کد خبر: ۹۸۳۲

حکیم مهر - فعالان محیط‌ زیست در گزارش جدیدی هشدار دادند: مراکز پرورش و نگهداری از ببرهای ویتنامی که ماسکی قانونی به چهره زده‌اند به احتمال زیاد، کانون قاچاق اعضای بدن این حیوانات کمیاب برای مصارف درمانی سنتی هستند.

این مراکز متشکل از قفس‌های روباز در ابعاد اتاق‌های خوابگا‌ه‌ها و با حصارهای کهنه و رنگ و رو رفته در اطراف آنها که با عنوان «مزارع پرورش ببر ویتنامی» شناخته شده‌اند، ظاهری شبیه به باغ‌وحش دارند اما هرگز درب‌های آنها به روی مردم گشوده نشده و بازدید‌ کننده‌ای نداشته‌اند. این مراکز هرچند تسهیلاتی برای پرورش ببرها دارند اما هرگز برای هیچ یک از حیواناتی که نگهداری می‌کنند، یک برنامه حفاظتی را اجرا نکرده‌اند و یا هیچ‌ کدام از این ببرها را به منظور کمک به ادامه نسل‌شان به باغ‌وحش دیگری نفروخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فعالان محیط‌ زیست مدعی هستند 11 مزرعه پرورش ببر ویتنامی که به شکل قانونی در این کشور به ثبت رسیده‌اند، مظنون به پرورش ببرها برای ارائه در بازار جهانی «تجارت غیرقانونی اعضای بدن حیوانات» هستند.

هر چند این احتمال هنوز ثابت نشده و مسوولان این مراکز به شدت ادعای فوق را تکذیب کرده‌اند، اما کارشناسان حمایت از حیوانات وحشی هنوز اصرار دارند که ببرهای پرورش یافته در این مزارع مخفیانه برای کاربردهای پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که گروه فعال محیط‌ زیست بین‌المللی موسوم به «صندوق جهانی حیات‌وحش» در گزارش جدید خود که هفته اخیر منتشر شد، ویتنام را به عنوان کانون بحران و بدترین کشور به لحاظ «جنایت علیه حیات‌وحش» معرفی کرده است. این یافته حاصل اولین ارزیابی صندوق جهانی حیات‌وحش از وضعیت حفاظت از کرگدن‌ها، ببرها و فیل‌ها در 23 کشور آسیایی و آفریقایی است. این گزارش اساسا روی کشورهایی متمرکز شده که گونه‌های کمیاب و در معرض انقراض در آنها، بدون مراقبت در طبیعت زندگی می‌کنند و یا قربانی تجارت و خرید و فروش غیرقانونی می‌شوند.

کارشناسان صندوق جهانی حیات وحش تاکید دارند: از زمان راه‌اندازی این مزارع ویتنامی تاکنون، هیچ آماری از تولد توله ببرهای جدید یا مرگ و میر ببرها در آنها، منتشر نشده و ابهام در موارد فوق، مسوولان جهانی حفاظت از حیات‌وحش را نگران کرده است.

 

نظر شما
ادامه