کد خبر: ۹۰۱۶

حکیم مهر - رییس سازمان شیلات ایران با بیان این‌که تولید غذای سالم یکی از دغدغه‌های آبزی‌پروری است، گفت: به منظور رعایت بهداشت و تولید و توزیع محصول سالم امسال همه محصولات شیلاتی اعم از آبزی‌پروی و صید، کد رهگیری خواهند گرفت.

غلامرضا رازقی ـ معاون وزیر جهاد کشاورزی ـ اظهار کرد: در سال جاری برای تامین بهداشت بیشتر در محصولات شیلاتی نظارت‌های بهداشتی در مزارع و هنگام برداشت محصول شدید‌تر خواهد شد و مراکز فروش آبزیان ساماندهی می‌شوند.

وی هم‌چنین با اشاره به این‌که سال گذشته 15 درصد صید از آب‌های آزاد افزایش داشته است، گفت: استفاده از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های تولید در سواحل و دریای عمان و آب‌های آزاد و هم‌چنین صید‌گاه‌های اقیانوس هند در برنامه قرار گرفته که با انتقال صیادان جنوبی و استفاده از سایر صید‌گاه‌های اقیانوس هند، امسال صید از آب‌های آزاد از سال گذشته بیشتر خواهد بود.

رییس سازمان شیلات ایران اظهار کرد: بیشترین صید از آب‌های آزاد مربوط به تن‌ماهیان است.

وی با اشاره به این‌که سال گذشته حدود 200 میلیون دلار آبزیان صادر شده است، گفت: تا پایان برنامه‌ پنجم توسعه صادرات آبزیان به 500 میلیون دلار باید برسد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که تاکنون 28 اسکله و بندر صیادی به بخش خصوصی واگذار شده است، گفت: واگذاری وظایف تصدیگری‌ها به بهره‌برداران بخش خصوصی در سال جاری انجام خواهد شد و امسال نیز اسکله‌های صیادی که آماده‌ واگذاری باشند نیز واگذار می‌شوند.

رازقی فعال‌کردن چرخه صنعت میگو را در سال جاری را یکی از برنامه‌های این سازمان عنوان و اظهار کرد: سال گذشته حدود هشت هزار تن میگو از مزارع پرورشی کشور برداشت شده که امسال به بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به انجام بازسازی ذخایر آبزیان در دریای خزر گفت: سال گذشته 20 میلیون قطعه بچه ماهی به منظور حفظ ذخایر و کاهش فشار بر دریا ریخته شده است که امسال صیادان و بهره‌برداران بخش خصوصی آمادگی دارند 30 میلیون قطعه بچه‌ماهی برای افزایش گونه‌‌های دریای خزر و حفظ ذخایر آبزیان در آب‌های شمال کشور به دریا بریزند.

وی بر استفاده مطلوب از قابلیت جزایر جنوب کشور هم‌چون هنگام، قشم و لاوان تاکید کرد و گفت: پرورش ماهی در قفس که به تازگی آغاز شده است، روند توسعه داشته و روش‌های صید نیز ساماندهی خواهد شد و طبق برنامه این سازمان سال جاری شیوه‌های صید تغییر می‌کند.

 

نظر شما
ادامه