کد خبر: ۹۹۸۱

حکیم مهر - باشگاه خبرنگاران نوشت : مدیرکل دامپزشکی استان خراسان رضوی گفت: تماس مستقیم با هر حیوان و یا پرنده ای احتمال آلودگی و انتقال بیماری را در پی دارد.
دکتر ناصر مرگان ازغدی با اشاره به اهمیت آگاهی از بیماری های انتقالی بین انسان و حیوانات مشترک اظهارکرد: بیش از 50 درصد بیماری های انسان با حیوانات مشترک است که این موضوع اهمیت مقابله با این بیماری ها را نشان می دهد.

وی افزود: موضوع مهم دیگر در این زمینه شناسایی و تشخیص دشوار بیماری ها ، صعب العلاج و حتی غیرقابل درمان بودن آنها است که بر اهمیت موضوع افزوده است مانند کیست هیداتید که درمانی جز جراحی ندارد و یا هاری که در صورت بروز علائم کمتر از یک درصد امکان زنده بودن فرد وجود دارد .

ازغدی دلیل دیگر اهمیت این بیماری ها را ضررهای اقتصادی آن دانست و تصریح کرد: در صورت بروز بیماری در دام ها به دلیل قابل انتقال بودن و یا منجر به مرگ دام شدن، دامدار ضرر زیادی را متقبل می شود همچنین در بعضی کشورها از این عوامل بیماری زا در ساخت جنگ افزارهای میکروبی استفاده می کنند که در خطرناک ترین این جنگ افزارها از پنج بیماری مشترک انسان و دام استفاده شده است که بالطبع تلفات زیادی را در ابعاد مختلف در پی دارد.

وی نگهداری هرگونه حیوانی رادر منزل منع کرد و افزود: نگهداری حیوان بر حسب ضرورت است،‌ بنابراین نگهداری سگ های لوکس خانگی و پرندگان زینتی احتمال انتقال آلودگی ها از حیوان به انسان را بالا می برد که برای کاهش خطر ابتلا باید به طور مرتب تحت مراقبت و واکسیناسیون در کلینیک ها قرار گیرند.

مدیرکل دامپزشکی استان خراسان رضوی به رایگان بودن تمامی خدمات این سازمان اشاره کرد و گفت: واکسیناسیون، ‌سمپاشی اماکن، ‌اقدامات قرنطینه و شناسایی دام های آلوده و اطلاع رسانی، همگی به طور رایگان و بدون دریافت هزینه ای از دامدار و متقاضی صورت می گیرد.

گفتنی است پیش از این مدیرمسئول و مشاور عالی حکیم مهر، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی و نماینده وزیر بهداشت در شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی و تعدادی دیگر از دامپزشکان، به مردم اطمینان داده بودند در صورت انجام مراقبت‏های پیشگیرانه و بهداشتی و عمل به توصیه‎های دامپزشک خطری از نظر انتقال بیماری به انسان آنان را تهدید نمی‎کند.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه