کد خبر: ۱۰۲۰۴

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر خراسان رضوی بزرگترین تولیدکننده محصولات تزریقی در کشور است.

خبرگزاری فارس: خراسان رضوی بزرگترین تولیدکننده محصولات تزریقی در کشور است
دکتر ناصر مرگان ازغدی در جریان بازدید از خبرگزاری فارس در مشهد مقدس اظهار کرد: خراسان رضوی برای نخستین‌بار در کشور توانست 25 تست را بر روی فرآورده‌های دامی به انجام برساند.

وی با اشاره به محصولات تزریقی، ادامه داد: در تولید واکسن موسسه رازی از بزرگترین‌ موسسات محصولات تزریقی در کشور است و برخی از صادرات واکسن به کشورهای اطراف و منطقه از این موسسه انجام می‌گیرد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به واردات و صادرات محصولات دامی، گفت: اداره دامپزشکی موافق واردات محصولات دامی زنده به کشور به دلیل وجود ویروس‌های دامی در اکثر آنها نیست.

مرگان ازغدی در ادامه با تاکید بر اینکه اغلب بیماری‌های دام زنده قابل شناسایی نیستندد، افزود: بهتر است دام زنده وارد کشور نشود و فقط واردات فرآورده‌های دامی به کشور را داشته باشیم.

وی با اشاره به نظارت بهداشتی بر واردات دام زنده خاطرنشان کرد: تمام دام‌های زنده که وارد کشور می‌شوند باید مراحل قرنطینه را یا در کشور مبدا و یا در مرز ایران بگذرانند و بعد اجازه ورود به داخل کشور را پیدا می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی تصریح کرد: فرآورده‌های دامی که به ضرورت نیاز کشور امکان ورود پیدا می‌کنند باید مجوز ملی از سازمان دامپزشکی کشور را داشته باشند.

مرگان ازغدی با اشاره به قاچاق دام افزود: با توجه به بیماری‌هایی که از طریق حیوان به انسان منتقل می‌شود میزان قاچاق دام در سال گذشته کمتر شده است و همچنین حمل‌و نقل‌های غیرقانونی نیز به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اقدامات موثری که در بخش درمان دام‌ها صورت گرفته است، گفت: تمام مراکز توسط سیستم GIS به هم متصل هستند و تمام مشخصات و اقدامات مربوط به درمان دام در این سیستم ثبت می‌شود، همچنین مسئولان بهداشتی دامداران صنعتی به صورت فعال در این بخش فعالیت می‌کنند.

--------------------------------------------

رئیس نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان رضوی گفت: 20 تن فرآورده دامی در ماه رمضان معدوم شدند.
خبرگزاری فارس: معدوم‌سازی 20تن فرآورده دامی در ماه رمضان
دکتر جعفر عطارباشی هم ضمن بازدید از دفتر خبرگزاری فارس خراسان رضوی، اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان برنامه نظارت اداره دامپزشکی خراسان رضوی تشدید شد و با تشدید نظارت این بخش فرآورده‌های دامی، کشتارگاه‌ها،‌مراکز بسته بندی و رستوران‌های سطح استان بازرسی شد.

وی خاطرنشان کرد: در زمان‌هایی که خیل عظیم زائران به مشهد ورود پیدا می‌کنند طرح نظارتی دامپزشکی تشدید می‌شود تا امنیت فرآورده های دامی سطح استان بررسی شود و مشکلی برای زائران مشهدی به وجود نیاید.

عطارباشی افزود: برای طرح تشدید نظارتی اکیپ‌هایی در نظر گرفته می‌شود که به صورت شیفت صبح و شیفت شب فعالیت می‌کردند و خلاء‌‌ها را پر می‌کردند و از ورود فرصت طلب‌هایی که در این زمان‌ها به عرضه فرآورده‌های دامی می پردازند جلوگیری می کنیم.

رئیس نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: در طول ماه رمضان و برای طرح تشدید نظارت اکیپ‌های ثابت و سیار در نظر گرفته شد که به صورت یک نفره و دو نفره فعالیت می‌کردند.

وی بیان کرد: حدود 120 اکیپ نظارتی در ماه رمضان فعالیت کردند و بالغ بر 8 هزار واحد فروش و عرضه فرآورده‌های دامی را مورد بازرسی قرار دادند.

رئیس نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان رضوی گفت: در طول ماه رمضان و در طرح تشدید نظارت‌‌ها 23 هزار نفر ساعت فعالیت کردند.

عطارباشی در ارتباط با واردات فرآورده‌های دامی ادامه داد: هر محصول دامی که وارد کشور می‌شود باید تائیدیه دامپزشکی کشور را داشته باشد بعد از تائیدیه کیفیت آن اجازه ورود به کشور را پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر فرا رسیدن سفرهای حج و ذبح‌های غیرقانونی که مردم در معابر عمومی انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: ذبح دام باید زیر نظر فاکتورهای شرعی و قانونی دامپزشکی باشد و این گونه ذبح‌های خیابانی از نظر قانونی و شرعی مشکل دارد.

------------------------------------------

رئیس اداره دارو، درمان و آزمایشگاه‌های دامپزشکی خراسان رضوی گفت: اعتبارات دامپزشکی با توجه به حجم کاری و محیط‌های نامناسب کاری آن بسیار پایین است.
 خبرگزاری فارس: اعتبارات دامپزشکی با توجه به حجم کاری آن پایین است
دکتر احمد شریعتی نیز ضمن بازدید از دفتر خبرگزاری فارس خراسان رضوی با اشاره به اینکه بیش از 150 میلیون واحد دامی در سطح کشور وجود دارد، اظهار کرد: وظیفه اصلی اداره دامپزشکی در کشور، حفظ و حراست از دام‌ و طیور کشور است که جزو سرمایه ملی کشور محسوب می‌شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه بیش از 7 میلیون دام سبک، 500هزار دام سنگین و بیش از 70 میلیون طیور گوشتی در خراسان رضوی وجود دارد ادامه داد: از 50 میلیون واحد دامی در کشور حدود 15 میلیون آن به خراسان رضوی تعلق دارد که نشان از وظیفه سنگین ادره دامپزشکی استان برای حفظ و حراست از این سرمایه ملی است.

رئیس اداره دارو، درمان و آزمایشگاه‌های دامپزشکی خراسان رضوی گفت: دامپزشکی از جهت ایجاد اشتغال و سرمایه نیز بسیار حائز اهمیت است و در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی در این مسیر قدم برمی‌دارد.

شریعتی در ادامه با تاکید بر این افزایش سطح بهداشت جامعه افزود: یکی دیگر از وظایف اصلی اداره دامپزشکی ارتقاء سطح بهداشت عمومی جامعه و ایجاد امنیت غذایی از طریق کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است و رسالت بزرگی در این ارتباط در مسیر رسیدن به اهداف جامعه دارد.

وی با اشاره به اینکه دامپزشکی در جایگاه خود از اهمیت بالایی در جامعه برخوردار است، خاطرنشان کرد: هر روز شاهد صدها گزارش از مرگ‌و‌میر انسان‌ها بر اثر تصادفات و بیماری‌های مختلف در جامعه هستیم اما با مشاهده 2 گزارش از فوت بر اثر تب کریمه کنگو تمام توجهات به سمت دامپزشکی معطوف شد که این نشان دهنده اهمیت بالای دامپزشکی و وظایف آن در سطح جامعه است.

رئیس شورای نظام دامپزشکی خراسان رضوی بیان کرد: در صورت بروز مشکل در ارتباط با بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان از قبیل تب کریمه کنگو، تب مالت،‌ هاری و دیگر بیماری‌ها پیش آید سطح اول افرادی که در معرض این بیماری قرار می‌گیرند نیروهای دامپزشکی و دامپروران هستند.

شریعتی با اشاره به وظیفه سنگین دامپزشکی تصریح کرد: جامعه دامپزشکی خراسان رضوی دارای نظام منسجمی است و بیش از 2 هزار عضو در استان دارد که در قسمت‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

وی با تاکید بر فعالیت مستقیم بخش خصوصی در اداره دامپزشکی استان ادامه داد: بیشتر فعالیت‌های دامپزشکی در بخش دارو و درمان را بخش خصوصی انجام می‌دهد و در بخش طیور و پیشگیری از بیماری‌های آن 100 درصد فعالیت‌ها با سیاست‌گذاری‌ها و اولویت‌بندی‌هایی که بخش دولتی در ارتباط با بخش خصوصی انجام می‌دهد ،صورت می‌گیرد.

رئیس شورای نظام دامپزشکی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: هر روز بر تعداد فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی افزوده می‌شود و نگرانی نظام دامپزشکی بیشتر از بیکاری آنان، عدم هماهنگی و همخوانی جنسیتی دانشجویان این رشته است و با توجه به اینکه اکثر بانوان نمی‌توانند در محیط کاری این رشته با دامپزشکی همکاری کنند.

شریعتی با تاکید بر اینکه اکثر بیکاران این رشته بانوان هستند، اذعان کرد: زمینه و شرایط مناسب کاری در استان برای بانوان نداریم و در بحث آقایان نیز نیاز جامعه کمتر از میزان فارغ التحصیلان است.

وی تصریح کرد: دامپزشکی خراسان رضوی در بحث واگذاری‌ها و اصل 44 و عبور از تصدی‌ها با موفقیت چشمگیری روبه‌رو است و در زمینه‌های کاری اقدامات خوبی از سوی این سازمان انجام گرفته است.

 

خبر مرتبط :

 
نظر شما
ادامه