حکیم مهر - مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی از تعیین کد رهگیری برای ماهیان پرورشی از ابتدای آذرماه سال جاری خبر داد و گفت: در این این طرح ماهی به صورت شکم خالی و با تاریخ مصرف در بازار عرضه میشود همچنین دست دلالان از بازار کوتاه و قیمتها منطقیتر میشود.
محمد تقی لشگری با اشاره به برنامهریزیهای کد رهگیری از ماهیان پرورشی از سه سال گذشته گفت: اتحادیهها مجری این طرح هستند و تمامی تصمیمات در شورای سیاستگذاری با تشکیل مجمع تشکلهای آبزیان و نماینده سازمان شیلات اتخاذ میشد.
وی با اشاره به این که باید این طرح به صورت پایلوت در شهریورماه انجام میشد گفت: از اوایل آذرماه این طرح اجرایی خواهد شد.
لشگری درباره مراحل اجرای طرح کدگذاری ماهیان پرورشی عنوان کرد: ابتدا باید تمامی مزارع اعم از مجاز و غیر مجاز (بیش از دو هزار مزرعه غیرمجاز در حال فعالیت هستند) را شناسایی کرده و برای آنها کد رهگیری تعریف کنیم تا ضمن رصد فعالیتهای آنها با همکاری سازمان دامپزشکی ماهی شکم پر تن پاک در اختیار مصرفکننده قرار گیرد.
مدیر عامل اتحادیه ماهیان سردآبی درباره تأثیر تعیین کد رهگیری در قیمت محصول اظهار کرد: اگر اهداف و برنامههای این طرح به صورت کامل اجرایی شود چندین حلقه از دلالیهای غیراصولی حذف و باعث میشود تا محصول با یک واسطه به دست مصرفکننده برسد که در این صورت همچون طرح کدگذاری اخیر میگو، تولیدکننده و مصرفکننده منتفع خواهند شد.
وی افزود: پس از شناسایی مزارع باید امکاناتی فراهم شود تا ماهی از مبداء به صورت شکم خالی و در جعبههای یونولیت یخگیری شود و با 14 روز تاریخ مصرف در بازار عرضه شود.
لشگری با انتقاد از عرضه فلهای ماهیان پرورشی در بازار مصرف گفت: برای حصول اطمینان از زمان دقیق ماندگاری یا انقضای این محصولات باید چند محموله در بازار عرضه شود و آن را به آزمایشگاههای معتبر ارائه کنیم.