کد خبر: ۹۴۸۷

حکیم مهر - بعد از هدفمندشدن یارا‌نه‌ها یکی از برنامه‌هایی که از سوی وزارت جهاد کشاورزی در بخش دام و طیور در رابطه با امنیت غذایی و خودکفایی در تولید مواد غذایی دنبال شد و دولت نیز اعتبارات خوبی برای آن در نظر گرفت، اصلاح ساختار واحدهای تولید مرغداری‌ و گا‌وداری در جهت کاهش مصرف سوخت و انرژی و در نتیجه افزایش بهره‌وری است.

سعادت‌الله عباسی - معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی - در نشست خبری، با اشاره به بازدید‌ خود از واحدهای تولیدات محصولات کشاورزی و دامی استان، عنوان‌کرد: کارخانه سیلاژ علوفه دزفول با ظرفیت بسیار خوب، در خوزستان ایجاد شده و می‌تواند در بسته‌بندی و فرآوری ذرت نقش به‌سزایی در افزایش کیفیت علوفه دامی استان داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به بازدید از واحد تولید و اصلاح‌نژاد گاومیش و بررسی مشکلات و کمبودهای این واحدها، افزود: برنامه‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی افزایش تولید و اقتصادی کردن آن است که از سوی این وزارتخانه دنبال و در مجلس نیز مطرح شد؛ به این معنا که در تولیدات بخش کشاورزی به خصوص در بخش دام و طیور به‌دنبال افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید هستیم.

معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تصریح‌ کرد: تاکنون از تعداد 24 هزار واحدهای تولید مرغداری در کشور، 17 هزار واحد نیاز به اصلاح ساختار داشته‌اند و مقرر شد در 3 سال اخیر کل این واحدها تجهیز شوند؛ به‌طوری که در سال اول بیش از 4 هزار واحد به دو روش پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه و اعتبارات بلاعوض 35 درصدی تجهیز شدند و در نتیجه بعد از اصلاح ساختار، توانستیم 30 تا 50 درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی و بیش از 50 درصد افزایش بهره‌وری را کسب کنیم.

عباسی ادامه‌داد: قبل از اصلاح ساختار، تلفات واحدهای تولید مرغ 10 درصد بود و بعد از آن به زیر 2 درصد رسید؛ به‌طوری که در بعضی واحدها تلفات به زیر صفر رسید. همچنین کیفت گوشت مرغ تولیدی افزایش یافت، زیرا سیستم گرمایشی و سرمایشی به میزان نیاز تامین و در نتیجه مرغ سالم و با کیفیت تولید ‌شد.

وی اظهارکرد: با توجه به این‌که امسال در سال دوم برنامه اصلاح ساختار واحدهای مرغداری هستیم، پیش‌بینی می‌شود بتوانیم 5 هزار واحد را تجهیز و ساختار کل واحدهای مرغداری را اصلاح کنیم.

معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی یادآورشد: در ارتباط با واحدهای گاومیش‌داری اصلاح سیستم‌های شیردوش، آب‌گرم و مواد غذایی انجام و موجب کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری شده است.

عباسی افزود: برنامه دیگری که از ابتدای امسال از سوی رییس‌جمهور در بخش کشاورزی و به صورت جدی پیگیری می‌شود، طرح توسعه کشاورزی مهر است که در راستای اهداف برنامه‌ پنجم توسعه است. به‌طوری که دولت تصمیم گرفت تحولی در بخش کشاورزی ایجاد کند و تسهیلات مناسب کم بهره را در اختیار استان‌ها قرار دهد.

وی بیان‌کرد: از جمله برنامه‌هایی که از سوی معاونت امور دام در طرح توسعه کشاورزی مهر دنبال می‌شود، تکمیل مجتمع‌های نیمه‌فعال به تناسب مزیتی که در استان‌ها دارد، است.

معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ادامه‌داد: گرایش به سمت فعالیت‌هایی که موجب افزایش تولید و ایجاد اشتغال جدید می‌شود، از اهداف اصلی و اولویت‌های طرح توسعه کشاورزی مهر است. یکی‌دیگر از طرح‌هایی که در ستاد اجرایی کشوری این طرح دنبال می‌شود، این است که طرح‌‌ها با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های هر استان تصویب می‌شود.

عباسی اظهارکرد: تلاش ما در این وزارت‌خانه حمایت از تولیدکنندگان در کنار توسعه واحدهای صنعتی و ساماندهی واحدهای خرد روستایی است که علاوه بر تامین نیاز کشور، مازاد تولید را نیز صادر کنیم.

وی افزود: تلقیح مصنوعی گاومیش، پرداخت تسهیلات، افزایش بهره‌وری در واحدهای تولیدی از طریق آموزش و ترویج افزایش کیفیت علوفه مصرفی از جمله برنامه‌ریزی‌های که در جهت اصلاح‌نژاد گاومیش و افزایش ظرفیت‌های تولیدی در حال اجرا است.

عباسی ادامه‌داد: با توجه به این‌که هزینه‌های تلقیح مصنوعی زیاد است و گاومیش‌داران به دلیل گران بودن از آن استقبال نمی‌کنند، قرار است 50 درصد هزینه تلقیح مصنوعی در اختیار گاومیش‌داران قرار گیرد که در نتیجه موجب تولید بیشتر دام و افزایش ظرفیت‌های تولید گوشت و شیرخام می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در پایان با اشاره به گران بودن قیمت گوشت و گاومیش زنده در کشور همسایه عراق، یادآورشد: برخی دامداران به این علت تمایل به فروش دام خود در این کشور دارند در حالی در داخل کشور با کمبود گوشت مواجه هستیم؛ به همین منظور برای حل این مشکل پیش‌بینی شده سرمایه در گردش واحدها برای خرید علوفه و دیگر نهاده‌ها، در اختیار گاومیش‌داران قرار گیرد.

 

نظر شما
ادامه