کد خبر: ۹۰۲۷

حکیم مهر - مدیرعامل اتحادیه آبزیان کشور از افزایش تولید 40 تا 50 درصدی میگو در صورت تحقق بسته‌های حمایتی شیلات خبرداد.

ارسلان قاسمی اعلام کرد: ‌در صورت اینکه بسته‌های حمایتی از پرورش‌دهندگان میگو محقق شود امسال شاهد افزایش 40 تا 50 درصدی تولید این آبزی نسبت به سال 90 خواهیم بود.

** اضافه شدن ماهیان خاویاری به چرخه تولید

مدیرعامل اتحادیه آبزیان همچنین از اضافه شدن ماهیان خاویاری به چرخه تولید کشور در سال جاری خبر داد و افزود: همچنین برنامه‌ای برای تولید محصولاتی که از آن‌ها تاکنون غفلت شده است داریم مانند پرورش ماهی در قفس تا این گونه فشار بر ذخایر دریا کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه با اجرای این برنامه به جای صید از دریا، آبزیان در سواحل پروش‌داده می‌شوند، گفت: این گونه علاوه بر این که ذخایر دریایی محفوظ خواهند ماند، هم تولید افزایش خواهد یافت و هم موجب اشتغال‌زایی خواهد شد.

** افزایش 10درصدی تولید آبزیان

قاسمی در مورد حجم تولیدات آبزیان درسال 90 گفت: حجم تولید آبزیان درسال 90 معادل 700 هزار تن بود که نسبت به سال 89 معادل 10 درصد افزایش یافته است.

به گفته مدیرعامل اتحادیه آبزیان همچنین تولید میگو در سال گذشته نسبت به سال 89 معادل دو هزار تن افزایش داشته است.

البته وی گفت: در برخی موارد مثل تولید آبزیان گرمابی به دلیل دیر رسیدن نهاده‌های تولید و یا توزیع نامناسب نهاده‌ها در سال گذشته تولید کاهش تولید یافته است.

** سازمان میادین تنها به فکر سود خود است

مدیرعامل اتحادیه آبزیان در مورد وضعیت بازارهای داخلی آبزیان نیز توضیح داد: متاسفانه سازمان عریض و طویل سازمان میادین شهرداری تهران غرفه‌ها را در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار نمی‌دهد.

وی با بیان این‌که برای این سازمان تنها گرفتن اجاره‌های آن چنانی از غرفه‌ها مهم است گفت: این درحالی است که این سازمان نقش مهمی را در میادین در زمینه نظارت بر عملکرد غرفه‌داران از نظر بهداشت، قیمت و کیفیت آبزیان عرضه شده دارد.

قاسمی تصریح کرد: متاسفانه این سازمان توجهی به این موضوع ندارد و تنها به فکر منافع خود است در واقع غرفه‌ها به اسم تولیدکننده اما به کام دلال‌ها واگذار می‌شوند.

** بازارهای بین‌المللی از دست می‌روند

مدیرعامل اتحادیه آبزیان در مورد بازارهای بین‌المللی نیز با اشاره به بازار خوبی که آبزی‌پروران ایرانی در عراق داشته‌اند، گفت: ‌متاسفانه در این زمینه نیز اخیرا چالش‌هایی در مورد استاندارد ایجاد شده که برای حل این مشکل باید مسوولان دو کشور موافقت‌نامه‌هایی را امضا کنند.

وی همچنین به از دست رفتن بازار روسیه اشاره کرد و افزود: برای صادرات آبزیان روسیه نیز نیازمند امضای توافق نامه‌هایی بین دو کشور هستیم که در حال حاضر به دلیل نبود چنین توافق نامه‌هایی تنها دلال‌های بین المللی ازاین موضوع سود می‌برند.

 

نظر شما
ادامه