کد خبر: ۸۹۵۱

حکیم مهر - معاون مناطق خشک و نیم خشک سازمان جنگل‌ها گفت: 85 میلیون هکتار مساحت مرتع کشور است.

پرویز گرشاسبی در جمع خبرنگاران در لرستان افزود: مراتع نیمی از مساحت کشور را تشکیل می‌دهند و 85 میلیون هکتار مساحت مراتع کشور است. 5 میلیون نفر 860 خانوار از این 85 میلیون هکتار بهره‌برداری می‌کنند و تولید آب کشور از سطح این مراتع است.

معاون مناطق خشک و نیم خشک سازمان جنگل‌ها تصریح کرد: اکنون بجز بهره برداری علوفه مرتع، بهره‌برداری جدیدی مثل اوقات فراغت، کوهنوردی، تهیه گیاهان دارویی و زیبایی منظر پیدا شده است.

گرشاسبی با بیان اینکه یک ثروت خدادادی بوده که ما باید با برنامه‌ریزی برای نسل‌های آینده آن را نگهداری کنیم، ادامه داد: در این همایش در راستای مدیریت مراتع از بعد طبیعی، اقتصادی و اجتماعی مقالاتی ارائه و دستاوردهای این مقالات خط راهی برای ما می‌شود.

وی اذعان کرد: با چالش‌هایی که در همایش‌ها و جلسات قبلی در سال‌های اخیر مطرح شده، در قانون افزایش بهره وری کشاورزی و منابع طبیعی احکام و موارد خوبی را برای مدیریت سرزمین و مراتع اخذ کرده‌ایم.

معاون مناطق خشک و نیم خشک سازمان جنگلها اضافه کرد: 36 میلیون واحد دامی مازاد بر مرتع داشته که این 85 میلیون هکتار 70 میلیون واحد دامی از آن استفاده می کنند که 36 میلیون واحد دام در یک برنامه ده ساله کاهش پیدا کند.

گرشاسبی با اشاره به ماده 14 قانون افزایش بهره وری خاطرنشان کرد: با کاهش دام اقتصاد دامدار دچار ضربه می‌شود که بنابراین ماده 14 قانون افزایش بهره وری معیشت ، اقتصاد و فعالیت جایگزین در نظر گرفته که دامدار حاشیه نشین شهری نشود.

 

نظر شما
ادامه