کد خبر: ۱۲۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر -  مدیر گروه آبهای داخلی بخش ذخایر بیولوژیک و ارزیابی موسسه تحقیقات شیلات ایران گفت: فیل ماهی با ‪ ۷۰‬سال عمر در آبهای شمال کشور و میکتوفیده با یک سال عمر در آبهای جنوب کشور زندگی می‌کنند و به ترتیب طولانی‌ترین و کوتاهترین عمر را در بین ماهیان آبهای شمال و جنوب دارند.

فرخ پرافکنده که در خصوص ماهیان شمال کشور صحبت می‌کرد افزود: تاکنون مسن‌ترین ماهی با نام فیل ماهی از خانواده ماهیان خاویاری با ‪ ۷۰‬سال عمر در شمال کشور شناسایی شده است.

وی اظهارداشت: همچنین جوان‌ترین ماهی در شمال کشور با ‪ ۹‬سال عمر کیلکا به حیات خود ادامه می‌دهد.

مدیر ذخایر خلیج فارس و آبهای عمان موسسه تحقیقات شیلات ایران نیز در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: در آبهای جنوب کشور ، مسن‌ترین ماهی حدود ‪ ۲۰‬سال و جوان‌ترین زیر یک سال عمر می‌کنند.

تورج ولی نسب افزود: مسن‌ترین ماهی مانند سرخو و جوان‌ترین از نوع میکتوفیده از خانواده فانوس ماهیان است.


* تعیین سن ماهیان برای بهره برداری پایدار از ذخایر آبی کشور


پرافکنده با تاکید بر اهمیت تعین سن ماهیان برای حفظ ذخایر دریایی گفت:
براساس سیاست‌های بهره برداری پایدار از ذخایر آبی کشور تعیین سن ماهیان امری ضروری است، زیرا بر اساس صید مسوولانه می‌گویند بهتر است ماهیان حداقل یک بار تخم ریزی کنند بعد صید شوند.

وی ادامه داد: با این کار به پشتوانه ذخایر دریایی آسیب وارد نمی‌شود.

میکتوفیده با اشاره به اینکه دو روش برای تعیین سن ماهیان وجود دارد توضیح داد: یک روش کلی است و برای ماهیانی است که به صورت گله‌ای در آبهای شمال زندگی می‌کنند ، یک عدد کلی داده می‌شود و در واقع دراین روش به تعیین سن ماهیان نیازی نیست.

پرافکنده ادامه داد: اما در خصوص روش دیگر تعیین سن ، ماهیانی که در آبهای معتدل زندگی می‌کنند در فصل تابستان و زمستان میزان رشدشان متفاوت است ، به عبارتی رشد ماهیان در تابستان تندتر و در زمستان کندتر است.

وی با اشاره به اینکه برای تعیین سن ماهیان از رشد ساختمان استخوانی آنها استفاده می‌شود گفت: فلس ، سنگ گوش ، مهره‌ها و اپرکول یعنی همان پوششی که روی آبشش ماهی وجود دارد از جمله نمونه‌هایی است که برای تعیین سن ماهیان استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه بهترین گزینه برای تعیین سن همان سنگ گوش است گفت:
ماهیان در زمان کمبود غذا از فلس خود تغذیه می‌کنند ازاین رو فلس ماهی منبع زیاد دقیقی برای تعیین سن نیست.

مدیر گروه آبهای داخلی بخش ذخایر بیولوژیک و ارزیابی که خود کتابی در زمینه تعیین سن ماهیان نوشته است افزود: برای حفظ ذخایر بهتر است با توجه به سن ماهیان اقدام به صید آنها کنیم.

همچنین مدیر ذخایر خلیج فارس و آبهای عمان نیز گفت:
برای تعیین سن ماهیان در جنوب کشور تاکنون برروی گونه‌های زیادی از جمله حلوا سفید، شوریده، سنگ سر، شیرماهی ، حلوا سیاه، هامور و سرخو کار شده است که این مطالعات همچنان ادامه دارد.

ولی نسب در پایان اظهارداشت: میزان رشد ماهیان شمال با جنوب متفاوت است ، منطقه جنوب از نظر اکولوژیکی یک منطقه نیمه گرمسیری و شمال معتدله است از این رو میزان رشد ماهیان آنها نیز با هم متفاوت است.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
abbas
|
-
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۵
0
0
matlab kheli kam bod va darzem moratab nabod yani modiriyat fehrest nadareh va har mozo jodanabod ba ghati kardanmatab nemisheh moshtari jam kard
نظر شما
ادامه