کد خبر: ۸۵۳۵

حکیم مهر - رئیس شبکه دامپزشکی استان همدان با بیان این که برای ضدعفونی ظرف ماهی از نمک باید استفاده کرد، نسبت به تماس و خرید لاک‌پشت گوش‌قرمز و حلزون سیبی که عامل بیماری‌زا هستند هشدار دارد
آرش سامی در خصوص رعایت نکات بهداشتی ماهی قرمز سفره هفت‌سین اظهار داشت: شهروندان باید توجه داشته باشند که ماهی قرمز را حتماً از مراکز مجاز فروش ماهی که مکان‌هایی مسقف و دارای لوازم شست‌وشو و ضدعفونی مناسب است تهیه کرده و از خرید ماهی از دست‌فروش‌ها جداً خودداری کنند.

وی افزود: برای ضدعفونی ظرف نگهداری ماهی از نمک استفاده کرده و از خرید ماهی‌های قرمز مریض، بی‌حال و دارای لکه‌های سفید روی پوست بدن خودداری کرده و در صورت مریض‌شدن و مشاهده تلفات سریعاً آنها را از سایر ماهی‌ها جدا کنید.

رئیس شبکه دامپزشکی همدان خاطرنشان کرد: شهروندان باید توجه داشته باشند که برای دست زدن به ماهی و ظروف نگهداری آن از دستکش استفاده کرده و از دست زدن کودکان به ماهی قرمز جلوگیری کنند زیرا ممکن است عوامل بیماری‌زا به چشم و دهان آنها منتقل شود.

وی از شهروندان خواست تا آب تعویضی ماهی را مستقیماً در چاه تخلیه کرده و از ریختن آن در معابر عمومی و یا باغچه‌ها خودداری کرده و از اضافه کردن ماهی جدید تا حصول اطمینان از سلامتی آن به سایر ماهی‌ها خودداری کنند.

سامی تصریح کرد: در صورت استفاده از آب شرب شهری باید جهت کلرزدایی آب مورد استفاده آن را چند ساعت در هوای آزاد قرار داد تا کلر موجود در آن از بین رفته و آماده تعویض آب ماهیان شود.

وی از شهروندان درخواست کرد تا از رها کردن ماهیان قرمز در آب‌های آزاد از قبیل قنوات و رودخانه‌ها خودداری کرده و در صورت مشاهده تلفات شدید و موارد غیربهداشتی مراتب را به دامپزشکی گزارش دهند.

رئیس شبکه دامپزشکی همدان از خانواده‌ها خواست تا از خرید لاک‌پشت گوش‌قرمز به دلیل دارا بودن خطرناک‌ترین گونه‌های مهاجم در جهان خودداری کنند چرا که امعا و احشا این حیوان از جمله لاک آن آلوده بوده و در صورت تماس با انسان و به خصوص کودکان باعث بروز بیماری حصبه و اسهال خونی می‌شود و این لاک‌پشت به باکتری‌های "سالمونلا" و "آریزنا" آلوده است.

وی حلزون سیبی را نیز عامل مهمی برای ایجاد بیماری "آنژیوستروژیلازیس" که بیماری مشترک بین انسان و حیوان است خواند و گفت: طبق دستورالعمل دامپزشکی کشور واردات این حلزون غیرقانونی است و خرید و فروش و نقل و انتقال آن نیز ممنوع است.

وی در پایان از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده هرگونه تخلفاتی مراتب را با شماره تماس 4-2651801، تلفن ارتباطات مردمی 1512 و تلفن گویا 2671111 به دامپزشکی اطلاع دهند.

 

نظر شما
ادامه