کد خبر: ۸۵۵۷

حکیم مهر - فاز دوم تأثیر پودر کرم ابریشم بر درمان بیماری دیابت از سال 1391 بر جانوران آزمایشگاهی امتحان می‌شود.

مسئول مرکز تحقیقات کرم ابریشم با اعلام این مطلب گفت: طرحی با دانشگاه گیلان در حال انجام است که بر اساس آن ارقام مقاوم کرم ابریشم به دما برای تولید در استان‌های گرمسیر شناسایی شود.

معین‌الدین مواج‌پور افزود: همچنین این مرکز با همکاری محققان پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، شناسایی ژن‌هایی را در کرم ابریشم که مسئول مقاومت به برخی از بیماری‌ها ازجمله بیماری گراسری که رایج‌ترین معضل کرم ابریشم محسوب می‌شود، در دستور کار دارد که با شناسایی این رقم مقاوم، بسیاری از مشکلات این صنعت مرتفع می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شناسایی این ژن کمک می‌کند تا بتوانیم با تغییر مکان ژن‌های موجود، به مرحله‌ای دست پیدا کنیم که قابلیت تغییر در انواع کرم‌های ابریشم را داشته باشیم.

مواج‌پور ادامه داد: از آنجایی که اثر شفابخش پودر کرم ابریشم در درمان بیماری دیابت مشخص شده است، بر این اساس فاز دوم این طرح برای سال 1391 انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در فاز دوم از نظر بیولوژیکی تأثیرات مکانیزم اثر پودر کرم ابریشم بر جانوران آزمایشگاهی مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از آن وارد فاز انسانی خواهند شد.

برنامه‌های مرکز تحقیقات کرم ابریشم برای توسعه نوغانداری مصوب شد

این مقام مسئول یادآور شد: این مرکز برای سال 1391 برنامه‌های مختلفی را در دستور کار دارد. زیرا بر اساس مصوبه‌ای که از سوی هیئت دولت اخذ شده است، باید صنعت نوغانداری در کشور توسعه پیدا کند و در این راستا مراکز تحقیقاتی می‌توانند نقش ارزنده‌ای را ایفا کند.

مواج‌پور تأکید کرد: توسعه نوغانداری در کشور و توجه به ارقامی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند در شناسایی واریته‌های جدید تجاری مؤثر باشد و بدین ترتیب صنعت نوغانداری کشور را با تحول مناسبی روبه‌رو کند.

 

نظر شما
ادامه