کد خبر: ۹۴۹۸

حکیم مهر - معاون مدیر کل دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی گفت: توسعه کشت توام موجب ارتقای درآمد کشاورزان و افزایش تولید طیور بومی در استان‌ها می‌شود.

مجید غلامی با اشاره به اینکه گیلان از جمله استانهایی است که مردم آن در پرورش طیور بومی فعالیت خوبی دارند و در حال حاضر 12درصد طیور بومی کشور از آن گیلان است.

وی با اشاره به اینکه این استان از جمله استان‌های برتر در پرورش بوقلمون در کشور است، افزود: یکی از بزرگترین مراکز پرورش بوقلمون کشور در سیاهکل وجود دارد و کارخانه جوجه کشی بوقلمون در شهرستان لاهیجان که اخیرا افتتاح شده است، فعالیت خوبی در سطح کشور دارد.

غلامی با اشاره به اقدام مطلوب کشت توام برنج با ماهی و اردک، خاطر نشان کرد:توسعه این امر موجب ارتقای درآمد کشاورزان و افزایش تولید طیور بومی در استان گیلان می شود.

وی ادامه داد: با حضور اردک در مزارع برنج از مصرف بی‌رویه سم و کود در شالیزارها کاسته می شود و گردش اردک در شالیزار مانند چمن زن در پنجه زنی مراحل رشد برنج عمل می کند.

معاون مدیر کل دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی با بیان این مطلب که تقریبا همه طیور بومی کشور عاری از هرگونه آنتی بیوتیک هستند، گفت: در کشور برای تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک نیز اقدامات مطلوبی صورت گرفته است و گیلان استان برتر کشور در تولید مرغ سبز است.

وی افزود: از حدود 18هزار واحد تولید مرغ در کشور، در 43 واحد، مرغ بدون آنتی بیوتیک تولید می‌شود که گیلان با داشتن 12 واحد تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک و تولید سالانه 3 هزار و600 تن مرغ سبز مقام اول تولید این محصول سالم و بهداشتی را در کشور دارد. خراسان و اصفهان پس از گیلان در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.

مجید غلامی با اشاره به اینکه این استان به علت داشتن آب و هوایی معتدل، جایگاه مناسبی برای پرورش طیور به ویژه مرغ بدون آنتی بیوتیک است، تصریح کرد: آب وهوای مرطوب و معتدل گیلان باعث می شود تا سرعت انتقال ویروسهای بیماری زای طیور کمتر از استانهای گرم و خشک باشد.

وی افزود : ویروسها و ذرات آلوده به آن در گیلان با جذب رطوبت هوا سنگین‌تر شده و انتقال آن از جایی به جای دیگر سخت‌ترمی‌شود ضمن اینکه بارندگی‌های فراوان در گیلان سبب شسته شدن و از بین رفتن ذرات آلوده و پاکیزگی هوا نیز می شود.

 

نظر شما
ادامه