کد خبر: ۹۹۸۳

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: تاکنون هیچ مورد از ابتلای دام به بیماری تب کریمه کنگو در استان نداشته‌ایم.

دکتر "احمد کریمی مخصوص" اظهار کرد: با وجود ابتلای دام در استانهای همجوار به تب کریمه کنگو هیچ موردی از ابتلا به این بیماری در دامهای استان گزارش نشده است.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین علت پاک بودن دامهای استان به این بیماری آگاه‌سازی مردم و دامداران است که دامداران اصول و قوانین بهداشتی را رعایت و دامهای مشکوک را از دامهای سالم تفکیک کردند که در نهایت نتیجه آزمایش از دامهای مشکوک منفی شد.

دکتر کریمی مخصوص افزود: مردم نیز به هنگام خریداری گوشت به مهر تاییدیه دامپزشکی توجه کرده و به هنگام پاکسازی گوشت نیز اصول و قوانین بهداشتی را بیشتر از گذشته رعایت کردند که درصد ابتلا به این بیماری را در استان به صفر رسانده است.

وی خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها به صورت گسترده شکل گرفت که صفر بودن درصد ابتلا به تب کریمه کنگو در جمعیت انسانی و دام نیز ناشی از اطلاع‌رسانی به موقع رسانه‌هاست.

دکتر کریمی مخصوص تاکید کرد: شهروندان باید از ذبح دام در منازل شخصی خودداری کنند تا شاهد هیچ مورد از ابتلا به این بیماری نباشیم.

مدیر کل دامپزشکی استان در بخش دیگری ازسخنان خود، گفت: بر اساس آمار موجود در جمعیت انسانی درصد ابتلا به بیماری تب مالت نسبت به گذشته افزایش یافته است.

دکتر کریمی مخصوص یادآورشد: علت اصلی افزایش بیماری تب مالت در جمعیت انسانی ناشی از گرایش مردم به سمت خرید شیر و لبنیات سنتی و غیر پاستوریزه است.

وی افزود: مردم باید از لبنیات و شیر پاستوریزه استفاده کنند در غیر این صورت به هنگام استفاده از شیر سنتی باید یک دقیقه شیر را در حالت جوش قرار دهند و از خرید لبنیات از جمله پنیر و خامه سنتی خودداری کنند.

کریمی مخصوص تاکید کرد: مردم باید از جوشاندن زیاد شیر خودداری کنند چرا که جوشیدن بیش از اندازه شیر، موجب از بین رفتن پروتئینها و مواد مغذی موجود در شیر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تب مالت در دام‌ها بی‌علامت بوده و تنها موجب سقط جنین می‌شود.

 

نظر شما
ادامه