کد خبر: ۹۷۱۶

حکیم مهر - مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران تصریح کرد: برای ماه رمضان هیچ‌گونه کمبود شیر نداریم و مشکل گرانی آن به دامداران مرتبط نیست؛ اما مردم دنبال شیر یارانه‌ای نگردند چون نیست اما شیر‌های غیریارانه‌ای در بازار فراوان است و هیچ‌گونه کاهشی ندارد.

سعید سلطانی تصریح کرد: در حال حاضر متوسط فروش هر کیلو شیر خام پایه در هیچ جای کشور به 800 تومان هم نرسیده و کسانی هم که ادعای گرانی شیر خام را دارند و قیمت آن را 800 و 850 تومان اعلام می‌کنند، جایزه چربی و بار میکروبی شیر خام است که سازمان حمایت و وزارت تجارت برای دامداران در نظر گرفته است.

وی افزود: شیر خام پایه براساس 3.2 درصد چربی و بار میکروبی یک میلیون در نظر گرفته می‌شود و هر آنچه چربی آن افزایش و بار میکروبی کاهش یابد، جایزه برای آن در نظر گرفته می‌شود، لذا شیر خام 850 تومانی محصولی با بالاترین میزان چربی و بار میکروبی زیر 100 هزار است که دامدار بابت آن علوفه‌ و کنستانتره تقویتی به دام داده است.

سلطانی اظهار کرد: شیر 830 تومانی درآمدی برای دامدار ندارد، اما کارخانه‌های لبنی با توجه به این‌که بیش از 100 قلم کالا تولید می‌کنند، هزینه‌های خود را در کالاهایی که می‌توانند جبران می‌کنند، لذا کارخانه‌ها هیچ‌گاه متضرر نمی‌شوند، اما دامدار باید 14 قلم کالا را به عنوان خوراک دام تهیه کند تا دو محصول شیر و گوشت روانه بازار کند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران گفت: طی سال‌های گذشته دو میلیون و 500 هزار تن ظرفیت کارخانه‌های لبنی بابت شیر یارانه‌ای خانوار اختصاص می‌یافت که پس از حذف یارانه‌ی شیر این میزان شیر خام به خط تولید شیر خشک انتقال یافت.

وی همچنین از دو برابر شدن صادرات شیر در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد.

 

نظر شما
ادامه