کد خبر: ۹۵۳۴
تعداد نظرات: ۶ نظر

حکیم مهر - یک متخصص بیماری‌های داخلی، شست و شوی سبزیجات با نمک و یا مایع ظرفشویی را بدترین کار ممکن در هنگام شست و شو، ذکر و خاطرنشان کرد: این کار غلطی است که در جامعه رایج شده، چرا که استفاده از این مواد برای شست و شوی سبزیجات بی فایده است.
دکتر همایون بشیری خاطرنشان کرد: باید از سبزیجاتی استفاده کرد که با آبهای آلوده آبیاری نشده‌اند و در نهایت با شست و شوی آن ها با مواد ضدعفونی کننده و یا پرکلرین، میکروب زدایی کرد تا سلامت آن‌ها تامین شود.

وی با بیان این‌که برای جلوگیری از ابتلای به حصبه، باید بهداشت فردی و اجتماعی رعایت شود، گفت: یکی از بیماری‌های شایع فصل تابستان، بیماری حصبه یا تیفوئید است. این بیماری یک بیماری حاد باکتریال است که عامل آن باکتری به نام سالمونلاتیفی است؛ با خوردن آب آلوده به مدفوع یا ادرار انسان، این باکتری به بدن انسان منتقل می‌شود.

بشیری ادامه داد: زمانی که این میکروب از بدن بیمار خارج شود می‌تواند توسط دست‌هایی که بعد از دستشویی رفتن خوب شسته نشده‌اند و با آب و غذای دیگر افراد سر و کار دارد، انتقال یابد.

وی افزود: میوه و سبزیجات خام که کاملاً تمیز و ضد عفونی نشده است نیز از راه‌های سرایت بیماری است. آبیاری سبزیجات با فاضلاب و یا دفع نامطمئن فاضلاب و سرایت آن به آب آشامیدنی از دیگر راه‌های انتقال میکروب این بیماری است.

بشیری با اشاره به علایم بروز بیماری حصبه یا تیفوئید در فرد، گفت: بهترین علامت این بیماری، تب طولانی مقاوم به درمان است، اما با شروع علائم، شخص احساس ناخوشی، خواب آلودگی، درد شکم و تب دارد.

 وی افزود: ممکن است در بالغین شروع علائم با یبوست و در اطفال شروع علائم با اسهال خفیف و درد شکمی همراه باشد و اگر بیماری طول بکشد شخص اشتهای خود را از دست داده و در نتیجه لاغری و کاهش وزن را در او مشاهده خواهیم کرد.

این متخصص بیماری‌های داخلی، آموزش بهداشت و شستن صحیح دست‌ها، پختن کامل موادغذایی، شناسایی افراد ناقل و برقراری محدودیت شغلی و درمان آنها را مهمترین اقدامات بهداشتی و پیشگیری در مورد این بیماری دانست.

گفتنی است این اظهارات در حالی منتشر شده که استفاده از موادی مانند ظرفشویی در مرحله دوم از مراحل چهارگانه شستشوی سبزیجات سبب لیز شدن سطح سبزیجات و جداشدن تخم انگل می شود.

 

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
-
|
۰۶:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
0
0
مطمئنا از پزشکی که نهایتا یک یا دو واحد انگل شناسی خوانده بیش از این انتظاری نیست!!!!!!!!!
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
0
0
لطفا تیتر خبر را اصلاح بفرمایید:
یک پزشک ناآگاه به دستورکارها و بخشنامه های وزارت بهداشت گفت:..........
به احتمال بسیار زیاد ایشان بخشنامه های وزارت بهداشت را ندیده اند. ضمنا خبرنگاری هم که در مورد شستشوی سبزی با متخصص داخلی مصاحبه می کند، کار اشتباهی انجام می دهد. به جز ایران جای دیگری را هم سراغ دارید که متخصص داخلی در مورد شستشوی سبزی نظر دهد؟؟!! این موضوع یک مساله بهداشتی است و مطمئنا در صلاحیت ایشان برای ابراز نظر نمی باشد. شستشوی چهار مرحله ای که مرحله دوم آن انگل زدایی با مایعات ظرفشویی(2 تا 5 قطره در یک لیتر آب) است، بخشنامه صریح وزارت بهداشت می باشد.
ناشناس
|
-
|
۰۷:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۴
0
0
اظهارات ايشان علمي نيست. يك استاد انگل شناسي
ناشناس
|
-
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۴
0
0
در این مملکت هرکس هرچه دلش خواهد گوید، خوب بگوید، آنقدر بگوید تا بگویند هرکس هرچه دلش خواست بگوید. خواه آشپزخانه ای، خواه فرهنگی و یا بهداشتی. آقای دکتر دباغ، ریس فدراسیون والیبال را میگذارند کشتی. افسر پلیس راهنمایی را میگذارند رییس فوتبال آنهم دسته برتر حتما برای اینکه جلوی تخلفات رانندگی اشان را بگیرد. حالا یک پزشک که سهل و جزو گروه بیولوزیستهاست دیگه. ..................
ناشناس
|
-
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
0
0
باید عرض کنم صحبت های ایشون هیچ اساس علمی ای رو ندارن.
اینجانب فارغ التحصیل رشته بهداشت عمومی از دانشگاه شهید بهشتی هستم
طبق بخشنامه هایی که خصوصاً در فصل تابستان از سطح وزارتخانه به دست عموم میرسد یکی از مراحل اصلی ذکر شده در ضدعفونی سبزیجات استفاده از مایع ظرف شویی می باشد.
از طرفی
یادی میکنم از استاد ارجمندم جناب آقای دکتر حاتمی.متخصص بیماری های عفونی
و تاکید مدامشون بر ضدعفونی سبزی ها با مابع ظرف شویی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
0
0
توی این اشفته بازار معلوم نیست کی درست میگه ما چیکار کنیم
نظر شما
ادامه