کد خبر: ۱۱۶۴۴

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خواف، قم، خراسان جنوبی، جنوب کرمان و ریگان

 

توسط شبکه دامپزشکی شهرستان خواف
تحقق 175 درصدی سهمیه ایجاد اشتغال سال 1391


رییس شبکه دامپزشکی خواف گفت: این شبکه با گذشت ده ماه از سال 1391 توانسته به میزان 175 درصد تعهد خود، شغل جدید و پایدار ایجاد نماید.
دکتر محمد احمدی گفت: شبکه دامپزشکی خواف در راستای تحقق اهداف جمهوری اسلامی و دولت خدمتگزار و با به کارگیری تمام توان خود در کنار سایر ادارات شهرستان تا کنون توانسته بیش از تعهد خود درسال 1391 شغل جدید و پایدار ایجاد کند.
وی با بیان این موضوع افزود: تعهد این شبکه ایجاد 8 شغل در سال 1391 می باشد که تا کنون 14 شغل ایجاد شده که منجر به کسب رتبه دوم شهرستان با پیشرفت 175 درصدی شده است.
وی گفت: این شبکه با حمایت از بخش خصوصی توانمند و در اجرای اصل 44 قانون اساسی تا پایان سال نیز تلاش خود را مضاعف نموده و در سال حمایت از کار و سرمایه ایرانی و با به کار بستن منویات مقام معظم رهبری و استفاده از ظرفیتهای موجود قله های بالاتری را فتح خواهد نمود.
وی افزود: واگذاری بخشی از فعالیتهای پیشگیرانه از جمله واکسیناسیون دامهای سبک و سنگین در قالب خرید خدمات به بخش خصوصی نیز از دیگر فعالیتهای این شبکه در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی می باشد که زمینه فعالیت ده نفر نیروی متخصص را در شهرستان فراهم نموده است.

------------------------------------------

 

شناسایی 60 واحدغیرمجازپرورش طیوردرقم


رئیس اداره مبارزه بابیماریهای طیوردامپزشکی استان قم بیان داشت : استان قم نخستین استانی است که بصورت قانونی باواحدهای غیرمجازپرورش طیوربرخوردکرده است وتاکنون 60 موردازاین واحدها شناسایی گردیده اند.
نادراشراقی بابیان صدوردستورالعمل وزارت جهادکشاورزی با عنوان طرح تضمین کیفیت وسلامت دام،اظهارداشت برخی ازاین طرح مربوط به برخوردبامراکزغیرمجازدام وطیورمیباشد.وی بااشاره به اینکه این طرح شامل بازدیدمشترکی است که ازطریق اداره کل دامپزشکی ومعاونت اموردام سازمان جهادکشاورزی انجام میشود اضافه کردبعدازانجام این بازدیدها صورتجلسه ای برای برخوردقانونی باواحدهای متخلف وارجاع مشترک پرونده به مراجع قانونی تنظیم میشود.اشراقی خاطرنشان کردازبین 60 واحدشناسایی شده دراستان 21 واحدازمراکزغیرمجاز پرورش طیوربه مراجع ذیصلاح وتعزیرات حکومتی ارجاع داده شده است.
ایشان درخصوص مراکزی که دارای پروانه بوده وتغییرکاربربی داده اند گفت دراین زمینه باهمکاری صورت گرفته ازسوی تعزیرات حکومتی اخطاریه ارسال ودرحال پیگیری میباشیم.

 

------------------------------------------

 

صادرات 23 تن مرغ از خراسان جنوبی به افغانستان


مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت:از ابتدای امسال 23 تن مرغ منجمد از استان به کشور افغانستان صادر شده است.
دکتر محمدعلی رضایی همچنین از صادرات 36 هزار و 500 قطعه مرغ زنده به کشور افغانستان در این مدت خبر داد و افزود:تعداد 131 هزار و 500 قطعه جوجه یکروزه به این کشور صادر شده است.به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان،دکتر رضایی به صدور مجوز برای 17 میلیون قطعه جوجه ریزی در واحدهای پرورشی اشاره کرد و عنوان داشت: در 9 ماهه امسال بر کشتار پنج میلیون و 500 هزار قطعه طیور در کشتار گاه های استان نظارت شده است.وی در پایان گفت:طی مدت یاد شده مقدار هزار و 557 تن خوراک طیور به کشورهای تاجیکستان و افغانستان صادر گردید.

 

------------------------------------------

 

معاون دامپزشکی جنوب کرمان خبر داد
انجام 7 هزار آزمایش سرولوژی دام و طیور در جنوب کرمان

معاون فنی اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از 7 هزار آزمایش سرولوژی دام و طیور در آزمایشگاه دامپزشکی جنوب کرمان انجام شده است.
خوبیار مشایخی با اشاره به انجام بیش از 7 هزار آزمایش سرولوژی دام و طیور در آزمایشگاه دامپزشکی جنوب کرمان اظهارداشت: انجام 93مورد آزمایش کنترل کیفی شیر و فرآورده‌های خام دامی و یک‌هزار و 400 مورد آزمایش انگل‌شناسی از دیگر آزمایشات انجام شده در این آزمایشگاه است.
وی با اشاره به نقش مهم گوسفند و بز در انتقال بیماری تب مالت به انسان تصریح کرد: نتایج آزمایشات انجام شده در شناسایی وضعیت این بیماری در جمعیت گوسفند و بز منطقه کمک مؤثری برای کاهش بیماری در جمعیت دامی و به دنبال آن انسانی بوده است.
مشایخی با بیان اینکه طرح بررسی کشتارگاهی آلودگی‌های کرمی در جمعیت گوسفند و بز در حال اجرا است، خاطرنشان کرد: انگل‌های گوارشی به دلیل عوارضی نظیر مرگ،لاغری پیش رونده، کاهش راندمان غذایی و... خسارات اقتصادی بالایی وارد می‌کنند.
وی با اشاره به اهمیت وجود آزمایشگاه مرجع در محل اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: راه‌اندازی آزمایشگاه در سطح شهرستان‌ها می‌تواند به روند شناسایی بیماری‌ها کمک کند.
* کاهش بیماری آبله در جنوب کرمان
معاون فنی دامپزشکی جنوب کرمان با بیان اینکه آبله از مهم‌ترین بیماری‌های ویروسی در دام‌ها است، گفت: تعداد کانون‌های بیماری آبله در جنوب کرمان در 9 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25 درصد کاهش داشته است.
مشایخی با اشاره به اینکه این بیماری ممکن است درگیری تنفسی و گاهی سقط جنین ایجاد کند، تصریح کرد: میزان واگیری بیماری در دام‌های حساس واکسینه نشده 75 درصد و میزان مرگ و میر در دام‌های جوان گله‌های بدون سابقه واکسیناسیون متغیر است.
مشایخی خاطرنشان کرد: پوشش مناسب واکسیناسیون دام‌های حساس و کاهش تردد غیرقانونی دام از عوامل کاهش بیماری آبله در منطقه بوده است.
 
------------------------------------------
 
رئیس شبکه دامپزشکی ریگان خبر داد
2 هزار بازدید از مراکز عرضه فرآورده‌ دام در ریگان
 
 رئیس شبکه دامپزشکی ریگان گفت: از ابتدای سال جاری 2 هزار و 45 مورد بازدید درقالب دو اکیپ نظارتی در ریگان از مراکز عرضه فرآورده خام دامی انجام گرفته است.
حجت‌الله جعفری اظهار داشت: کنترل و نظارت بر فرآورده‌های خام دامی یکی از مهم‌ترین محورهای فعالیتی دامپزشکی است که می‌توان با قاطعیت گفت بخش اعظمی از بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام ریشه در مصرف فرآورده‌های خام دامی آلوده و غیر بهداشتی دارد.
وی افزود: بازرسی بهداشتی فرآورده‌های خام دامی از استحصال تا عرضه به وسیله دامپزشکان نقش مهمی در کنترل بیماری مشترک دارد این نظارت بر فرآورده‌ها حتی قبل از استحصال در قالب رعایت وعملی کردن مدیریت بهداشتی دامداری‌ها واکسیناسیون و شناسایی دام‌های بیمار تکمیل می‌شود.
جعفری تصریح کرد: به هر حال نظارت بر مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی، مراکز بسته‌بندی، بازرسی بهداشتی در کشتارگاه‌ها، بازرسی از ایستگاه‌های جمع‌آوری شیر و کارخانه‌های مواد لبنی و... برای انجام این مهم قابل اهمیت است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین بازرسی‌های نظارتی دامپزشکی کنترل کیفی مواد پروتئینی با منشا حیوانی که شامل گوشت قرمز، گوشت سفید، میگو و ... است که به همین منظور از درخواست می‌شود درهنگام خرید گوشت از سلامت و بهداشتی بودن آن تضمین لازم را حاصل کنند.
رئیس شبکه دامپزشکی ریگان افزود: از ابتدای سال جاری 2 هزار و 45 مورد بازدید درقالب دو اکیپ نظارتی در بخش مرکزی و گنبکی شهرستان از مراکز عرضه فرآورده خام دامی انجام گرفته است.
 
نظر شما
ادامه