کد خبر: ۹۸۵۰

حکیم مهر - محققان دانشگاه هاروارد موفق به توسعه روش جدیدی برای پیشگیری از ایجاد تجمع‌ باکتریایی بر روی سطوح جامد شدند که می تواند از شکل گیری 99 درصد باکتری‌های مضر جلوگیری کند.

بیوفیلم‌های باکتریال بر روی سطوح مختلف مانند لوله های مسی و فولاد بدنه کشتی ایجاد شده و این پوشش لزج باکتریایی باعث کاهش بهره وری انرژی، آلودگی سیستم آب و بخصوص تجهیزات پزشکی می شود؛ حتی حفره های دندانی نیز در نتیجه تشکیل کلونی های باکتریایی ایجاد می شوند.

محققان یک رویکرد کاملا متفاوت را در برخورد با باکتری اتخاذ کرده و از فناوری توسعه یافته ای موسوم به SLIPS (سطوح متخلخل لغزنده تزریق مایع) استفاده کردند که شامل یک سطح هیبریدی صاف و لغزنده با استفاده از یک لایه نازک مایع است.

در تحقیقات قبلی که سال 2011 در مجله «نیچر» منتشر شده بود، خاصیت دفع کنندگی مایعات با پایه آب و روغن و حتی جلوگیری از یخ زدگی در برابر سرما در سطوح فوق لغزنده نشان داده شده بود.

در روش ابداعی محققان موسسه Wyss دانشگاه هاروارد، سطوح جامد با فیلم مایع بی حرکتی پوشیده و باعث فریب باکتری و مانع از چسبیدن و رشد بیوفیلم باکتریال در منطقه می‌شود.

در این روش یک سطح جامد مناسب باکتری به یک سطح لغزنده مایع تبدیل شد؛ در نتیجه بیوفیلم های باکتریایی توانایی چسبیدن به سطوح را از دست داده و حتی در صورت شکل گیری، تحت شرایط یک جریان ملایم بر روی سطح می لغزیدند.

این فناوری در هر دو محیط استاتیک و تحت جریان یا شرایط طبیعی کارآیی داشته و می‌تواند برای پوشش‌دهی دستگاه‌های کاشتنی پزشکی مورد استفاده قرار بگیرد؛ همچنین سطوح پوشش داده شده با SLIPS‌ می‌تواند با روند رشد باکتری در محیط های با سطح اسیدیته (pH) بالا، نور شدید ماوراء بنفش و درجه شوری زیاد مقابله کند.

نتایج این یافته در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم (PNAS) منتشر شده است.

 

نظر شما
ادامه