کد خبر: ۹۰۳۵

حکیم مهر - امسال پیش‌بینی می‌شود حدود 300 کیلوگرم خاویار پرورشی از استخرهای ساحلی دریای خزر استحصال شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اعلام این مطلب گفت: ماهیان خاویاری یکی از ذخایر بسیار مهم آبزیان در دریای خزر هستند که متأسفانه بر اثر صید بی‌رویه، نسل آنها رو به انقراض است. اما برای جلوگیری از این پدیده، جمهوری اسلامی ایران و برخی کشورهای منطقه رهاسازی بچه‌ماهیان خاویاری را در دستور کار دارند.

غلامرضا رازقی افزود: ایران و روسیه پیشتاز رهاسازی ماهیان خاویاری در منطقه هستند و جمهوری اسلامی ایران پرورش این آبزی در قالب استخرهای آبی را در استان‌های مختلف در دستور کار قرار داده تا نقصان خاویار وحشی احساس نشود.

وی خاطرنشان کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود در استان مازندران و در استخرهای پرورشی هاشیه دریای خزر، بیش از 300 کیلوگرم خاویار پرورشی استحصال شود.

رازقی ادامه داد: از آنجایی که صید ماهیان خاویاری تنها در جهت مولدگیری و بازسازی از دریا انجام می‌شود، باید سعی شود تا فضای دریا به حالت اولیه برگردد.

وی تصریح کرد: سعی داریم تا بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری را به‌صورت مستمر و طی پنج سال آینده ادامه دهیم.

خاویار پرورشی، جایگزین نوع وحشی

این مقام مسئول یادآور شد: خاویار پرورشی طی سال‌های اخیر جایگزین مناسبی برای نوع وحشی آن است و در این راستا در استان خوزستان و سایر استان‌های کشور نیز کار پرورش را انجام خواهیم داد.

رازقی تأکید کرد: انجام کارهای مطالعاتی برای استان‌هایی که قابلیت تولید ماهیان پرورشی و ازجمله خاویاری را دارند، در دستور کار سازمان شیلات قرار دارد و در این راستا برنامه‌های ویژه‌ای در دستور کار است.

وی اظهار داشت: خاویار پرورشی تولیدشده در کشور به هر مقدار که لازم باشد، برای مصرف داخلی و مابقی آن صرف صادرات خواهد شد.

 

نظر شما
ادامه