کد خبر: ۹۵۲۰

حکیم مهر - اتحادیه مرغداران گوشتی کشور روز گذشته به ارائه‌ی جزییات و چگونگی توزیع 50 هزار تن کنجاله سویا پرداخت.

حسین مقدم‌نیا ـ رییس اتحادیه مرغداران گوشتی ـ در این نشست گفت: صنعت طیور گوشتی ایران با داشتن 17 هزار و 500 واحد مرغداری در سراسر کشور و تولید سالیانه‌ بیش از 1.7 میلیون تن گوشت مرغ، جایگاه هفتم تولید مرغ را برای کشور رقم زده است و این درحالی است که از 600 هزار تن کنجاله وارداتی فقط 50 هزار تن به این اتحادیه اختصاص داده شده است.

وی افزود: نیاز سالیانه ما به دو ماده‌ اصلی ذرت و کنجاله سویا به میزان پنج میلیون تن است که بخشی از این مقدار در داخل تولید شده و بخش عظیم آن از طریق واردات تامین می‌شود.

مقدم‌نیا ادامه داد: کالاهایی که توسط سایر بخش‌ها وارد می‌شود، از نعمت ارز مرجع بهره‌مند بوده و سود آن نصیب وارد‌کنندگان می‌شود که هیچ ارتباطی با اتحادیه ندارد.

رییس اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور افزود: طبق قرار‌دادی که با شرکت پیشتیبانی امور دام داشتیم، قرار بود شرکت آوا تجارت صبا حدود 50 هزار تن کنجاله سویا را با قیمت 830 تومان از محل بندر امام به آدرس‌های اعلام شده از سوی اتحادیه‌ی مزبور ظرف 20 روز ارسال کند که متاسفانه این 20 روز تا 2.5 ماه به‌طور انجامید.

وی هم‌چنین گفت: چرا متولیان امور به موقع نهاده‌های مورد نیاز را در کشور تامین نمی‌کنند تا فرآیند تولید دچار تنش نشود و برخی از روزنامه‌ها ندانسته و بدون استعلام از اتحادیه و بدون در نظر گرفتن الزامات سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه‌ی ایرانی، به انتشار مطالبی پرداخته‌اند که هم بر حیثیت اعضای هیات مدیره اتحادیه خدشه وارد کرده و هم به تولید داخلی ضربه وارد کرده‌اند.

مقدم‌نیا ادامه داد: دست‌هایی در پشت پرده است که سعی دارد با این‌گونه اتهامات به تولید داخلی ضربه بزند تا شرایط را برای واردات مرغ فراهم کند که این امر به نوبه‌ی خود ضربه‌ی مهلکی را به بدنه تولید ملی وارد می‌سازد.

وی افزود: طی اتهاماتی که به اتحادیه وارد شده تصور بر این بوده است که اتحادیه مذکور برای تهیه کنجاله‌ی سویا از دولت یارانه گرفته و بخشی از این نهاده‌ها را به مرغداری‌ها فرستاده و بخش دیگر را در بازار آزاد به فروش رسانده است و این در حالی است که خوشبختانه سیستمی که ما در آن فعالیت می‌کنیم از تمهیداتی برخوردار است که اجازه‌ی هیچ‌گونه از این اقدامات را به اعضا نمی‌دهد و کنجاله‌‌ی تهیه‌شده به هیچ عنوان یارانه‌ای نبوده است.

وی ادامه داد: سوالی که برای من مطرح است این است که از 600 هزار تن کنجاله سویای وارداتی که 50 هزار تن از آن به این اتحادیه تخصیص یافته، مابقی را چه کسی؟ درکجا؟ و با چه قیمتی؟ توزیع کرده است؟

در ادامه‌ی این نشست، ساسان سروری ـ نایب رییس اتحادیه سراسری مرغداران ـ نیز در پاسخ به پرسش‌های مطرح‌شده از سوی خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال این وجود دارد که برخی از مرغداران اقدام به فروش این نهاده‌ها به صورت آزاد کرده باشند؟ گفت: اگر شرکت آواتجارت صبا در مدت زمان مقرر که 20 روز بوده است، کالای درخواستی را ارسال کرده بود، بله این احتمالات وجود داشت، اما از آنجا که در صنعت مرغداری به واسطه‌ی واکسیناسیونی که بر روی طیور صورت می‌گیرد و اثرات آن تا 33 روز ادامه دارد و تا 40 روز مرغ‌های مورد نظر به فروش می‌رسند. احتمال این اقدام منتفی است و از سوی دیگر توزیع این کنجاله‌ها بدون حواله بوده و فروش آن نیز براساس سهمیه نبوده تاکسی بتواند سهمش را به دیگری بفروشد.

سروری هم‌چنان ادامه داد: از آنجاکه این نهاده‌ها با کامیون‌های حامل مستقیما به انبار‌های مرغداری‌ها حمل شده است، به لحاظ اصول بهداشتی امکان انتقال آن از انباری به انبار دیگر نیست.

زمانی که در این نشست حضور داشت، گفت: در حال حاضر قسمت دوم توزیع کنجاله‌های سویا که قرار بود اردیبهشت‌ ما توزیع شود، در بین کشتارگاه‌ها در حال توزیع است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان این وجود داشته که کشتارگاه‌ها اقدام به فروش کنجاله‌ها در بازار آزاد کرده باشند؟ اظهار بی‌اطلاعی کرد.

سروری در پایان این نشست افزود: اگر در حال حاضر بخواهیم با توجه به شرایط موجود به تنظیم بازار پرداخته و قیمت‌ها را یکدست کنیم، باید روزانه 10 هزار تن کنجاله و حدود 15 هزار تن دان به این صنعت تزریق شود.

 

نظر شما
ادامه