کد خبر: ۱۱۹۲۱

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی گفت: اختصاص 30 میلیارد تومان اعتبار برای کنترل بیماری تب‌برفکی در کشور نشان از اهمیت دولت برای کنترل و ریشه‌کن کردن این بیماری دارد.
دکتر سیدمحسن دستور ظهر امروز در مراسم افتتاح آزمایشگاه تخصصی تب‌برفکی در محل اداره کل دامپزشکی خراسان‌رضوی اظهار کرد: تب‌برفکی در کشور می‌تواند مسائل زیان‌باری را به همراه داشته باشد و مراودات اقتصادی با کشورهای همسایه را با مشکل مواجه کند.

دستور با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی کشور بیشترین اعتبار را برای ریشه‌کن کردن تب‌برفکی قرار داده است، خاطر نشان کرد: سالانه بیش از 30 میلیارد تومان اعتبار در ارتباط با بیماری تب‌برفکی به کل کشور اختصاص داده می‌شود و تمامی واکسیناسیون‌های دام‌ها به صورت رایگان انجام می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی افزود: در حال حاضر دام‌های روستایی در 2 فاز و دام‌های صنعتی در 3 فاز سالانه واکسیناسیون می‌شوند که در 10 ماهه نخست سال جاری حدود 6 میلیون واکسیناسیون دام سنگین و 15 میلیون واکسیناسیون دام سبک انجام شده است.

وی در ادامه عنوان کرد: سازمان دامپزشکی تمام تلاش خود را در راستای سلامتی دام‌های صنعتی انجام می‌دهد و اقدامات بسیاری برای کاهش کانون‌های بیماری در دام‌های صنعتی شده است.

دستور با تاکید بر اینکه تعداد کانون‌های بیماری نسبت به سال 90 کاهش چشمگیری داشته است، اظهار کرد: در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد کانون‌های بیماری کاهش داشته و در حال حاضر در دام‌های صنعتی تنها 25 درصد کانون بیماری را شاهد بوده‌ایم که نشان از موفقیت اقدامات صورت گرفته است.

رئیس سازمان دامپزشکی با تاکید بر اینکه یکی از اقدامات مؤثر در کنترل و پیشگیری از بیماری تب‌برفکی در کشور درگیر کردن دامداران و تشکل‌های دامداری است، بیان کرد: تفاهم‌نامه‌ همکاری با اتحادیه دامداران کشور به امضا رسیده است که می‌تواند کمک شایانی به این بخش در سازمان دامپزشکی کشور انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مشکلات بیماری تب‌برفکی از مراکز خرید و فروش دام صورت می‌گیرد، خاطر نشان کرد: ساماندهی میادین عرضه دام باید به شدت تحت کنترل و نظارت اداره‌های دامپزشکی قرار گیرد و تمامی مسائل بهداشتی و مبارزه با بیماری‌های دامی در این مراکز به صورت مستقیم انجام شود.

دستور عنوان کرد: یکی از اقدامات مؤثر در ارتباط با کنترل بیماری تب‌برفکی در کشور واکسیناسیون است و اقداماتی که می‌توان از این مسیر به آنها سریع‌تر رسید  دنبال کردن تحقیقات علمی و رسیدن به اکتشافات مورد نظر برای کنترل این بیماری است.

رئیس سازمان دامپزشکی خاطر نشان کرد: اقداماتی که در آزمایشگاه تخصصی تب‌برفکی در خراسان‌رضوی و مشهد قرار است پس از افتتاح این آزمایشگاه صورت بگیرد بسیار با ارزش است و می‌توان گام‌های مؤثری را در ارتباط با پیشگیری و کنترل این بیماری برداشت.

 

نظر شما
ادامه