کد خبر: ۹۰۰۳

حکیم مهر - ایران و روسیه دارای طرح‌ها و برنامه‌هایی هستند که سالانه در جهت حفظ ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر اجرایی می‌کنند.

رئیس سازمان شیلات کشور با اعلام این مطلب گفت: هرساله رهاسازی ماهیان خاویاری در اوزان سه تان پنج گرم در دریای خزر انجام می‌شود. اما امسال برای نخستین بار از گونه‌ای کم‌یاب در اوزان بالاتر استفاده شد.

غلامرضا رازقی افزود: در سال 1389، 3.6 میلیون قطعه بچه‌ماهی خاویاری در دریای خزر رهاسازی شد که تعداد ماهیان در سال پس از آن به 4.8 میلیون قطعه رسید.

وی خاطرنشان کرد: امسال در برنامه داریم که بیش از پنج میلیون قطعه بچه‌ماهی با اوزان بالای 60 گرم را در این دریا رهاسازی کنیم.

رازقی ادامه داد: رهاسازی ماهیان با وزن بالا، قدرت ماندگاری این گونه را در دریا افزایش می‌دهد و بدین ترتیب می‌توان مطمئن بود که این گونه باارزش دریای خزر برای سال‌های آینده حفظ شود.

وی تصریح کرد: چند سالی است که به‌دلیل استفاده بیش از حد کشورهای مختلف از گونه‌های خاویاری موجود، این گونه ارزشمند وحشی رو به کاهش است که لازم است تمهیداتی برای جلوگیری از زوال آن اندیشیده شود.

صید ماهیان خاویاری تنها با هدف مولدسازی

این مقام مسئول یادآور شد: حفظ ذخایر ماهیان خاویاری از مهمترین برنامه‌هایی است که جمهوری اسلامی ایران در دستور کار دارد و در کنار آن کشور روسیه نیز طرح‌ها و برنامه‌های خاصی را ازجمله رهاسازی و عدم صید را در دستور کار دارد.

رازقی تأکید کرد: صید ماهیان خاویاری تنها با هدف مولدسازی انجام می‌شود و جهت مصارف تجاری کاربردی ندارد.

وی در پایان اظهار داشت: رهاسازی ماهیان خاویاری در دریای خزر می‌توان سالانه برای تجدید نسل و افزایش بقای این گونه نادر که در جهان نیز بی‌نظیر است، نقش بسزایی ایفا کند.

 

خبر مرتبط :

 
نظر شما
ادامه