کد خبر: ۸۷۱۰
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر - مدیر کل داروهای طبیعی و مکمل سازمان غذا و دارو از اتمام فازعملیاتی تهیه فارماکوپه (دارونامه) گیاهان بومی ایران تا پایان امسال خبر داد و گفت: اطلاعات مربوط به 125 گیاه بومی کشور به صورت عمومی منتشر و به منظور بهره برداری در اختیار شرکت‌های داروسازی قرار می‌گیرد.

دکتر امیر حسین جمشیدی با بیان اینکه تا پایان امسال، چندین پروژه راه اندازی و از چند داروی گیاهی نیز رونمایی می‌شود، اظهار کرد: تهیه فارماکوپه (دارونامه) گیاهان دارویی از ابتدای امسال وارد فازعملیاتی شده و پیش بینی می‌شود تا پایان سال تحویل و به صورت عمومی منتشر شود.

وی اضافه کرد: فارماکوپه مبتنی بر گیاهان بومی ایران است. البته در حال حاضر فارماکوپه‌هایی با زبان‌های دیگر از برخی کشورها منتشر و موجود است. اما دارونامه اخیر به طور ویژه به گیاهان بومی داخل کشور پرداخته و بناست از این طریق پلی بزنیم به سمت تولید فراورده‌های دارویی که ترکیبات گیاهی بومی دارند نه این که برخی گونه‌های گیاهی را از خارج وارد و در داخل کشور دارو تولید کنیم.

جمشیدی با بیان این‌که اطلاعات مربوط به 125 گیاه امسال در فارماکوپه مورد نظر ارائه خواهد شد، اظهار کرد: تمامی آزمایشات مربوط به یک گیاه از طریقه کشت، خواص میکروسکوپی، ویژگی‌های ظاهری و مواد موثره آن گرفته تا مکان مناسب کشت، روش آنالیز آن و سایر موارد در این فارماکوپه ثبت خواهد شد.

به گفته مدیر کل داروهای طبیعی و مکمل سازمان غذا و دارو، این اقدام برای نخستین بار در کشور صورت پذیرفته و به صورت عمومی انتشار یافته و به عنوان یک رفرنس در اختیار شرکت‌های داروسازی، دانشگاه‌ها و ارگان‌های ذیربط قرار می‌گیرد.

بیش از 110 فرآورده گیاهی به فهرست دارویی کشور افزوده شد

مدیر کل داروهای طبیعی و مکمل سازمان غذا و دارو، در خاتمه به این پرسش که سهم داروهای گیاهی در سبد دارویی خانواده تا چه میزان افزایش داشته است، اظهار کرد: خوشبختانه در سال گذشته تعداد فرآورده‌هایی که تولید کردیم متنوع شده و افزایش یافته است به گونه‌ای که می‌توان گفت اکنون 700 فراورده طبیعی داریم و بیش از 110 فراورده گیاهی نیز به فهرست داروهای طبیعی کشور اضافه شد.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نرگس
|
-
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
0
0
با سلام و تشکر به خاطر مطالب جالب سایتتون، این کتاب رو از کجا می شه تهیه کرد ؟ آیا هنوز وارد بازار شده؟
مرسی
زند
|
-
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
0
0
باسلام
من یک گونه بوته گیاهی پیدا کرده ام که در هیچ سایت از این گونه نیست حتی به مسئولین جهاد شهرستان نیز مراجع کرده اهم که حتی آنهام تشخیص ندادن که چه بوته ای است پس از چه راهی باید فهمید لطفا راهنمای کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
0
0
سلام من دانشجوی رشته کشاورزی هستم برای این مطلب به شما پیشنهادمیکنم به مرکز تحقیقات کشاورزی مراجعه کنید که ادارهای جدا از جهاد کشاورزی است
نظر شما
ادامه