کد خبر: ۹۳۴۷

حکیم مهر - معاون پژوهشی موسسه تحقیقات شیلات ایران از تولید داروی گیاهی از گیاه آویشن شیرازی و واگذاری دانش فنی آن جهت تولید انبوه به یک شرکت دانش بنیان خبر داد.

دکتر مصطفی شریف روحانی با بیان اینکه توسعه کاربرد داروهای گیاهی و گیاهان دارویی جزو اولویت‌های فناوری کشور محسوب می‌شود، گفت: در این راستا موسسه تحقیقات شیلات ایران فعالیت‌های زیادی در این حوزه انجام داده است که از جمله آنها می‌توان به کاربرد اسانس آویشن شیرازی اشاره کرد.

وی افزود: محققان موسسه به فرمولاسیون اسانس دست یافتند که با قابلیت انحلال بالا قابل استفاده در آب است تا بتواند اثرات ضد قارچی در جلوگیری از آلودگی قارچی آبزیان داشته باشد.

روحانی تصریح کرد: اسانس آویشن شیرازی در حال حاضر به مرحله تولید تجاری رسیده و به زودی توسط یک شرکت فعال در این حوزه که مجوز صادرات به اتحادیه اروپا را دارد، تولید می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین هماهنگی‌های لازم جهت اخذ مجوز تولید از سازمان دامپزشکی کشور صورت گرفته است.

روحانی افزود: این داروی گیاهی در ماهیان خاویاری، قزل‌آلا، میگو، کپور ماهیان کاربرد دارد چرا که بیشترین شکل در مرحله تکثیر آبزیان آلودگی قارچی تخم است که با استفاده از این داروی گیاهی ماده‌ای و سرطان‌زای «مالاشیت گیرم» را از فرآیند تولید حذف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین درصددیم از گیاه الکیپتوس که اثرات ضد قارچی دارد استفاده کنیم و همچنین گیاهان دارویی صبر زرد، سرخارگل و گون را به شکل پودر در غذا و یا اشکال مختلف دارویی جهت تقویت سیستم ایمنی آبزیان به کار بگیریم.

به گفته روحانی داروی گیاهی حاصل از این گیاهان سیستم ایمنی آبزیان را برای پیشگیری از بروز بیماری‌هاتقویت می‌کند.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه