کد خبر: ۹۵۹۸

حکیم مهر - تابناک در یادداشتی با عنوان "پر و بال مرغ را با هم بچینیم" نوشت :

داستان مرغ، دیگر آن قدر تکراری شده که بازگو کردن افزایش بهای آن در ماه‌های اخیر، حوصله همه را سر برده است. کشمکش دولت، اتحادیه‌های مرغداران، فروشندگان، استانداری مجلس و وزارت صنعت و معدن و تجارت بر سر بهای این کالا، شاید دیگر برای مصرف کنندگان عادی شده و اکنون زمان آن است که خود مصرف کنندگان قدم در راه کنترل وضعیت پیش آمده بگذارند.

امروز دیگر رسانه‌ای پیدا نمی‌شود که افزایش بهای مرغ را تبدیل به گزارش و گفت‌وگو و انتقاد و کار‌شناسی نکرده باشد.

بنا بر این گزارش، در یک ماه اخیر و همزمان با اوج‌گیری بهای مرغ در بازار، بازتاب رسانه‌ای این امر به اندازه‌ای بوده که حوصله خوانندگان را سر برده است.

در این میان، وعده‌های عدیده دولت برای کنترل بازار و کاهش قیمت و همراه شدن آنها با وعده به تولید کنندگان برای تهیه نهاده‌های تولید، هیچ دردی را دوا نکرده و بهای مرغ در بازار به ۷۰۰۰ تومان رسیده است.

البته نمی‌خواستیم دیگر در این باره مطلبی بنویسیم تا موجبات تلخی اوقات و خاطر خوانندگان را فراهم کنیم؛ اما امروز سیل اخبار متناقض و متفاوت از تحقق نیافتن وعده مسئولین به اندازه‌ای بود که مجاب شدیم، اندکی از آشفته بازار مرغ را به نظر خوانندگان برسانیم.

آنچه تا کنون مسئولان گفته‌اند و وعده داده‌اند به کنار؛ بگذارید نگاهی به آنچه در رسانه‌ها آمده است، بیندازیم:

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام: اتحادیه سراسری مرغداران در ازای گرفتن کنجاله سویا، تن به امضای تفاهم‌نامه و پخش مرغ با قیمت منطقی در بازار نمی‌دهد... ما به این اتحادیه ۵۰ هزار تن کنجاله سویا به عنوان مباشر داده‌ایم و آنها تقاضای ۵۴ هزار تن دیگر داده‌اند و پولش را هم واریز کردند، ولی هیچ تفاهم‌نامه‌ای با وزارت صنعت برای عرضه مرغ با قیمت منطقی نمی‌بندند.

معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی استانداری تهران: گرانی نیست، بلکه گران فروشی است! حقیقت این است که گران شدن مرغ، دست ما نیست! میزان مصرف مرغ در تهران روزانه ۱۲۰۰ تن است، در حالی که تهران تنها توان تولید و عرضه ۲۵۰ تن مرغ را دارد... اگر مرغ مورد نیاز تهران در خود تهران تأمین می‌شد، قیمت‌‌ همان ۵۲۰۰ تومان بود... به زودی مرغ‌های وارداتی وارد کشور شده که سهم تهران بیشتر از سایر استان‌ها تعیین شده است. این را هم باید گفت که مردم برای ماه مبارک رمضان نگران نباشند، چون مرغ ذخیره داریم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: ریشه گرانی گوشت و مرغ سودجویی واسطه‌هاست که باید این مسأله از سوی دولت به طور جدی پیگیری شود... زمانی که گوشت مرغ گران می‌شود، سوءمدیریت دولت محرز است و دلیل آن، واردات دیرهنگام‌ دان مرغ است... تا زمانی که مدل و الگوی مدونی برای زنجیره تولید تا مصرف محصولاتی مانند گوشت مرغ تعریف نشود، نمی‌توان هیچ کنترلی بر بازار آن انجام داد، به گونه‌ای که هر روز لجام گسیختگی قیمت‌ها بیشتر خواهد شد.

این تنها بخشی از سخنان و گفته‌هایی است که از چند ماه پیش در خصوص گرانی گوشت و مرغ عنوان شد. شکایت تولید کنندگان از تهیه نشدن نهاده‌ها و عدم دسترسی به آن‌ها به رغم پرداخت وجه، وعده‌های مسئولین وزارت صنعت و معدن و تجارت برای کنترل قیمت از طریق توزیع نهاده‌ها، وعده مسئولین دولتی برای کنترل بازار و انتقادات از کنترل دستوری دولت و بسیاری دیگر از این مسائل را فراموش کنید و اصلا به آن‌ها فکر نکنید.

در این مدت به اندازه‌ای انتقاد و راهکار و کار‌شناسی برای کنترل بازار و کاهش قیمت عنوان شده که می‌توان از همه آنها جزوه‌ای قطور تهیه کرد. خواندن این جزوه البته به هیچ کس پیشنهاد نمی‌شود، زیرا جز سردرگمی در سلسله مراتب وعده‌ها و انتقادات و دیگر متهم سازی‌ها چیزی نصیب خواننده نخواهد شد!

گرانی مرغ ادامه دارد و گویا ادامه خواهد داشت. در این میان و در غیاب کار اساسی و ریشه‌ای برای کنترل این وضعیت، تنها پیشنهادی که می‌توان کرد، خطاب به مصرف کنندگان است؛ در واقع، بازگشت به اصول اولیه اقتصادی؛ اینجا مرحله‌ای است که مصرف کننده باید با خودداری از هجوم برای خرید مرغ و کاهش مصرف این کالا، تقاضا برای مرغ را کاهش دهد تا در ‌پایان، این کمبود عرضه و افزایش قیمت، تا اندازه‌‌ای کنترل شود. بخشی از افزایش قیمت البته ناشی از افزایش بهای عوامل تولید است که از دست مصرف کنندگان بیرون است، ولی بخشی از آن را که مستقیم با مصرف در ارتباط است، می‌توان با کمی دوراندیشی و خرد جمعی کنترل کرد.

فرصت به اندازه کافی در اختیار مسئولین گذارده شده تا این وضعیت آشفته را کنترل کنند. صعود بهای مرغ به ۷۰۰۰ تومان و در عین حال توضیح ندادن شفاف درباره این افزایش قیمت، شاهدی بر ناتوانی مسئولین در این زمینه است. در نتیجه گام بعدی، دخالت مستقیم مصرف کننده برای مدیریت این وضعیت است.

نظر شما
ادامه