کد خبر: ۹۴۸۰

حکیم مهر - با وجود تخصیص اعتبار در قالب بسته حمایتی میگو و مصوب شدن آن از سوی هیئت دولت تاکنون این تسهیلات از سوی بانک در اختیار پرورش‌دهندگان میگو قرار نگرفته است.

مدیرعامل صندوق توسعه آبزیان با اعلام این مطلب گفت: 100 میلیارد تومان اعتبار در قالب بسته‌های حمایتی میگو برای بخشودگی سود و جرایم پرورش‌دهندگان میگو با وجود مصوب شدن آن از سوی دولت و شروع آن از استان‌های بوشهر و هرمزگان و ابلاغ آن از سوی بانک مرکزی تاکنون وجهی از سوی بانک‌های عامل در اختیار تولیدکنندگان قرار نگرفت.

بهروز کاکاوند کلید اصلی رونق صنعت میگو را تأمین سرمایه نقدی مورد نیاز پرورش‌دهندگان برای تولید برشمرد و افزود: یکی از اهداف اجرای این بسته، توسعه بازار میگو و افزایش مصرف داخلی این محصول است که اگر تسهیلات این بسته در اختیار تولیدکنندگان این بخش قرار نگیرد، تولید مطلوب میگو ادامه پیدا نکرده و از رونق این صنعت در کشور کاسته خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته بروز حوادثی همچون بیماری لکه سفید (White Spot) و طوفان گونو باعث خسارات بسیار سنگینی در مزارع پرورش میگو شد که با وجود اقداماتی از سوی دولت برای جبران این خسارات افرادی که سرمایه‌های هنگفتی را برای تولید در این بخش به کار گرفته بودند، به‌دلیل مقروض بودن به سیستم بانکی به تولید ادامه ندادند و سایت‌های تولیدی آنها غیرفعال شد که با اجرای این بسته تولید دوباره در این بخش شکوفا و امنیت شغلی در بازار ایجاد می‌شود.

کاکاوند ادامه داد: قیمت صادرات میگو با توجه به قیمت دلار در حال حاضر امیدوارکننده است و میگوی ایران 90 درصد به کشور امارات صادر شده و در آنجا فرآوری و به کشورهایی مثل اسپانیا صادر می‌شود.

وی با اعلام اینکه نهاده‌های تولیدی مانند خوراک مصرفی مزارع تولید میگو گران شده، تصریح کرد: اگر همچون صنعت تولید مرغ که مرغ توسط دولت خریداری شده و در مقابل نهاده در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد، برای این بخش نیز این مهم اتفاق بیفتد، تولیدکنندگان حتی بدون اختصاص یارانه تولید به کار خود ادامه می‌دهند.

وی موقعیت ایران را از نظر صادرات آبزیان مطلوب ارزیابی کرد و ادامه داد: حضور مستمر در بازارهای جهانی مستلزم حمایت‌های دولتی، رعایت استانداردهای جهانی و صدور به‌موقع گواهی‌های بهداشتی از سوی سازمان دامپزشکی و همچنین هماهنگی این سازمان با قوانین بین‌المللی است.

تولید خاویار پرورشی در دستور کار بخش خصوصی قرار گرفت

مدیرعامل صندوق توسعه صادرات آبزیان با بیان اینکه همه‌ساله میزان صادرات خاویار ایران به‌دلیل کاهش ذخایر ماهیان خاویاری کاهش می‌یابد، یادآور شد: تولید خاویار پرورش در دستور کار بخش خصوصی است که اگر بخش‌هایی از دولت مانع‌تراشی‌های خود را کنار بگذارند، صندوق توسعه صادرات آبزیان به عنوان متولی بخش خصوصی رکود صنعت خاویار را با توسعه واحدهای پرورشی غیرفعال و اجرای پروژه‌های پرورش ماهیان خاویاری می‌شکند.

کاکاوند بروز کردن تأسیسات و تجهیزات واحدهای پرورشی مانند دستگاه تغییر جنسیت و انتقال نژادهای مختلف برای تخم‌ریزی از کشورهایی مانند روسیه و فرآوری این نوع ماهی مانند پوست این آبزی که در اروپا بازار خوبی دارد را برای ساماندهی خاویار پروشی ایران و حفظ برند خاویار ایرانی مهم برشمرد.

وی در پایان تعامل بیشتر بین اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزی‌پروری با دولت را به نفع صادرات محصولات آبزی‌پروری کشور مورد تأکید قرار داد.

گفتنی است، ایران در زمینه بازار فروش خاویار پرورشی مشکلی نداشته و حتی گوشت این نوع ماهی هم به کشورهایی همچون امارات و ارمنستان در حال صادرات است.

 

نظر شما
ادامه