کد خبر: ۹۴۵۸

حکیم مهر - پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی موجب می‌شود آب خروجی از استخر، غنی شده و املاح مورد نیاز گیاه را به صورت محلول از طریق آوندها به گیاه برساند، نتیجه این اقدام، افزایش تولید محصولات کشاورزی با کیفیت بهتر خواهد بود. از سوی دیگر پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب، میزان مصرف کود شیمیایی را تا حدودی کاهش می دهد که از نظر زیست محیطی نکته‌ای قابل توجه است.

غلامحسن سالاری، معاون اداره کل شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی معتقد است: آشنا نبودن کشاورزان با فن پرورش ماهی و دسترسی نداشتن به کارشناس فن از مهم ترین چالش‌های موجود در این بخش است.

وی بیان کرد: بیان این موارد، اهمیت ترویج فرهنگ آبزی پروری را در میان افرادی که در این زمینه فعالیت دارند نشان می‌دهد.

سالاری، باور نادرست کشاورزانی که اقدام به اجرای سیستم‌های قطره‌ای و بارانی در اراضی خود کرده‌اند را از دیگر چالش‌های این بخش ذکر کرد و افزود: این گروه از کشاورزان تصور می‌کنند که پرورش ماهی برای سیستم آبیاری نوین مشکل ایجاد می‌کند.

سالاری تاکید کرد: پرورش ماهی هیچ تاثیر منفی در سیستم آبیاری قطره‌ای و بارانی ندارد و فقط نیاز به شستشوی فیلترها را بیشتر می‌کند.البته در صنعت نوین شیلات، فیلترهایی با توانایی بیشتر در حذف مواد نسبت به فیلترهای آبیاری تحت فشار وجود دارد که با نصب آنها، این نگرانی رفع می‌شود.

سالاری از دیگر چالش‌های این بخش را به هماهنگ کردن زمان پرورش ماهی با نظام آبیاری کشاورزی برشمرد و گفت: برای رفع نگرانی در این زمینه باید در زمان آغاز فصل کشاورزی و روشن شدن چاه برای آبیاری مزرعه اقدام به رها سازی بچه ماهی کرد.

وی افزود: وزن رهاسازی باید به گونه‌ای تنظیم شود که قبل از آغاز دوره خاموشی چاه، ماهی به وزن بازارپسندی رسیده و صید شود.

سالاری گفت: این مشکلات از طریق اداره‌های مربوطه، پیگیری و در جلسات مطرح شده است؛ امید می‌رود که این اقدامات به نتیجه برسد.

وی گفت: شستشو و تمیز کردن کامل استخر قبل از رهاسازی ماهی، نصب توری در محل ورودی و خروجی استخر، تنظیم ارتفاع آب استخر(بالا آوردن خروجی استخر) در حدود 50 تا 70 سانتی متر و فنس کشی پیرامون استخر به منظور رعایت مسائل بهداشتی و امنیت تولید از جمله اقدامات برای ماهی دار کردن استخرهای ذخیره آب است.

وی از مزایای اقتصادی پرورش ماهی به افزایش بهره وری منابع آبی، تولید گوشت ماهی به عنوان غذای سلامتی، ایجاد اشتغال، کمک به اقتصاد خانوار و کشور، بهبود تولیدات زراعی و باغی از طریق غنی شدن آب کشاورزی اشاره کرد.

معاون اداره کل شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با اشار به گونه‌های مورد نظر برای پرورش ماهی، گفت: به تناسب دما و شوری آب و اقلیم منطقه، گونه‌های متنوعی برای پرورش ماهی وجود دارد. برای آب‌های گرم و شیرین با دمای بالای 20 درجه سانتی گراد، دو گونه از ماهیان گرمابی به نام کپور و آمور را می توان پرورش داد.

سالاری ادامه داد: در آب‌های خنک با دمای بالای 12 تا 18 درجه سانتی گراد نیز، پرورش ماهی قزل آلا میسر است. طول دوره پرورش ماهی قزل آلا، 6 تا هشت ماه و بیشتر است. همچنین متوسط وزن در زمان برداشت قزل آلا 350 تا 400 گرم و ماهی کپور 800 تا 1000 گرم است.

معاون اداره کل شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: در خراسان شمالی 51 واحد پرورش ماهی سردآبی و 12 واحد گرمابی فعالیت دارند و در سال گذشته 2.5 میلیون قطعه بچه ماهی( 755 تن ماهی سرد آبی و 112 تن ماهی گرمآبی) در خراسان شمالی تولید شده است.

نظر شما
ادامه