کد خبر: ۱۰۶۱۶

حکیم مهر - معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از وجود یک‌هزار و 140 گونه جانوری در کشور خبر داد و گفت: از مجموع 42 باغ وحش در کشور به 19 مرکز اخطاریه ارسال شده است تا در مورد انتقال بیماری‌های حیوانات به انسان‌ها دقت داشته باشند.

محمدجواد محمدی‌زاده در همایش ملی روز جهانی هاری که به همت وزارت جهاد کشاورزی، کشور و بهداشت در محل سالن اجتماعات مؤسسه تحقیقاتی سرم‌سازی رازی مستقر در کرج برگزار شد، افزود: سرنوشت انسان وابسته به طبیعت است که باید بتواند با طبیعت ارتباط و تعادل برقرار و از منابع طبیعی موجود استفاده کند.

وی با اشاره به تدابیر دولت برای ادامه حیات منابع طبیعی و حفظ و حراست از این منابع عظیم خاطرنشان کرد: برخی مواقع دست‌اندازی‌های انسان در طبیعت منجر به ایجاد اختلال در روند موجود می‌شود و به منابع طبیعی لطماتی را وارد می‌کند.

عدم تعامل زیستی ناشی از دخالت ناآگاهانه انسان است

این مقام مسئول با اشاره به اینکه منابع طبیعی اساس حیات بشر و طبیعت اساس زندگی است، ادامه داد: در صورت نیاز به تداوم حیات و زندگی باید سازگاری بین انسان و طبیعت به وجود آید.

محمدی‌زاده تصریح کرد: در حال حاضر عدم تعادلی که در حوزه زیستی به وجود آمده، ناشی از درک نادرست و دخالت ناآگاهنه بشر در منابع طبیعی است که این از روحیه افزون‌طلبی و مصرف‌گرایی ناشی می‌شود.

وجود 1140 گونه جانوری و 9500 گونه گیاهی در کشور

وی با اشاره به اینکه طی 30 سال گذشته جهان به سمت صنعتی شدن رفته است، یادآور شد: در واقع انسان برای تأمین غذا و مایحتاج خود از روش‌های نادرست و مخرب در محیط زیست استفاده کرده است.

محمدی‌زاده تأکید کرد: در حال حاضر در کشور ایران یک‌هزار و 140 گونه جانوری و 9 هزار و 500 گونه گیاهی وجود دارد که ایران را دارای موقعیت ارزشمندی کرده است و باید از این منابع به‌خوبی استفاده شود.

جلوگیری از بروز بیماری‌های مهلک در حیات وحش کشور

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به تنوع اکوسیستمی ایران نیز اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به وجود گونه‌های مختلف جانوری در کشور، به‌طور طبیعی بیماری‌هایی نیز وجود دارد که باید علاوه بر حفظ گونه‌های مختلف جانوری، به مبارزه با بیماری‌ها پرداخت.

وی همچنین گفت: در صورتی که خواهان حفظ حیات طبیعی هستیم، باید سیمای طبیعی و تنوع زیستی به‌ویژه حیات وحش در ایران حفظ و عوامل تهدیدکننده برطرف شود چون در صورت عدم توجه به ایران مهم و به واسطه بیماری‌های مهلک مانند هاری و شاربن، شاهد نابودی حیات وحش خواهیم بود.

لزوم حفظ ذخایر سازنده

محمدی‌زاده بر تعامل سازنده در جهت حفظ ذخایر سازنده تأکید کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی کشور، میزان سلامتی و بهداشت آن کشور که باید در این زمینه نیز در کشور ایران شاهد رتبه قابل قبولی باشیم.

وی به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نیز اشاره کرد و ادامه داد: بیماری‌های مختلف مانند آنفولانزای خوکی و هاری ازجمله این موارد است که در کشور مشاهده و از بروز آن جلوگیری شده است.

مدیریت چراگاه‌ها باعث جلوگیری از انتقال بیماری‌ها می‌شود

معاون رئیس جمهور با اشاره به تعامل مثبت و مناسب در مدیریت چراگاه‌ها خاطرنشان کرد: این مهم باعث جلوگیری از انتقال بیماری‌های مختلف می‌شود، بخش عمده بیماری‌ها مربوط به هاری به‌ویژه سگ‌های گله و صاحب‌دار است که باید کنترل شود.

محمدی‌زاده تصریح کرد: در سال جاری طرح مشترک با انستیتو پاستور اجرا می‌شود که طی آن امکان استفاده از واکسن‌های خوراکی هاری در حیات وحش فراهم خواهد شد که در صورت نتیجه بخش بودن آن اقدامات مطلوبی در این بخش انجام خواهد شد.

19 باغ وحش اخطاریه دریافت کردند

وی تأکید کرد: در حال حاضر بیش از 30 گونه حیات وحش در کشور وجود دارد که باید از این واکسن‌های خوراکی مذکور به‌عنوان دارو استفاده شود.

محمدی‌زاده به وجود 42 باغ وحش در کشور اشاره کرد و یادآور شد: بر اساس دستورالعمل در موضوع سلامت و بهداشت وحوش و دام اقدامات لازم برای جلوگیری از بروز و شیوع بیماری‌ها انجام شده و 19 باغ وحش به‌دلیل عدم رعایت استانداردها و بهداشت اخطاریه دریافت کرده‌اند.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه اکثر مخاطبان باغ‌های وحش دانش‌آموزان و نوجوانان هستند و برای کسب علم و دانش به این مکان سفر می‌کنند، در صورت وجود بیماری در باغ وحش، به‌راحتی به افراد انتقال می‌یابد.

 

نظر شما
ادامه