلفین و 50 شیر دریایی در تاسیسات Point Lama برای شناسایی و پاکسازی مین و حفاظت از شناگران آموزش دیده‌اند.

در حقیقت در جنگ عراق در سال 2003، دلفین ها برای شکار مین ها و غواصان دشمن به خلیج فارس اعزام شده بودند. از این موجودات همچنین برای حفاظت از زیردریایی‌ها در جورجیا و واشنگتن بهره برده شده است.

به گفته کارشناسان، این پستانداران به دلیل حس بینایی دقیق و سیستم سونار زیستی پیچیده اسرارآمیز آنها برای شناسایی اجسام زیردریا بسیار سریعتر و دقیقتر از پیچیده‌ترین فناوریهای کنونی است.

کارشناسان حیات وحش دریایی برای تربیت آنها اجسامی با اشکال و اندازه‌های مختلف در مناطق با دید کم دریا می‌اندازند. اگر دلفین‌ها چیزی را پیدا کنند، آن را به سطح آورده و بینی خود را به جلوی قایق می‌کوبند اما اگر چیزی پیدا نکنند، به عقب قایق ضربه می‌زنند.

اولین نشانه از وجود اژدر وقتی بود که «تِن» از یک شیرجه کم عمق برگشته و به جلوی قایق ضربه زد. مربیان چیزی از آن نفهیمدند اما هنگامی که همتای وی «اسپتز» نیز همین کار را تکرار کرد، آنها مشکوک شدند.

غواصان نیروی دریایی برای بررسی جسم مشکوک که به دو نیم تقسیم شده بود، به آب پریده و نشانه‌ای را در بخشی پیدا کردند که نوشته شده بود: «USN No. 24»

این اژدر با احتیاط به سطح حمل شده و به مرکز فرماندهی تاریخ و گنجینه نیروی دریایی در واشنگتن برای پاکسازی ارسال شد.

 

نظر شما
ادامه